Röka vid barn

Det där med "plötslig spädbarnsdöd" är jävligt konstigt, min generation växte upp med rökande föräldrar, jag skulle vilja påstå att i 8 av 10 hem rökte MINST den ena föräldern, för att inte tala om hur det röktes I offentliga lokaler, det fanns askkoppar i restaurangerna, på kafeerna, i tunnelbanan, det röktes i speciella rum även på cancerklinikerna på lassarettet AV PERSONALEN...

På den tiden "fanns" inte plötslig spädbarnsdöd, men även om man skulle tillskriva alla som dog i späd ålder på den tiden den dödsorsaken så är ändå problemet större i dag, när folk maniskt skyddar sina gullepluttar från allt som kan tänkas vara farligt....

Inte fan är rökning (passiv eller aktiv) nyttig, men om rökaren tar två steg åt sidan innan han tänder sin cigg så kan väl ni styra barnvagnen två steg åt andra hållet så är problemet ur världen.

Rökare som röker nära barn bör seriöst åka på stryk.
Dom som gör det har verkligen ingen repskekt mot andra människor samt noll vett i skallen.
För så svårt äre inte att gå över gatan eller några meter längre bort.

Ne, den dagen jag skaffar barn, kommer folk som röker nära mitt barn åka på regäl utskällning lr nått liknande.

Rökare som röker nära barn bör seriöst åka på stryk.
Dom som gör det har verkligen ingen repskekt mot andra människor samt noll vett i skallen.
För så svårt äre inte att gå över gatan eller några meter längre bort.

Ne, den dagen jag skaffar barn, kommer folk som röker nära mitt barn åka på regäl utskällning lr nått liknande.

För att inte tala om vad du ska göra med dom som åker omkring med bullriga slipon när ditt barn ska sova i vagnen...

TOLERANS!!!!

Inte fan är rökning (passiv eller aktiv) nyttig, men om rökaren tar två steg åt sidan innan han tänder sin cigg så kan väl ni styra barnvagnen två steg åt andra hållet så är problemet ur världen.

Eller så gör rökaren/rökarna det om dom nu har nått bakom pannbenet.

För att inte tala om vad du ska göra med dom som åker omkring med bullriga slipon när ditt barn ska sova i vagnen...

TOLERANS!!!!

Skillnad att få en bitchslapp mot att bli totalt nerslagen.
Om du nu förstår vad jag menar...

Sen så varvar jag alltid ner när jag ser barnvagnar/små barn.

Last edited:
Det där med "plötslig spädbarnsdöd" är jävligt konstigt, min generation växte upp med rökande föräldrar, jag skulle vilja påstå att i 8 av 10 hem rökte MINST den ena föräldern, för att inte tala om hur det röktes I offentliga lokaler, det fanns askkoppar i restaurangerna, på kafeerna, i tunnelbanan, det röktes i speciella rum även på cancerklinikerna på lassarettet AV PERSONALEN...

På den tiden "fanns" inte plötslig spädbarnsdöd, men även om man skulle tillskriva alla som dog i späd ålder på den tiden den dödsorsaken så är ändå problemet större i dag, när folk maniskt skyddar sina gullepluttar från allt som kan tänkas vara farligt....

Du vet om att folk fick cancer förut också?
Testa att få cancer, uttala dig sedan positivt om rökning som man vet orsakar cancer.
Jo, jag vet att det är mkt som orakar cancer, och inte bara rökning.

Sedan kan jag hålla med om att många pjåskar lite väl mkt med sina barn.

Jag tycker att det är rätt underligt att man tar upp att rökning skulle orsaka allergi. Förr var alla mindre allergiska än de är idag och då rökades det mer.

Jag tycker att det är rätt underligt att man tar upp att rökning skulle orsaka allergi. Förr var alla mindre allergiska än de är idag och då rökades det mer.

Och du tror att lösningen på att bli av med/slippa allergi är att börja röka?:va
Finns många andra faktorer som har förändrats i samhället.

Och du tror att lösningen på att bli av med/slippa allergi är att börja röka?:va
Finns många andra faktorer som har förändrats i samhället.

Näe, men det sa hon inte heller...

Om jag äter en apelsin om dagen hela mitt liv, medans min kompis inte gör det, sedan börjar jag knarka och min kompis inte gör det, beror då sedan min dåliga hälsa på att jag har ätit en apelsin om dagen, eller beror den på att jag har börjat knarka?

Vi säger att rökning i hemmen var vanligare förr, plötslig spädbarnsdöd var ovanligare förr, många saker har förändrats sedan dess, bland annat har rökningen i hemmen minskat, men ändå ska rökningen i hemmen beskyllas en ökning av spädbarnsdöden?

Last edited:
Har för mig att det är fastställt att rökning orsakar/bidrar till allergier.
Kan ha fel på den punkten dock.
Jag tror inte att plötslig spådbarnsdöd och rökning har så mkt att göra med varanadra att göra.
Man måste ju vara 18 för att köpa cigg för fasen!:rolleyes: :D
Allvarligt talat så tror även jag att det finns måga fler och starkare faktorer än rökning som orsakar/bidrar till PSD.

Tänk på att de tillsätter mer ämnen i tobaken nu än förr. Det är också en faktor som förändrats med tiden.
Däremot tror jag att mat, konstgödslingen, tungmetallerna och kemikalierna som vi omger oss med påverkar oss på ett ibland negativt sätt.
Sedan kan man ganska lätt inse att om man utsätts för tex kor och hästar i ung ålder så klarar man av deras allergener som vuxen.

Har för mig att det är fastställt att rökning orsakar/bidrar till allergier.

Då skulle alltså allergierna ha minskat i samma takt som rökningen ha minskat.

Jag tror inte att plötslig spådbarnsdöd och rökning har så mkt att göra med varanadra att göra.

Jag tror visst att passiv rökning bidrar, frågan är bara hur mycket?

Allvarligt talat så tror även jag att det finns måga fler och starkare faktorer än rökning som orsakar/bidrar till PSD.

Där är vi eniga!

Sedan kan man ganska lätt inse att om man utsätts för tex kor och hästar i ung ålder så klarar man av deras allergener som vuxen.

Säg det till en pollenallergiker... "Du skulle ha omgett dig av mer gräsmattor och träd som barn..."

Då skulle alltså allergierna ha minskat i samma takt som rökningen ha minskat.

Jag tror visst att passiv rökning bidrar, frågan är bara hur mycket?

Där är vi eniga!

Säg det till en pollenallergiker... "Du skulle ha omgett dig av mer gräsmattor och träd som barn..."

Har varit pollenallergiker. Blev det i 10 årsåldern.
Provade att tjuvröka innan dess. Har alltid undrat om det bidrog/var orsaken till min pollenallergi?
Nu är jag inte allergisk längre.
Försvann tack vare cellgifter. Tom min allergiläkare blev paff när allergin försvann.
Ctrl+Alt+Del på mitt imunsystem?!:hihi

Sen så varvar jag alltid ner när jag ser barnvagnar/små barn.

Ähh alla vet att barn tycker det är skitcoolt med motorcyklar. Idag stannade jag och burnade framför en unge som såg ut att vara runt 3, han tyckte det var så coolt att han började skrika plus att han blev tårögd av lycka. Sen sprang han därifrån. Min gissning är att han ville skynda sig att tala om för sina polers att han precis hade sett någonting skitfränt.

Hänge med nu. Förr var alla mindre allergiska. De rökte. De fick barn. Dessa barn är nu äldre och ALLERGISKA.

.

Läs mitt editerade inlägg ovanför ditt.

Hon sa inte att lösningen var att börja röka, hon sa att rökningen som har blivit ovanligare inte ska beskyllas en ökning av allergier, vi kanske måste söka andra orsaker.

Studier visar på att barn med rökande föräldrar i större utsträckning lider av allergier och astma.

.

Last edited:
Tyvärr finns det föräldrar som inte bryr sig om sitt barns hälsa...

Jotack... Det sista jag läste på text-tv igår var om en man som satt i ca 15 minuter i en bastu med sin ettåring i famnen! :mad:
Och i morse läste jag detta:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1098690,00.html
" Ambulanspersonal försökte få föräldrarna att avbryta loppet, men paret valde ändå att fortsätta.
Vid nästa depå gjordes ett nytt försök att övertala föräldrarna att kliva av cykeln, men det lyckades inte. Paret fullföljde det 30 mil långa loppet med dottern frampå cykeln."

Jag får citera min gamla kollega:
- Folk är idioter tills motsatsen är bevisad!

Hur svårt kan det vara.....om man har skaffat sig en unge får man lägga av att vara ett jävla egoistsvin....och det ÄR man om man röker med sin 3-månaders bäbis i famnen. :fatta!

Och att dom sen gör det offentligt bevisar bara hur jävla korkade dom är.!!

I vissa lägen är frestelser till för att undvikas.!!! :fakta

I den här frågan måste jag hålla med Anja :) Det finns värre saker att göra än att röka och ha barn. Sluta stirra er blinda på små skitsaker.

Det är väl ingen som reagerar på att rökare har barn?!
Det är HUR man utövar sitt rökande i kombination med föräldraskapet. Ett barn i famnen får i sig en jävulsk massa rök helt i onödan.

Min gode far rökte under de första tio åren av min uppväxt. När han tände en cigarill så fick vi aldrig sitta i hans knä. Han själv satt antningen ute eller vid altandörren och vi fick hålla oss borta. Detta var ändå för 20-25 år sedan och då var rökning betydligt mer accepterat men likafullt gjorde han sitt bästa för att hans rökning inte skulle drabba oss...

Anjas liknelser är så tafatta att de inte ens är värda att ta på allvar. Jag vet inte vad som gjort henne så bitter för hon verkar brinna och värna om kamphundar 100ggr mer än om små barn.
- Rök gärna nakna bebisar i famnen i 10graders kyla men säger du något ont om min kamphund blir det NakCSKåt diRäKct!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT