Rörliga farthinder

I min hemby tyckte nyinflyttade hippsterföräldrar att det kördes för fort på genomfartsvägen (en bit av gamla riksettan, rak och fin med fem meter bred öppen yta bredvid vägen som är begränsad till 50 km/h).
Det gjordes det inte, men de tjatade igenom utplacering av farthinder.
Nu har samtliga trafikanter lärt sig att farthindrena känns minst om man håller över 60 km/h.

Hmm, vore det inte roligare att höja upp plattan om du kör för fort? Tror att fler skulle reagera på ett plötsligt hopp än en liten duns :crash :gnissla

Det smäller nog till rätt bra, det är som att kör över en såndär ofasad asfaltskant där de lägger ny asfalt.

Efter de första stämningarna gällande förstörda lågprofilfälgar/däck så brukar dylika saker försvinna.
Fast då har ju Uppsala redan spenderat någon miljon på makapären.

7vwwxWl.jpg
Finns dehär i uppsala såfall vart? svårt att se på bilden! :(

Bilden är från Tyskland eller Holland, Inte Uppsala

Har du något för att stötta det? Bilden ser precis ut som Ryd, Linköping nämligen.

Bekant?
https://www.google.se/maps/@58.4067...ata=!3m4!1e1!3m2!1sjzHw3aDc2GziIb7ROpWVrw!2e0

Här i Linköping är de vid en väldigt populerad korsning där många studenter cyklar till universitetet, det går från 50 till 30 och finns trafikljus. Hade bara problem en gång när jag kom med bilen och plötsligt var det ett jävla hål i marken. Så det funkar ju bra. Ser bara problem om det är så att man behöver nita precis när man är med framhjulet på och det regnat. Det vill jag inte testa.

Last edited:
Bilden är från Tyskland eller Holland, Inte Uppsala

Att det inte är Uppsala är vi överens om, men Linköping ligger en aning norr om både Tyskland och Holland... ;-)

Jag har provkört just det där farthindret med både hoj och bil.
Känns som en "fräskant" ungefär. Ingen större dramatik med andra ord, det smäller till och det är ju själva avsikten. :rolleyes:

Inte farligare vad gäller halka än alla de brunnslock och vita linjer som vägarna är nerlusade av sedan gammalt... :gnissla

Om ett fordon kör för snabbt och aktiverar farthindret, är det inte självvållat då det är du själv som aktiverar farthindret?

Vad ska du säga till polisen efter klotat hojen på ett sådant farthinder? Du kan inte hävda att du körde lagligt.

Om ett fordon kör för snabbt och aktiverar farthindret, är det inte självvållat då det är du själv som aktiverar farthindret?

Vad ska du säga till polisen efter klotat hojen på ett sådant farthinder? Du kan inte hävda att du körde lagligt.

Det beror väl på hur man klotar, om man bromsar omkull sig på våt metall kan de ju knappast säga något om att det ska vara lagligt. Sedan tycker jag nog iofs att vägräckenas utformning är en större fråga än dessa falluckor.

När jag läste rubriken tänkte jag "åh nej inte ännu en tråd om Ducati MotoGP...".

liten metallbit o trycka in i kanten när den öppnas och sen är det bara till o fylla skiten med betong :tummenupp

Om det rent tekniskt går att få hindren att fungera vintertid, snöröjning etc så ser jag fler fördelar än nackdelar mot dessa hinder istället för de fasta betongbulorna som placeras ut där alla blir "straffade" hela tiden.

Så länge dom monteras på 30 vägar så ser jag inget problem med det hela förutom att det verkar onödigt dyrt.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti