Rörmokare och gas.. ööh... mokare se hit!..

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Jo, jag är i full flärd att renovera hemma och har nu kommit till köket där jag undrar följande:
#1. Kan ett värmegolv som utvecklar drygt 200w värme kompensera för elementet som är 60*40? (hur många watt utvecklar elementet?)

#2. Finns det nån vänlig gasmokare( :va ) på SH som skulle kunna tänka sig att dra om gasröret så att man slipper den där sköna loopen? mot ersättning givetvis..

Bifogat

• element.JPG
    element.JPG
    64.3 KB · Visningar: 87
  • 20071013378.jpg
    20071013378.jpg
    92.2 KB · Visningar: 191
Nu vet jag inte hur många kvadrat 200w golvvärme är tänkt för men det finns på tillverkarens hemsida.
Man kommer långt på golvvärme då man inte behöver samma energiuttag som ett element, kroppen luras samtidigt när värmen kommer från golvet=du behöver inte ha lika varmt i luften som tidigare.

Gas? Plugga skiten och kör med elspis?

Är du inte klok männska!!? Finns inget bättre än gasspis!

Vart har du radiatorn? Borde räcka med golvvärmen. Ballofixera annars värmerören vid golv, räcker inte golvvärmen, sätt dit radiatorn igen!

Jag hade gärna hjälp dej (framförallt med gasen) om jag inte vart sjukskriven. :(

Last edited:
Nu vet jag inte hur många kvadrat 200w golvvärme är tänkt för men det finns på tillverkarens hemsida.
Man kommer långt på golvvärme då man inte behöver samma energiuttag som ett element, kroppen luras samtidigt när värmen kommer från golvet=du behöver inte ha lika varmt i luften som tidigare.

golvet är så stort som 1,34 kvadrat.. pfett stort kök mao :gnissla
kabeln= 15w/metern och det går ca 10m per m2...
men frågan rörde inte golvet utan elementet.. hur mkt effekt uvecklar ett 60*40cm oljeelement?

Gasspis is the shit som Fia säger, dessutom har jag bara en fas in i lägenheten(1:a) om 16 A och att sätta in elspis på det känns lite sådär.. :gnissla

Är du inte klok männska!!? Finns inget bättre än gasspis!

Vart har du radiatorn? Borde räcka med golvvärmen. Ballofixera annars värmerören vid golv, räcker inte golvvärmen, sätt dit radiatorn igen!

Jag hade gärna hjälp dej (framförallt med gasen) om jag inte vart sjukskriven. :(

radiatorn står mot ytterväggen,.. bra tips! när kan du hjälpa mig med detta?(krya på dig!) :D

Last edited:

men frågan rörde inte golvet utan elementet.. hur mkt effekt uvecklar ett 60*40cm oljeelement?

Oljeelement? :va
Har du den där radiatorn i det lilla lilla köket? Hur stort fönster har du där?

Aha, såg tillägget nu. Hoppas på att börja jobba nästa måndag. Som fan faktiskt. Riktigt trist att bara va hemma.

Last edited:
golvet är så stort som 1,34 kvadrat.. pfett stort kök mao :gnissla
kabeln= 15w/metern och det går ca 10m per m2...

Gasspis is the shit som Fia säger, dessutom har jag bara en fas in i lägenheten(1:a) om 16 A och att sätta in elspis på det känns lite sådär.. :gnissla

radiatorn står mot ytterväggen,.. bra tips! när kan du hjälpa mig med detta?(krya på dig!) :D

Nu vet jag inte hur man räknar om ett vattenelement till watt men har du ett kök på 1,34kvm så klarar du dig garanterat med golvvärmen du har. Jag brukar lägga el-golvvärme och då på färdiga mattor, skitsmidigt.
Jag tycker gasspis låter drygt men det kanske är skitsmidigt, vad vet jag. Bara 1 fas brukar inte strula, dagens spisar är ju alla omkopplingsbara har jag fått för mig och de jag har haft att göra med har varit det.

Edit/ missade det där med TOTALT 1 fas :) Då är det lite värre, man vill gärna kunna laga mat och dammsuga samtidigt om det skulle råka förekomma...

Oljeelement? :va
Har du den där radiatorn i det lilla lilla köket? Hur stort fönster har du där?

olja, vatten.. fråga inte mig, jag är elektriker inte rörmokare! :D

fönstret är ca 75*120 och köket är ca 175*175.. men mkt av ytan kommer ju täckas av vitvaror mm... här: jak rita bild!:

Bifogat

• kök A.JPG
    kök A.JPG
    23.6 KB · Visningar: 48
Gas ger en underbar möjlighet att kontrollera temperaturen, men det är ju något förvånande att det finns kvar, det kan inte vara många hus kvar som har det?
Det förutsätter ju en del underhåll/provtryckning av systemet, så fastighetsägarna borde vilja bygga bort det, men dom kanske även har sett fördelarna.
(jag förutsätter att det är stockholm/gamla stan?)

olja, vatten.. fråga inte mig, jag är elektriker inte rörmokare! :D

fönstret är ca 75*120 och köket är ca 175*175.. men mkt av ytan kommer ju täckas av vitvaror mm... här: jak rita bild!:

Bör räcka med bara golvvärme. Och nej, du har inget oljeelement. :)

Gas ger en underbar möjlighet att kontrollera temperaturen, men det är ju något förvånande att det finns kvar, det kan inte vara många hus kvar som har det?
Det förutsätter ju en del underhåll/provtryckning av systemet, så fastighetsägarna borde vilja bygga bort det, men dom kanske även har sett fördelarna.

