Rörmockare sökes!

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Funderar på att till våren fixa praktik eller lärlingsplats som rörmockare...
Undrar lite vad ni har för utbilning/utbilning som krävs,hur ni fick jobbet,arbetstider och vilken lön m.m? (allt som kan var kul/bra att veta)

Ni kan väl PM:a mig är ni schysst! (säkert många som inte vill säga rent ut vilken lön dom får,m.m..)

PS. Inga dumma komentarer nu!! :tungan.DS

Jag har knegat som rörmokare i över tio år! Hur kul man tycker att det är tror jag beror på vilken typ av mokare man jobbar som. Jag har haft fördelen att prova på det mesta. Altt från stora byggen, servicejobb, pannbyten, eljobb osv osv. Själv tycker jag nog att biten med servicejobb/felsökning var den roligaste. Storbyggen har sin charm men personligen tycker jag att det kan bli lite trist i längden.

Utbildning 2års gymnasie bygg/anläggning inriktning VVS, elbehörighet BB2 och livets hårda skola.....

Lön har pendlat lite beroende på typ av arbete 20K - 24K plus övertid, går man på ackord blir det mer.

Jag har slutat och börjat plugga, inte för att jobbet var tråkigt utan för att jag ville utvecklas lite mer.

Frågor?

//spenk

BB2 är i munform....? :)

Blir väl till att kolla med arbetsförmedlingen vid jul om det finns nån chans till lärling eller dyligt...

Har gått 3år Energi (fd. drift & underhåll) med inriktning fartyg-motorman, (dock med en del IG :( )
Har jobbat som allt möjligt:
skofabrik,träteknik, lastbilmekaniker, lageranvarig och sommarvikariat som stf. driftledare på Polarbröd...säkert nått mer också! :)

Hoppas arbetserfarenheter kan hjälpa mig på traven! :kryckor

begränsad behörighet 2, alltså knappt lönt.....:crash

Jag går till drifttekniker inom energisektorn nu. Har väl lite intresse för sådant. Har blivit kallad rörfetischist av en del....

Energiutbildningen var väl jättebra att gå! Den är väl det ända om man vill bli rörpulare?

spenk skrev:
begränsad behörighet 2, alltså knappt lönt.....:crash

Jag går till drifttekniker inom energisektorn nu. Har väl lite intresse för sådant. Har blivit kallad rörfetischist av en del....

Energiutbildningen var väl jättebra att gå! Den är väl det ända om man vill bli rörpulare?

För att bli drifttekniker vad går du för utbildning då?
Rörfetischist, varför inte?:hihi

Jo kanske hyfsat bra val om man ska prova på röryrket... Men fick lite orättvist IG i dom 2 elämnena jag hade då. Elsäkerhet och Likström-1fas växelström. (läraren gick i förtidspension efter våran kurs,var nått konstigt med honom). Men så kan det gå...

Så du tror jag har möjlighet efter inte alltför mkt inlärning om el? :)

Fotrally skrev:
För att bli drifttekniker vad går du för utbildning då?
Rörfetischist, varför inte?:hihi

Jo kanske hyfsat bra val om man ska prova på röryrket... Men fick lite orättvist IG i dom 2 elämnena jag hade då. Elsäkerhet och Likström-1fas växelström. (läraren gick i förtidspension efter våran kurs,var nått konstigt med honom). Men så kan det gå...

Så du tror jag har möjlighet efter inte alltför mkt inlärning om el? :)
Ja för tusan! El är överkurs för en röris! För mig var det tvunget, då jag felsökte mycket på pannor, värmepumpar, oljebrännare osv osv.

Kursen jag går heter "Driftteknik inom energisektorn".

Fråga på bara om det är något du undrar!

Fotrally skrev:
Lyfter lite otåligt :)

Någon rörmockare måste det väl finnas?

Tycker du ska satsa,,,har jobbat som rörkrökare i 5 år nu.
Kom in på linjen av misstag typ,,kommer nog aldrig ångra de som de känns nu.
Fritt arbete,,,Hyffsat bra betalt...

Lycka till

:Bugar

"Fritt" arbete där man får åka runt lite känns väldigt lockande helst när det är bra betalt! Satsar på det till våren! :tummenupp

Enligt vad jag har läst på AMS.se och hört verkar det är/kommer att bli "brist" på rörmockare, är det något ni kan bekräfta eller hört talas om?

spenk: Kursen du går är det på universitet?

Fotrally skrev:
:Bugar

"Fritt" arbete där man får åka runt lite känns väldigt lockande helst när det är bra betalt! Satsar på det till våren! :tummenupp

Enligt vad jag har läst på AMS.se och hört verkar det är/kommer att bli "brist" på rörmockare, är det något ni kan bekräfta eller hört talas om?
spenk: Kursen du går är det på universitet?

Att det kommer bli brist på rörisar betvivlar jag inte.
Inom rörbranschen är medelåldern hög fortfarande,fler som pensioneras änn som bliver utlärda.Men trenden är på väg att vändas. :tummenupp
Har själv jobbat i 20 år med det . :)
Mitt personliga råd till dig är att satsa på det,ett väldigt fritt jobb om du inte väljer att jobba på bara nybyggen.
Du kan börja som företagslärling och läsa in teorin på tre omgångar på en yrkesskola.Men det tar ca 3 år innan du har full lön.
Har du fler saker du undrar över hör av dig.

Fotrally skrev:

I stockholm är det redan en djävulsk brist tydligen, näst därefter kommer elektriker - låter mer frestande att koppla trådar än att byta bajsrör faktiskt. :zpy

För övrigt är det jättebra att du skaffar dig ett yrke som behövs och inte utbildar dig till typ filosof och sen börjar stämpla. Tycker jag. :pannkyss

Markus skrev:
I stockholm är det redan en djävulsk brist tydligen, näst därefter kommer elektriker - låter mer frestande att koppla trådar än att byta bajsrör faktiskt. :zpy

För övrigt är det jättebra att du skaffar dig ett yrke som behövs och inte utbildar dig till typ filosof och sen börjar stämpla. Tycker jag. :pannkyss

Hehe...nej kanske inte superfrestande, men vilka jobb har inte sina nackdelar?BTW ville bli "fin" elektriker men är färgblind så det var lite jobbigt att kolla in dom små färgkoder på motstånd m.m..! :tungan

Tack :)
Pluggar för tillfället på komvux för att jag sedan skulle söka in till universitet och läsa nät- & kommunikationsteknik (80p) men har börjat fundera hur lätt det skulle vara att få jobb inom det...troligen svårt. För hur många akademiker är inte arbetslösa nu egentligen? Känner bla en civilingengör,han packar bröd på mitt förr förra jobb, tragiskt. Men nog om det..

Hur som helst kanske det är mitt perfekta jobb att bli en röris! hoppas det! :)

Det var fan vad alla var positiva till detta yrket då!!
Jag har varit röris i fem år och har både varit på byggen och service...
Jag trivs bäst på service för det passar mig men det går inte att bara välja som alla verkar påstå... du kommer att vara på byggen hela lärlings tiden minst ....
sen är det ingen dans på rosor på något jobb inom byggsvängen utan man får fan slita för brödfödan visst att det är ganska fritt och man sköter mycket själv men man har ögonen på sig från alla håll eftersom amn jobbar mycket själv eller i en liten grupp på max 3-8 man.... alltså inte som snickare och elektriker som slänger in 15-30 man på de stora byggena..... sedan har man inte samma marginal som de övriga yrkes grupperna.. om en elektriker kopplar fel så går en säkring och de gör om och snickare de kan knappt göra stora fel de bara läser ritningen och bygger sina väggar men om jag misslyckas så blir det en vattenskada om det vill sig illa och det kan bli riktigt dyrt för små skitgrejjer som kan kosta en jobbet....

men jag ska inte bara klaga jag trivs nästan lika bra på jobbet som i skinnstället och jag ångrar mig inte en sekund att jag blev röris men som sagt försök att vara på byggen så mycket som möjligt i början för där finns det utrymme för att göra lite fel och klanta till det. det gör det inte på service för då blir det dyrt och företaget får bita i det sura äpplet och betala hela kalaset...

Rock on / Per

Du bor ju i Jkpg! Var jobbar du? Borde nästan känna igen dig.....

//spenk

Pelle81 skrev:
Det var fan vad alla var positiva till detta yrket då!!

Som jag sa, alla yrken har sina nackdelar! :)
Även alla yrken har sina stunder där man får svettas lite.
Tex när jag jobbade som trågarhandledare på polarbröd. Där fick man bokstavligen svettas och stressa, från 27 till närmare 50grader på sommaren. Vidare vad man gör det orkar jag inte beskriva mer än att säcka med ingredienser är tunga och deg är kletigt när det inte finns mjöl till maskinerna. :gnissla

Efter det man läst om rörmokare blir det ganska så intressant.
Om man vill börja jobba med rörmokeri, men INTE har någon gymnasieutbildning för det. Går det att utbilda sig direkt som lärling?

MikkE skrev:
Efter det man läst om rörmokare blir det ganska så intressant.
Om man vill börja jobba med rörmokeri, men INTE har någon gymnasieutbildning för det. Går det att utbilda sig direkt som lärling?

Ja det går. Jag går nu som företagslärling, alltså jag har inte gått nån VVS-linje på gymnasiet. Vad jag vet så finns det bara en utbildning i Sverige för företagslärlingar inom VVS. Kursen är på 4x 4 veckor och pågår under en 2-års period ungefär. Enda kravet för att komma in på utbildningen, alltså VVS-kursen är att du har en lärlingsanställning på en VVS firma. Kursen kostar väl ca. 65' men jag fick AMS att betala den. Själva lärlingsutbildningen är 5 år men kan kortas ner om man har gått gymnasiet eller har arbetslivserfarenhet, ring och hör med Byggnads. Enda nackdelen är att lönen är sunk men den ökar succesivt, man får se det som en utbildning. Och risken att man blir arbetslös är typ noll. Första företaget jag ringde till nappade på en gång, och folk säger att det är svårt att få jobb hehe. Skicka PM så kan jag förklara mer, om det behövs.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back