Rörmockare sökes!

MikkE skrev:
Efter det man läst om rörmokare blir det ganska så intressant.
Om man vill börja jobba med rörmokeri, men INTE har någon gymnasieutbildning för det. Går det att utbilda sig direkt som lärling?

Det går alldeles utmärkt att börja som företagslärling men som redan skrivet så får du gå för rätt dassig lön i början, men lär du dig snabbt och visar lite framfötter går det alltid att deala till sig högre lön.
Fullbetald blir du när du har avlagt praktiska prover inkl svetsprov.
Efter att ha gjort dem får du ditt cert.

Speciellt i 08 skriks det efter folk, jag kör själv service i sthlm.
Stressigt som fan ibland men styr min arbetsdag rätt mkt som jag vill och trivs bra med det. Tjänar ca 25000:- före skatt och har bil med mig hem samt telefon.
Sen kan man ju göra rätt fina pengar på kvällar och helger oxå om man vill det. :tummenupp

El Phantasmo skrev:
Det går alldeles utmärkt att börja som företagslärling men som redan skrivet så får du gå för rätt dassig lön i början, men lär du dig snabbt och visar lite framfötter går det alltid att deala till sig högre lön.
Fullbetald blir du när du har avlagt praktiska prover inkl svetsprov.
Efter att ha gjort dem får du ditt cert.

Speciellt i 08 skriks det efter folk, jag kör själv service i sthlm.
Stressigt som fan ibland men styr min arbetsdag rätt mkt som jag vill och trivs bra med det. Tjänar ca 25000:- före skatt och har bil med mig hem samt telefon.
Sen kan man ju göra rätt fina pengar på kvällar och helger oxå om man vill det. :tummenupp

Vad är det för svetsprov? :va
Svetsa är inga problem det lärde man sig typ som 14åring, svåra är juh att ställa in skiten! :)

Fotrally skrev:
Svetsa är inga problem det lärde man sig typ som 14åring, svåra är juh att ställa in skiten! :)

Svetsprov idag är inte det lättaste. Svetsa kan många men få har licens

Som rörmok ska du kunna frånsvets! Kandu motsvets så är det inte fel.... då kan du dra dig mot fjärrvärme. Antar att rörisar fortfarande kör med gas. Jag skulle inte klara mig utan mitt svetsverk i bilen, har man det löser man allt!

Fotrally skrev:

Du ska svetsa 114 handelstub i inspänt 45° läge (Med gas). Tror att minst 75% av svetsen skall vara licensklass, dvs. inga bindfel, porer och liknande. Frånsvets som nån snackade om kan du glömma i detta läge...

ninjaniklas skrev:
Du ska svetsa 114 handelstub i inspänt 45° läge (Med gas). Tror att minst 75% av svetsen skall vara licensklass, dvs. inga bindfel, porer och liknande. Frånsvets som nån snackade om kan du glömma i detta läge...

Det kan kräva övning du!!

ninjaniklas skrev:
Helt riktigt, ska du svetsa för att ta licens så är det motsvets som gäller.

Det är bara att börja öva med päronet...

Nyfiken hur många av er har licens :va
För att få ett prov godkännt skall hela skarven vara felfri den kollas med röntgen o ultraljud när man lägger ett prov.
Den skall klara av ett bockprov oxå. Allt enl nya eu-regler :huvet

Kan nog fixa nummret till den här snubben... Bara du inte har sköldpaddsskräck :)
super_mario_3.jpg

VVS-montör

Jag jobbar som lärare på Energiprogrammet(gymnasiet), inriktning VVS/Kyla.
Utbildningen till VVS-montör är 3-årig sedan lärling i ca 1,5 år.
Gå in och titta på "energiprogrammet.com" eller "vvsyn.se" så kan du få information på nätet.
Det finns en vuxenutbildning,lärlingsutbildning i Katrineholm på "iuc-utbildning.se"
Det är brist på utbildade VVS-montörer

"Gud lack" ! ! ! :)

Bozzephyr :brinnerup

Bozzephyr skrev:
Jag jobbar som lärare på Energiprogrammet(gymnasiet), inriktning VVS/Kyla.
Utbildningen till VVS-montör är 3-årig sedan lärling i ca 1,5 år.
Gå in och titta på "energiprogrammet.com" eller "vvsyn.se" så kan du få information på nätet.
Det finns en vuxenutbildning,lärlingsutbildning i Katrineholm på "iuc-utbildning.se"
Det är brist på utbildade VVS-montörer

"Gud lack" ! ! ! :)

Bozzephyr :brinnerup

Va bra! Jag behöver lite info om hur man räknar ut tryckfall i värmesystem. Jag behöver också info om KV värden och flödesberäkningar...

Du kanske vet vart jag ska vända mig, eller var jag kan hitta utbildningsmaterial om detta. Jag har jobbat som rörmok innan, jobbar som drifttekniker nu och har stött på lite problem i ämnet...

Skicka ett Pm eller nått//spenk

Utbildningsmaterial

Hej Spenk
Gå in på "vvsyn.se" sök sedan på "läromedel från Liber" i övre
menyraden där finns våra nya läroböcker som vi använder.
Där finns boken "Distribution" som behandlar grunderna om rörsystem.
Skall du göra lite avancerade beräkningar bör du ha dataprogram men
då bör du ha goda teoretiska kunskaper.

Bozzephyr :argpådato

Silwer skrev:
Heter det rörmockare? inte rörmokare?
rörmockare får mig att tänka på nån som skottar skit ur rör.

De rörmokare som går på nybyggen brukar bli jättejättearga om man inte kallar dem för "rörmontörer". De anser att en rörmokare mockar skit och att rörmontörer är någon form av högre utvecklad homo sapiens sapiens, ungefär som vissa här på forumet ser på sig själva.
Den enda skillnaden med dessa utspel är att man kallar dem "rörmokare" lite oftare.

Bozzephyr skrev:
Hej Spenk
Gå in på "vvsyn.se" sök sedan på "läromedel från Liber" i övre
menyraden där finns våra nya läroböcker som vi använder.
Där finns boken "Distribution" som behandlar grunderna om rörsystem.
Skall du göra lite avancerade beräkningar bör du ha dataprogram men
då bör du ha goda teoretiska kunskaper.

Bozzephyr :argpådato
Många tack ska genast kolla!

Är det någon här på SH som jobbar som röris i Sthlm som vet att ens jobb/företag söker lärlingar? Har gått 3årig inriktning Energi.

Skicka gärna PM

Med Vänlig Hälsning
Marcus Holmgren

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...