rösta mot miljötomarna nu!

Sverige har ju en gång för alla bestämt sig för att skatta ihjäl dom snålaste bilarna som finns, små dieslarna.

Men så ligger vi 20% över övriga europa i utsläppsligan också.

Sen hjälper det väl förståss inte att vi har europas äldsta bilpark heller...

Varför valde du inte en bil med mindre motor då?? DU satsar uppenbarligen OCKSÅ på större och starkare motorer. Du kanske inte fick välja?

Jag har under det senaste halvåret kört omkring i 3 genrationer Volvos och det intressanta är att de drar lika mycket idag som de gjorde 1990....

Bil1:
Volvo -90 740 första genrationen med insprutning och lambda. 115hk

Bil2: Volvo V70 -00 2,4t 205hk

Bil3: Volvo v70 -07 3.0L 280hk

Visst är det kul med mycket effekt men baksidan är att de drar mer soppa även vid normal körning och med tanke på miljöutvecklingen är det rätt märkligt att man satsar på större och starkare motorer istället för att använda de tekniska landvinningarna till lägre förbrukning. Jag blir mörkrädd när man i nyaste genrationens v70 har de skippat den minsta och bränslesnålaste motorn till förmån för att man släpper en ännu värre R variant. Snacka om utveckling!

Sverige har ju en gång för alla bestämt sig för att skatta ihjäl dom snålaste bilarna som finns, små dieslarna.

Men så ligger vi 20% över övriga europa i utsläppsligan också.

Sen hjälper det väl förståss inte att vi har europas äldsta bilpark heller...

Men om vi räknar på det enda logiska sättet då?
Hur mycket skitar vi ner per kvadratkilometer?
En tiondel av Tyskland? För att inte prata om Nederländerna?

Men man måste ju då tänka utanför hippieaktiga sätt att se på det med att alla måste ta lika ansvar per person och bla bla bla... oavsett geografiska fördelar som vi har här i vårt stora lågbefolkade land.

Massa äckliga hippies som vanligt som snackar strunt.
Inget reellt problem existerar här i Sverige. Jämfört med våra befolkningstäta grannar iaf.

Jo men där finns en rätt signifikant skillnad på en vardagsbil som tar dig till jobb på morgonen och ditt lekredskap.

Klart man skall få köra sådant om man vill men jag ser absolut ingen anledning att inte införa ekonomiska incitament för att göra det ogynnsamt. Dessutom är det betydligt vettigare fördelningsekonomiskt att straffskatta bilen snarare än bränslet då man mildrar smällen för de som tvingas pendla långt. (norrland)

Bor i en välbärgad kustby i skåne och här går anständighetgränsen vid en V70 T5 men man skall gärna ha en BMW540 touring eller en V8 SUV för att köra till ICA och handla mjölk. 1,5L milen och 300hk, woooho jättecoolt att bräcka grannen som bara har snikmotorn i sin X5a....

Tycker iofs att skillnaden inte behöver vara så stor, har man kanske tant o några ungar så kanske man inte har varken tid eller råd att ha både en tråkig (bränslesnål) bil OCH ett "lekfordon" (må det vara hoj eller bil).
Så då gör man det bästa av saken och skaffar en roligare vardagsbil.
Själv kör jag för övrigt en Merca Diesel 320CDI -02 kombi,197hk - 470nm, hyffsad snål men går rätt okej.
Skatten är "endast" 8600kr/år på den :näsblod :gnissla
Hade en Opel omega 2,0 16v förut och den passade perfekt in för dom som propagerar för snåla familjebilar, men man höll ju på att få psykbryt så fort man tänkte köra om med den.
Har ju trots allt ett lekfordon, husan, men den ska sälja för jag har knappt någon tid att åka på den.
Tanken är att det ska väl bli en reggad hoj i stället som jag kan åka mer när andan faller på och, huvva, även till jobbet, även om det är ett "lekfordon" :D

Last edited:
Tycker iofs att skillnaden inte behöver vara så stor, har man kanske tant o några ungar så kanske man inte har varken tid eller råd att ha både en tråkig (bränslesnål) bil OCH ett "lekfordon" (må det vara hoj eller bil).

Där har du en point. Det kräver massor med energi att tillverka en bil/mc så lik hur man gör verkar det som MP blir missnöjt.

Är det inte enklare att köra med vad man tycker, hålla tummarna att månen är full med den där heliumisotopen och tro att energifrågan löser sig?

Där har du en point. Det kräver massor med energi att tillverka en bil/mc så lik hur man gör verkar det som MP blir missnöjt.

Är det inte enklare att köra med vad man tycker, hålla tummarna att månen är full med den där heliumisotopen och tro att energifrågan löser sig?

Ja DET är ETT som är säkert...hur man ÄN gör kommer miljö-TOMTARNA klaga.

Jag har skrivit kilometervis med insändare till Enköpingsposten i Viking Motoparkärendet, men de silar så gärna mygg (motorbanan) och sväljer kameler (E18, Flyget, fartygstrafiken, industrier (som deras kompisar har) osv osv) för motorsport, motorer och allt som har med något på hjul att göra ÄR :fakta ett STORT rött skynke för MP.
De kommer alltid säga NEJ till allt som har med sådant att göra.
Se själva: ALLTID interpellationer mot infrastruktursatsningar, ALLTID stopp nej och hejda till motorbanor (trots att dessa står för max en PROMILLE av utsläppen i en kommun) ALLTID nej till allt ta mig f-n!
De är HELT orealistiska, och det är EGENTLIGEN djupt odemokratiskt att de alltid får sin röst hörd i form av något slags veto.
De ÄR :fakta minoritet, men tro på f-n att de både KAN och vill stoppa allt som är bra för Sverige.
Enskärig plog bakom en oxe i ett väglöst land, DET är deras vision.
Deras hjärta är stort, men hjärnan... ja den verkar hänga på en tall i skogen.

Icke förty :mattias håller jag med dem i stora drag, men som sagt inte så rabiat och inte utan att tänka.
Självfallet SKA alla minska sina utsläpp så mycket de kan, men inte till vilket pris som helst, och ffa får det inte kosta MER.
Miljöarbete får kosta säger tomtarna, och jodå, visst, men om en vara kostar mer i både energiåtgång och transporter mm totalt sett (fast den smutsar ner mindre just HÄR i Sverige) så är det ju Ebberöds bank.
Se på alkoholen i E85.
Görs i brasilien och totalekonomiskt är den ett fiasko. (För att inte tala om människorättsligt m.h.t arbetsförhållandena för sockerböndernas "slavar").
Men ändå: joooodå det är SÅ bra bla bla bla osv säger de förblindade politikerna som ju når SITT (lokala) utsläppsmål...
Gonatt.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...