Stockholm ja, men spritt ganska bra över hela stan faktiskt. Om jag inte missminner mej så är det drygt 70.000 hushåll som har kvar gas i 08-trakten.
(Rätta mej gärna någon om jag har fel!)

Edit: Jag rättar mej själv. Ca 90.000 hushåll.

Last edited:

Behövs inte, Vi har en gasoltub till vår spis,
byts på andra sidan väggen vid trappan (ligger vägg i vägg med köket)
bara att lyfta bort ett lock ungefär (som en hylla).

Gasoltub räcker länge, mycket längre än man tror.

Ugnen är dock el.

Behövs inte, Vi har en gasoltub till vår spis,
byts på andra sidan väggen vid trappan (ligger vägg i vägg med köket)
bara att lyfta bort ett lock ungefär (som en hylla).

Gasoltub räcker länge, mycket längre än man tror.

Ugnen är dock el.

Tror dock att vi pratar stadsgas, inte gasol.

Jag tycker gasspis låter drygt men det kanske är skitsmidigt, vad vet jag.

Edit/ missade det där med TOTALT 1 fas :) Då är det lite värre, man vill gärna kunna laga mat och dammsuga samtidigt om det skulle råka förekomma...

Du har ungefär samma inställning till gasspis som alla andra som alldrig ägt/testat en, precis som jag innan jag flyttade in, men nån dag senare så var jag frälst! :tummenupp :bugar

och ja.. det skulle va drygt att behöva välja mellan belysning och laga mat osv :D...

Höftar på Örnsberg.

väl "höftat" :rolleyes:

Ta bort radiatorn och lämna in det på kromning. Betydligt ballare än golvvärme.

handlar inte så mkt om "ballfaktor" som det gör komfort. men intressant tips!

Tror dock att vi pratar stadsgas, inte gasol.

VA?!

Vad har det för betydelse? :huvet

Han skrev att gasspis har sina fördelar och sina nackdelar,
jag beskrev hur man undkommer nackdelarna, så som vi har gjort.

herregud..:huvet

Edit:

Gas från ledning:

+ temperaturkontrollen
+ varm direkt

- underhåll
- provtryck
- långa ledningar som kan spricka

Gas från gasoltub:

+ temperaturkontroll
+ varm direkt
+ inget provtryck
+ inga långa ledningar som kan gå sönder

- måste byta gasoltub,
dock väldigt sällan,
kanske 1 gång om året.
(Men lätt att byta)

Last edited:
Du har ungefär samma inställning till gasspis som alla andra som alldrig ägt/testat en, precis som jag innan jag flyttade in, men nån dag senare så var jag frälst! :tummenupp :bugar

Gasspis är kanon, men ugnen bör som sagt vara el. De har en tendens att lukta annars...

Ska du ha kvar din gamla spis eller köpa nytt? Fortum håller på med ombyggnad av stadsgasnätet och då finns det bla vissa gamla spisar som inte klarar den nya gasen/trycket. Om du faller in i denna grupp kommer du få ett brev av Fortum när det är dags.

//Drifttekniker som förhoppningsvis får sin gasbehörighet snart..

Ska du ha kvar din gamla spis eller köpa nytt? Fortum håller på med ombyggnad av stadsgasnätet och då finns det bla vissa gamla spisar som inte klarar den nya gasen/trycket. Om du faller in i denna grupp kommer du få ett brev av Fortum när det är dags.

//Drifttekniker som förhoppningsvis får sin gasbehörighet snart..

Det ska in ny..

Gasspis är kanon, men ugnen bör som sagt vara el. De har en tendens att lukta annars...

Jag har aldrig märkt nått. :va

Stockholm ja, men spritt ganska bra över hela stan faktiskt. Om jag inte missminner mej så är det drygt 70.000 hushåll som har kvar gas i 08-trakten.
(Rätta mej gärna någon om jag har fel!)

Edit: Jag rättar mej själv. Ca 90.000 hushåll.

Å fan, fortfarande så vanligt?
Min far hade en trevlig lägenhet på Ahlströmmergatan på 70 talet, där hyresvärden redan då pratade om att det skulle tas bort gas-spisarna och dras in el-spis i stället (även där enfas, så spiselen skulle dras separat)
Lägenheten hade även badrum med toa-sifonen under taket och en kedja man drog i när man spolade och ett sittbadkar med lejontassar...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT