Rån i Södertälje, Rånare skjuten i huvudet.

varför skulle man plundra vapnet innan en tekniker varit på plats?

Bara för att det är laddat så spontavavfyrar eller självantänder det ju inte.
Och hade killen varit konstaterat avliden så hade han också legat kvar.

Nja har väl tittat för mycket på tv antar jag, och kommer ihåg att det var ett jävla liv om patron ur i lumpen :).

Först hör man 3 skott....

Jag googlade lite tidigare idag och på en annan av filmerna börjar det hela med ett maskingevärssmatter, därefter följer de tre skotten.

Verkar ju dock väldigt underligt att det saknas på andra filmer. Samt även underligt att vapnen ligger kvar på marken. Vilket ju tyder på att det inte är äkta vapen...

Jag googlade lite tidigare idag och på en annan av filmerna börjar det hela med ett maskingevärssmatter, därefter följer de tre skotten.

Verkar ju dock väldigt underligt att det saknas på andra filmer. Samt även underligt att vapnen ligger kvar på marken. Vilket ju tyder på att det inte är äkta vapen...

Jag menar det!

Hehe, nej men jag såg det på första klippet i videon ovan, det som filmades av "live for nothing, die for something"-Tommy , som ställde sig 2m bakom civvarn och filmade :D .. vilken lirare!

Jag kollade först på det klippet som börjar vid 2:00 ungefär, där hör man totalt 9 skott.

Hade annars varit kul om det var en replika.

Last edited:
Det är svårt att se ironi i text med mina gamla ögon.
Jag tycker det ser ut som att polisen gör ett bra jobb och att allmänheten inte fattar att det som hände var på riktigt...

Vilken jävla machopolis! Om det nu viftas med AK47 (eventuellt skjuts det med dom också), så ställer han sig i en gran(!) och börjar panga. Sen undrar man varför han väntar mellan salvorna? Vill dom släppa iväg dom eller skjuta allihopa?

Vilken jävla machopolis! Om det nu viftas med AK47 (eventuellt skjuts det med dom också), så ställer han sig i en gran(!) och börjar panga. Sen undrar man varför han väntar mellan salvorna? Vill dom släppa iväg dom eller skjuta allihopa?

Jag tror inte de hade någon speciell plan alls. Jag är imponerade av att de inte rullade ihop sig i fosterställning. Fy fan vilken situation att hamna i. :näsblod

Vilken jävla sopa som filmar den första snutten precis bakom polisen (ljus jacka som man ser i det andra klippet). Hur kan man va så korkad att man ställer sig helt öppet och börjar filma bredvid en polis som står hukad bakom en telefonkiosk och tar skydd?

Nu har minsann Tony Montana-kurderna skitit i det blå syrianskåpet. Raskrig på g.

blåkläder verkar även vara polisens nya dresscode.....

Vilken jävla sopa som filmar den första snutten precis bakom polisen (ljus jacka som man ser i det andra klippet). Hur kan man va så korkad att man ställer sig helt öppet och börjar filma bredvid en polis som står hukad bakom en telefonkiosk och tar skydd?

Han trodde det var en filminspelning.

Kan bara tillägga att jag tror att poliserna som sköt som var klädda i snickarbyxor var Nationella Insatsstyrkan. Sättet dom agerar (lugnt och rappt om man vill kalla det så) och utan att få panik alá-gym-skjutar-poliserna. Det har även varit ett tillslag mot misstänkta terrorister i Götet där NI även där hade snickarbyxor etc.

tydligen ryktas det om att polisen/NI hade hyfsat koll på gärningsmännen som just nån dag innan hade slagit till i city med ett rån. Det hela verkar stämma då dom direkt haffade in dom på kvällen.

Även här ser jag att gärningsmännen kör framhjulsdrivet/audi.
Förbjud skiten.

Last edited:
Hade de kört en dieselmerca så hade de ju kommit undan på grund av rökridån. :7peta

Även här ser jag att gärningsmännen kör framhjulsdrivet/audi.
Förbjud skiten.
Dom trodde det var en RS6 när dom snodde den.
Killen på macken som dom tog den från hade helgen innan varit på krogen och försökt ragga med att nämna sin RS6 för de yngre damerna men hade föga framgång för damerna var ute efter en MAN..

Kan bara tillägga att jag tror att poliserna som sköt som var klädda i snickarbyxor var Nationella Insatsstyrkan. Sättet dom agerar (lugnt och rappt om man vill kalla det så) och utan att få panik alá-gym-skjutar-poliserna. Det har även varit ett tillslag mot misstänkta terrorister i Götet där NI även där hade snickarbyxor etc.

tydligen ryktas det om att polisen/NI hade hyfsat koll på gärningsmännen som just nån dag innan hade slagit till i city med ett rån. Det hela verkar stämma då dom direkt haffade in dom på kvällen.

Låter mer som att knarkspan var på plats:

http://www.dn.se/sthlm/ranarna-valde-fel-plats

En ganska så naturtrogen replika är inte så fasligt dyr: http://www.hobbex.se/sv/artiklar/replikor/vapen/kalashnikov-ak-47.html
Fast då är fråga hur den kostnaden står sig i förhållande risken till att fastna på en övervakningskamera när man köper den eller hamna i ett kundregister om den beställs via postorder, jämfört med att "hyra" en riktig.

Att så många poliser var på plats till fots snabbt kunde man förstå, men inte en enda polisbil?

Edit: det finns ju även alternativet att det var så att det var riktiga vapen, men att de var oladdade för att rånarna ville kunna få lägre straff om de åkte fast.

Jag tycker hur som helst inte att poliserna gjorde fel som sköt i det här läget. Det kan ha varit vapen som var ofarliga. Det är dock inte något som polisen hade skuggan av en aning om i den situationen. Och det finns en hel del AK-47 i omlopp i Sverige. Att då invänta att minst en rånare börjar spreja vilt omkring sig med automateld i ren desperation innan polisen börjar skjuta verkanseld hade riskerat att ge betydligt fler skadade eller dödade. Framförallt civila. Och då hade poliserna fått ett ännu större helvete för att de inte sköt direkt när de såg att rånarna var beväpnade.

Att inte poliserna verkar ha rört vapnet som blev liggandes kvar på backen behöver inte har något att göra med om det var riktigt eller inte. Personen som hade hållit det var oskadliggjord, hans kumpaner hade flytt och poliserna ville kanske inte röra det i onödan innan tekniker kommit på plats för att de inte skulle riskera att bli anklagade för att ha förstört något viktigt bevismaterial.

Last edited:
Det hela verkar stämma då dom direkt haffade in dom på kvällen.

Det har nog mest att göra med att ingenjörerna kände varandra och varit misstänkta för brott tillsammans tidigare.

I samma ögonblick som de identifierade killen med huvudvärken så var det kört för de övriga.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra