rösta mot miljötomarna nu!

Frågan är det för människor som svarat på pollen "Vill du ha bort stora och törstiga bilar från våra vägar?". 60% har röstat Ja.
Säkert Mp-tomtar hela bunten. Usch!:mad:

Frågan är det för människor som svarat på pollen "Vill du ha bort stora och törstiga bilar från våra vägar?". 60% har röstat Ja.
Eller de som inte inser att deras SAAB 9-5 eller Volvo V70 säkert räknas som stor och bränsletörstig.
(vilket de ju iofs är...)

Eller de som inte inser att deras SAAB 9-5 eller Volvo V70 säkert räknas som stor och bränsletörstig.

Men vad är bränsletörstigt då?

Fråga en medelsvensson vad dom helst skulle vilja få bort, en Pontiac Firebird från -69 eller en VW Touareg med V10an.

Svaret kommer att bli Firebirden, utan tvekan.

Visst, en gammal jänk släpper ut långt mer skit i luften än en modern SUV. Men hur många gamla jänkare rullar det jämfört med stadsjeeparna, och framför allt, hur många mil rullar dom på ett år jämfört med en SUV?

Det är mycket möjligt, men säg bränsletörstig till någon och de tänker på en jänkare med stor V8 trots att den går att köra ungefär (beroende på många faktorer) lika snålt som deras V70.

Jag är INTE mp-tomte.

Men jag röstade JA.

Varför?
Ingen är betjänt av att det rullar omkring onödigt stora ELLER törstiga bilar.
Se på sydeuropa, varför klarar DE sig med mindre bilar?
Prestigelandet Sverige, där det gäller att knäcka grannen på garageuppfarten har detta gått överstyr och alla ska alltid ha:

- Största motorn
- Max utrustning
- Dyraste modellvarianten

Allt annat är looserprylar.

Nä - bilar är ändå bara transport. Döda tingestar som bara kostar satan.
Det borde väl folk som kör hoj veta?

Om jag vill uppleva fart och skoj, ja inte f-n sätter jag mig i bilen?
Bilar ska vara "rätt" anpassade till sin uppgift.
Har man stora behov av att transportera kan man köpa en Van/Buss, eller skaffa släpkärra.

Om jag vill uppleva fart och skoj, ja inte f-n sätter jag mig i bilen?
Bilar ska vara "rätt" anpassade till sin uppgift.
Har man stora behov av att transportera kan man köpa en Van/Buss, eller skaffa släpkärra.

Jag upprepar, du kör ju Mercedes så jag förstår din tankegång helt. :hihi

Jag upprepar, du kör ju Mercedes så jag förstår din tankegång helt. :hihi

Det gör jag ej!

Men du har rätt, jag har varit en kålsupare jag med.
Dock vill jag påpeka att jag gärna ser bränsleeffektiva bilar/motorer.
Så en stor komfortabel bil, men med en liten motor i tycker jag är en bra kompromiss. Audis A6 med 1,8 motorn är här ett lysande exempel. Eller min förrförra E-Klass med lilla 200-motorn i. Gick på 0.75 blankt.
Jag vänder mig alltså inte mot stora bilar, bara törstiga*
Ja sålänge vi talar vanliga personbilar.
SUV:ar hatar jag.
Av flera anledningar.

*allt över en liter.

Jag har under det senaste halvåret kört omkring i 3 genrationer Volvos och det intressanta är att de drar lika mycket idag som de gjorde 1990....

Bil1:
Volvo -90 740 första genrationen med insprutning och lambda. 115hk

Bil2: Volvo V70 -00 2,4t 205hk

Bil3: Volvo v70 -07 3.0L 280hk

Visst är det kul med mycket effekt men baksidan är att de drar mer soppa även vid normal körning och med tanke på miljöutvecklingen är det rätt märkligt att man satsar på större och starkare motorer istället för att använda de tekniska landvinningarna till lägre förbrukning. Jag blir mörkrädd när man i nyaste genrationens v70 har de skippat den minsta och bränslesnålaste motorn till förmån för att man släpper en ännu värre R variant. Snacka om utveckling!

