Rödljus med enfordonspasage?

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
Nu så
Rödljus med enfordonspassage?

Idag när jag trängde mig upp på essingeleden vid Aspudden började jag fundera på en trafikjuridisk (?) fråga. Vid rödljuset till accelerationssträckan står det "endast ett fordon per grön period" el ngt liknande. Jag brukar alltid åka samtidigt som en bil.
Nu är frågan: klassas detta som att åka mot rött? Jag åker iofs inte mot rött ljus, lampan är ju grön men jag åker som andra fordonet. Körkortet ryker ju ngn månad +böter om man åker dit så det vore ju kul att veta.

Last edited:
Har funderat på samma sak, men annars kan ju du åka som första fordon om du smiter före bilen. :tungan

Troligen klassas det som att du åker mot rött eftersom Vägverket säger ju att det endast får åka ett fordon per grön period och när du ställer dig brevid blir ni plötsligt två fordon :gråta

Probotector skrev:
2172626 Troligen klassas det som att du åker mot rött eftersom Vägverket säger ju att det endast får åka ett fordon per grön period och när du ställer dig brevid blir ni plötsligt två fordon :gråta

Fast om han kommer iväg före och passarar "målstrecket" före borde han då inte bli fordon nr 1 och då åker bilen på att bli fordon nr 2 ?
Humm... :confused:

Nu har ju jag bara monterat de systemet åt vägverket. :rolleyes: Så dom lagliga aspekterna är jag inte riktigt hundra på. De är ju bara ett fordon per grönperiod så de blir nog så att de räknas som
rödljuskörning. Man kan vara glad att dom inte satt upp en kamera där för
skulle många körkort ryka.

Mr Skutt skrev:
2173326 Nu har ju jag bara monterat de systemet åt vägverket. :rolleyes: Så dom lagliga aspekterna är jag inte riktigt hundra på. De är ju bara ett fordon per grönperiod så de blir nog så att de räknas som
rödljuskörning. Man kan vara glad att dom inte satt upp en kamera där för
skulle många körkort ryka.

Svårt...
nu får du väl till att börja med (rent juridiskt) inte ens tränga dig upp bredvid körfältet, så...

sen så är det nog inte en ren rödljuskörning utan mer en allmän trafikföreseelse...

/47

hahahahha

Oops skrev:
2169380 Idag när jag trängde mig upp på essingeleden vid Aspudden började jag fundera på en trafikjuridisk (?) fråga. Vid rödljuset till accelerationssträckan står det "endast ett fordon per grön period" el ngt liknande. Jag brukar alltid åka samtidigt som en bil.
Nu är frågan: klassas detta som att åka mot rött? Jag åker iofs inte mot rött ljus, lampan är ju grön men jag åker som andra fordonet. Körkortet ryker ju ngn månad +böter om man åker dit så det vore ju kul att veta.

Ännu en fördel med att bo på landsbygden. :tuttar
Men kom nu inte med alla nackdelar som de för med sig bara :Bugar

47 skrev:
2173346 Svårt...
nu får du väl till att börja med (rent juridiskt) inte ens tränga dig upp bredvid körfältet, så...

sen så är det nog inte en ren rödljuskörning utan mer en allmän trafikföreseelse...

/47

En allmän trafikförseelse låter mkt bättre än rödljuskörning, de är ju lite petigare på såna...
Om nån vet så sprid ljuset, annars får jag väl kolla med polisen i veckan.

Skulle någon vilja förklara lite mer för en lantis hur det där fungerar? Ett fordon per grönljusperiod, asså.

Gustav1 skrev:
2175095 Skulle någon vilja förklara lite mer för en lantis hur det där fungerar? Ett fordon per grönljusperiod, asså.

I lite enkla drag kan jag berätta hur de fungerar.
De sitter såna trafikljus på 3 påfarter till Essingeleden. Uppe på Essingeleden
sitter de radardetektorer som som mäter hastighet å trafikflöde i alla filer.
När trafikflödet ökar å hastigheten minskar så hoppar trafikljusen igång.
På så sätt så får man bättre flyt på Essingleden men tyvärr köer på påfarterna. Men Vägverket ser hellre att de flyter på leden. Å står man där å tittar å provar å stänger av signalerna som jag har gjort så ser man skillnaden väldigt fort. Är signalerna på så flyter trafiken betydligt bättre än när dom är avstängda. Självklart så gäller de ju under rusningstrafiken.Vid lågtrafik så är signalerna släckte. Så fungerar de i stora drag. Hoppas du blev lite klokare nu.
// Stefan...

ja ni har de inte lätt ni..
de sjukaste är ändå alla jävla rondeller med rödljus i..va!
varför gör man rondeller? :3freak

Har även undrat lite varför dom har satt massa obevakade övergångsställen i rondellerna oxå, varje gång någon går över så stannar ju hela rondellen, samma sak med dom som har rödljus vid övergångsställena, har man inte då missuppfattat lite av poängen med rödljus? :va

reddevil skrev:
2172981 Fast om han kommer iväg före och passarar "målstrecket" före borde han då inte bli fordon nr 1 och då åker bilen på att bli fordon nr 2 ?
Humm... :confused:

Den som står först vid trafikljuset är den som har juridisk rätt att köra när det blir grönt :(

reddevil skrev:
2176425 Har även undrat lite varför dom har satt massa obevakade övergångsställen i rondellerna oxå, varje gång någon går över så stannar ju hela rondellen, samma sak med dom som har rödljus vid övergångsställena, har man inte då missuppfattat lite av poängen med rödljus? :va

Någonstans måste ju alla fotgängare gå över och vid rondeller passar det väl bra in, rondeller verkar inte vara skapade för att trafiken ska flyta på bättre utan det verkar vara mer en säkerhetsdetalj som gör att man tvingas sakta ner :mad:

Svar från vägverket:

Hej
Ursäkta dröjsmålet på svar på ditt mail. Har haft mycket att göra samt inte helt lätt att hitta svar på din fråga.
Det räknas i alla fall inte som körning mot rött ljus under förutsättning att det inte har slagit om till rött. Man kan tolka tilläggstavlan som en information om att grönperioden är mycket kort och man ska anpassa körsättet därefter. Om en polis skulle rapportera en förare som kör som andreförare skulle det förmodligen gå till en domstol för att få en tolkning.

Med vänlig hälsning
Anders Wedberg

Vägverket Region Stockholm
Postadress: 171 90 Solna.
Besöksadress: Sundbybergsvägen 1
Telefon: 0771 119 119. Direkt 08 757 68 17
Mobil: 070 345 37 65
Fax: 08 28 37 19
E-post: anders.wedberg@vv.se

Min syrra åker där, hon kan sitta i 40 minuter för att komma upp på Essingeleden :confused:

Då kommer frågan, är det bättre att sitt dom 40 minuterna i stillastående kö PÅ Essingelede än att stå 40 minuter i kö upp på Essingeleden.
Resultatet blir detsamma och vill Vägverket att trafiken skall rulla bättre på leden så gör man så att påfarterna får vänta......

Detta säger en som ibland får sitta i köerna på framsidan genom Tingstadstunnelen i Göteborg. :yoparty

*DanTheMan* skrev:
2252179 Jag tycker hela skiten luktar skunk!!
Nu e det fetlånga köer på påfarterna istället.I Gröndal mellan kl 730-9 så e det fan köer på 300-400 meter bara för att komma upp på essingeleden :tummenupp

En tanke är att få bort dom som inte bor vid påfarterna att åka på där, Sen är ju Essingeleden mer proriterad än en påfart. Men jag håller med dig man flyttar bara på problemet.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman