Rödljus som inte slår om

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Är det någon som har koll på hur rödljus fungerar som enbart slår om till grönt om ett fordon närmar sig korsningen och varför dessa (oftast) inte reagerar på hojar?

Det är så jävla irriterande när man kommer på hojen och upptäcker att rödljushelvetet inte tänker slå om, vilket innebär att man antingen får köra mot rött eller hoppas att en bil snart skall komma så att ljuset fattar att det skall slå om till grönt.

På Söder i Stockholm har jag upptäckt ett par sådana ljus längs med Ringvägen, bl.a om man kommer på Rutger Fuchsgatan och vill ut på Ringvägen och även korsningen Rosenlundsgatan/Ringvägen även om det sällan är problem där eftersom den är så pass trafikerad så det dyker alltid upp en bil förr eller senare.

Jag skall tamigfan skicka ett mail till polisen och höra om det är ok att köra mot rött i dessa situationer eller hur deras förslag på lösning ser ut.
 
Är väl någe magnetslinga eller liknande. För lite skrot som passerar över. Ännu värre med offroad. Snuten kan väl inte säga så mycket om man kör om man stått ett litet tag. Man behöver ju inte ladda rakt ut för att man vet att det inte fungerar. :D
 
Du ringer vägverkets huvudväxel för trafikljus och säger var du står så fixar de grönt ljus på en gång. Sen är det bara att få på sig hjälmen och ev handskar tillräckligt fort innan det blir rött igen :D :rolleyes:

Personligen kör jag mot rött när jag inte orkar vänta på bilar ska komma bakom mig (om det är uppenbart att ljuset inte tänker slå om).

Anledningen till detta är väl att vissa sensorer i marken inte reagerar på motorcykelns metall eftersom de är så små, eller nåt.
 
Hitta stället där marksensorn är plaserad och bromsa över den. Jag har fått uppfattningen att den även känner av hojen lättare om man undviker bilspåren.
 
Bodoe skrev:
Personligen kör jag mot rött när jag inte orkar vänta på bilar ska komma bakom mig (om det är uppenbart att ljuset inte tänker slå om).
Jo, det gör jag också och det brukar ju gå bra eftersom det oftast rör sig om små och lågtrafikerade korsningar, men just när det gäller Ringvägen här i Sthlm så är det inte alltid lattjo att svänga ut mot rött ljus :). Men framförallt så stör jag mig på det av principiella skäl, här har ju Vägverket och/eller Gatu- och fastighetskontoret (eller vilka det nu är som handhar dessa saker) helt enkelt skitit i motorcyklar. Om deras magnetprylar inte fungerar så får de väl utveckla bättre system.

Biifer skrev:
Hitta stället där marksensorn är plaserad och bromsa över den. Jag har fått uppfattningen att den även känner av hojen lättare om man undviker bilspåren.
Att hitta marksensorn är inte alltid så lätt, den är ju inte direkt utmärkt med målarfärg... :). Jag ska testa ditt tips att köra utanför bilspåren och se om det gör skillnad.
 
eee, sätt metallplattor under dojorna å håll ner fötterna när du närmar dig ett trafiklyse...

näfan, stanna å vänta tills det är okej att köra, tuffa då ut lite försiktigt.
 
Fluxir skrev:
näfan, stanna å vänta tills det är okej att köra, tuffa då ut lite försiktigt.
Mmmjoo, jag vet hur man gör för att köra mot rött, det är inte det som är problemet.

Det jag irriterar mig på är att vi som motorcyklister är ignorerade som trafikanter i detta sammanhang. Sen vore det även intressant att veta vad polisen skulle säga om de ser mig köra mot rött vid en av dessa korsningar.
 
sgtpepper skrev:
Sen vore det även intressant att veta vad polisen skulle säga om de ser mig köra mot rött vid en av dessa korsningar.
Förmodligen tar dom ditt KK eller ger dig böter, hur ska du bevisa att du stått där länge som fan :va
 
FUBAR skrev:
Förmodligen tar dom ditt KK eller ger dig böter, hur ska du bevisa att du stått där länge som fan :va
Precis, det är väl med stor sannolikhet det som kommer att hända..
 
Detta har jag läst på SH innan, tydligen lastbilar o tunga fordon som har sönder slingorna i marken så dom inte känner av mc lika lätt.
 
Enligt polisen i Jönköping ska man "leda motorcykeln förbi rödljuset eller förklara situationen för ev rapporterande polisman".

De slår inte över om man kör precis vid trottoarkanterna, sa polisen jag pratade med. Inte för att det slår över annars heller, men ändå.
 
Emmi skrev:
Enligt polisen i Jönköping ska man "leda motorcykeln förbi rödljuset eller förklara situationen för ev rapporterande polisman".

De slår inte över om man kör precis vid trottoarkanterna, sa polisen jag pratade med. Inte för att det slår över annars heller, men ändå.

Man tycker ju att det skulle vara mer trafikfarligt att leda hojen förbi rödljuset än att bara köra förbi. Konstigt att de resonerar så.
 
Enligt min erfarenhet så ligger det slingor mitt i körbana, dvs mellan hjulspåren. Det kan man se i korsningar som ej fått ny beläggning efter installation av "avkännare".
 
Jag har också varit ute för detta fenomen i min lilla stad vilken jag kallar Kristianstad. Vad man kan göra då för att få "känning", om ingen bil dyker upp bakom en, är att backa lite och sen köra fram igen fast på annat ställe. Exempelvis till mitten av vägen där "kännarna" sitter enligt vissa. Jag vet dock inte om detta stämmer. Det brukar fungera för mig.
Men har man nu så stora problem att "kännarna" inte känner av en mc oavsett hur man gör eller kör så vet ag inte hur jag hade gjort. Antagligen kollat långt efter farbror blå och annan farlig trafik sen hade jag kört.
 
Någon som har testat greenlight triggers??

http://www.greenlightstuff.com/trigger.html

eller så kan ni göra något av följande:
1. Get off your bike and push the "walk" button if it is safe.

2. Sometimes you may just have to look both ways and run the light. In some places it's OK to "proceed with caution" after 15 minutes, in some places after 2 cycles. You need to know what the law is in your area.

3. If you fail to trigger the switch, wait at least one more cycle and then proceed when it is safe.

4. Sometimes it helps to kill the engine and restart it just to get the magnetic fields going over the tripping device. Put yourself right over the detector in the pavement. Give the bike a couple of good revs.

5. Turn right and then do a "U" turn when you can.

6. Threaten legal action. Start by calling the street department and complaining. Every week re-check the light. If you get no action, send them a nice professional letter threatening them with a lawsuit.

7. As you approach the intersection, there are lines cut into the pavement where the sensor was put in. The sensor pad is octagonal or square. Put the most metal over the intersection of two sides.

8. Another trick is to put out your kickstand. If you can get the kickstand out, there is more of a metal area to detect. Don't forget to retract your kickstand when the light finally changes.

9. Rig your bike with an electro-magnet under the frame. This is wired into the brake lamp circuit and induces enough of a field to trip most lights.

10. Consider the purchase of a device that will trip the light for you. One such product is the GreenLight Trigger.

11. A new trend is the introduction of special motorcycle boxes that show you where to stop your bike to trip the light. The front-most "box" has additional diagonal lines, with a bike icon painted in the box.

12. Roll forwards and back in an effort to trip the sensors.

13. If you are waiting for a left-turn signal light to change, you can always proceed through the intersection on green and make three successive right-hand turns. This only works with regular city blocks.

14. Some states have sensors in the lights that can detect flashing lights of police cars and ambulances, and will quickly change the light. You might try flashing your lights to see if that will trip it
:va
 
Last edited:
sgtpepper skrev:
På Söder i Stockholm har jag upptäckt ett par sådana ljus längs med Ringvägen, bl.a om man kommer på Rutger Fuchsgatan och vill ut på Ringvägen

Haha, har det problemet, bor på den gatstumpen nämligen. I stort sett varje morgon startas med en rödljuskörning, det känns bra! :)
 
om dessa slingor fungerar som jag tror (induktans) så kan man kompensera liten mängd metall med hög hastighet :näsblod
bara gasa som en dåre o pallnita strax innan rölyset... :hihi
 
loser skrev:
Haha, har det problemet, bor på den gatstumpen nämligen. I stort sett varje morgon startas med en rödljuskörning, det känns bra! :)
Haha, coolt, vad är oddsen för att någon skulle bo på den lilla gatan :). Jag brukar smita upp på den när jag kommer från söderledstunneln och ska ut på Ringvägen, om jag ser att det är lång kö vid rödljuset under Clarion hotell (kör över bussdiket).
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top