Visst en v70 med 1,6l turbomotor med 130hk är kanske inte roligt men 740 med 115 dög utmärkt. Hela effekthysterin i vardagsbilar är bara löjlig för oavsett hur mycket motor man stoppar i sin v70 så är det fortfarande en bil för att åka och handla på ICA.

Visst är det kul med mycket effekt men baksidan är att de drar mer soppa även vid normal körning och med tanke på miljöutvecklingen är det rätt märkligt att man satsar på större och starkare motorer istället för att använda de tekniska landvinningarna till lägre förbrukning.

En v70 med 1,6l turbomotor med 130hk är kanske inte roligt men 740 med 115 dög utmärkt. Hela effekthysterin i vardagsbilar är bara löjlig för oavsett hur mycket motor man stoppar i sin v70 så är det fortfarande en bil för att åka och handla på ICA.

Exakt min point.
Tramseri är vad det är.
En "bil" som ens ska komma i NÄRHETEN av mc-prestanad måste ju ha 500 Häst eller mer!

Tänkte på min första bil: Volvo 142:a -73 med 85 hästar.
T.o.m DET räckte.
Folk drog husvagnar lastade ungar osv även då, och det gick bra.
Men man fick inte ha så bråttom förståss.
Idag märker man ju inte ens en husvagn bakom en turbobil, och det i sig gör att farterna kryper uppåt, för vem vill sitta och ruttna i 70-80-90?

Nu säger jag inte att vi ska ha 85 hästar, men 125-130 hästar räcker gott i vanliga familjebilar, om de disponeras väl, och man kan ta ut teknikvinningen i MINSKAD bensinförbrukning istället.

Exakt min point.
Tramseri är vad det är.
En "bil" som ens ska komma i NÄRHETEN av mc-prestanad måste ju ha 500 Häst eller mer!

Vad har det med saken att göra? Kan inte en bil vara rolig att köra om den inte har MC prestanda?

Vad har det med saken att göra? Kan inte en bil vara rolig att köra om den inte har MC prestanda?

Nja, och njo, inte lika roligt, och för att "rolighetsnivån" öht skall märkas KRÄVS massor av effekt.
Eller tycker du det är skoj att åka 180 på motorväg?
Roligt är ett relativt begrepp och 80 Km/h i en gammal trehjulig Messerschmitt kanske jag upplever som roligare än 230 i en gurglande lyx-BMW.
Alla tycker vi olika, och därför finns det alternativ.
Jag talar inte om förbud.
Jag säger bara att de (bränsletörstiga) vardags-bilarna är ONÖDIGA.
(märk väl att vi inte har diskuterat entusiastbilar, eller bilar som folk som du t.ex framför för att ni tycker det är skoj, dessa utgör endast nån promille av beståndet, utan vi talar om bilar för massorna)

Last edited:
Lite underligt är det allt här på SH, törstiga bilar ska bort men glida runt på törstiga bågar går bra :va
Jag röstade för att törstiga bilar ska vara kvar :D :yoparty

Lite underligt är det allt här på SH, törstiga bilar ska bort men glida runt på törstiga bågar går bra :va
Jag röstade för att törstiga bilar ska vara kvar :D :yoparty

Jo men där finns en rätt signifikant skillnad på en vardagsbil som tar dig till jobb på morgonen och ditt lekredskap.

Klart man skall få köra sådant om man vill men jag ser absolut ingen anledning att inte införa ekonomiska incitament för att göra det ogynnsamt. Dessutom är det betydligt vettigare fördelningsekonomiskt att straffskatta bilen snarare än bränslet då man mildrar smällen för de som tvingas pendla långt. (norrland)

Bor i en välbärgad kustby i skåne och här går anständighetgränsen vid en V70 T5 men man skall gärna ha en BMW540 touring eller en V8 SUV för att köra till ICA och handla mjölk. 1,5L milen och 300hk, woooho jättecoolt att bräcka grannen som bara har snikmotorn i sin X5a....

Svaret är nog snarare att det handlar om konkurrans. Folk vill har framsteg både bränsleekonomiskt OCH körmässigt (acc). Kan gissa att folk tänker på precis samma sätt som Boris.JR; jag behåller min bränsleförbrukning men ökar prestandarn, istället för att behålla prestandarn och sänka bränsleförbrukningen. Gissning från min sida är att om de bränslesnålare bilarna är betydligt billigare än motsvarande modell med större motor så kommer mer folk att välja den bränslesnålare. Visst, det finns alltid folk som prioriterar och har råd med fläskmotor, de kommer självklart även välja det i framtiden om parametrarna är samma som idag.

För att inte tala om MC för landsvägsbruk.

Damn right Orca! :fakta

En gång i tiden sa Bosse Rindar att 70 Hk borde vara max för en landsvägs-mc.

Visst i dåtidens sken av de chassien som var då, samt de vägar som vi hade så var det nog t.o.m en siffra tilltagen i överkant rent realistiskt. Att Bosse förestod BMW, som på denna tiden knappt nådde upp till denna gräns bidrog säkert oxå, men han är väl en av sveriges mesta motorcyklister i alla avseenden, och borde ju s.a.s veta bättre än de flesta.
Tror jag minns att han senare (långt senare) reviderade sig till 100 Hk vilket ju var/blev branchöverenskommelse under ett antal år (för att mildra klagosången från politiker och andra belackare).

Nu - 170 hk i en landsvägslaglig kareta.
Sanslöst.
Men häftigt.
Jag älskar teknik och fart, inte minst hästkrafter.
Men som sagt man får skilja på hobbyfordon/lekfordon och grå vardagens reella behov, där krassa fakta som nationalekonomi, miljö och ansvar för våra barns framtid kommer in.

Last edited:
Jo men där finns en rätt signifikant skillnad på en vardagsbil som tar dig till jobb på morgonen och ditt lekredskap.

Klart man skall få köra sådant om man vill men jag ser absolut ingen anledning att inte införa ekonomiska incitament för att göra det ogynnsamt. Dessutom är det betydligt vettigare fördelningsekonomiskt att straffskatta bilen snarare än bränslet då man mildrar smällen för de som tvingas pendla långt. (norrland)

Bor i en välbärgad kustby i skåne och här går anständighetgränsen vid en V70 T5 men man skall gärna ha en BMW540 touring eller en V8 SUV för att köra till ICA och handla mjölk. 1,5L milen och 300hk, woooho jättecoolt att bräcka grannen som bara har snikmotorn i sin X5a....

Just sådana områden du nämner ser jag som helvetet på jorden av just den orsaken du nämner. Å andra sidan är väl knappast Sudan eller Rinkeby paradis på jorden heller...

Jag stöder även ett tidigare inlägg som påpekade att Centraleuropa klarar sig med mindre bilar än oss. En fråga bara: är Centraleuropa mer urbaniserat än oss? (d.v.s. tätare bebyggelse->urval av bilar som tar upp mindre plats utanför lägenheter)

Resonemanget att leksaker skall få dra mera bränsle än vardagsfordonen låter misstänkt lik något ur en provkörning i TV vill jag minnas. Det är ju en väg som borde göra de flesta nöjda, både mp:are och bilsportare, så länge vardagstrafiken minskar sin energiförbrukning. Jag skulle i princip stöda en sådan väg, frågan är väl hur det skulle gå till?
Läste också i TV att X5:orna i högre grad i Tyskland bara användes som helgbil än här, men man undrar vad mrs Krupp körde på vardagarna i stället, en 760iL?

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,1086395,00.html

Sunket skrivet av en A till B förare.

Dra åt helvete säger jag åt dom:mad:

Varför ska man betala mer skatt på sin bil för den drar mer soppa?
Man gör det ju ändå automatiskt med tanke på dagens skatteprocent på bensinen.

Sportbil sidan vet jag om, men det är inte speciellt många som läser där

Samma galna matematik som säger att höginkomsttagare skulle betala mer procentuellt än låginkomsttagarna.
Det är är en orättvis matematik som tillämpades/tillämpas friskt här i DDR-Sverige.
Kör själv mest diesel och spar på så vis på den olja som finns kvar.
Då kan man köra en större bil med lite bättre samvete.
Jo, jag vet att en liten diesel(Lupo3L) vore bättre, men jag vill gärna inte dö den dagen något fyllo bestämmer sig för att somna bakom ratten och komma över i min körbana.
Själviskt måhända, men jag gillar att leva, lite mer än de flesta,

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...