Rån i Södertälje, Rånare skjuten i huvudet.

Jag tycker att det är sjukt att man kan få livstid för skitbrott. Däremot tycker jag att det vore rimligt att man faktiskt använder straffskalornas övre delar för de aktuella brotten för återfallsförbrytare. Tyvärr fortsätter man att plocka från straffskalornas nedre delar oavsett vad du har i bagaget.

Fast det beror iofs på delstat i USA, finns de som tillämpar det på skitbrott tredje gången, men de flesta har stipulerat att det gäller tre brott i den grövre bedömningen.

Har val med att gor att vi inte har nog plats/pengar kan jag tanka mig?

Lat privata aktorer skota dessa anstalter, och inte medelst bidrag fran staten utan anvand denna, potentiellt, 'gratis' arbetskraft till att tjana pengar.

Fast frågan man då kan ställa sig är om vi har tillräckligt med fängelseplatser eller inte... jag anser att vi inte har det om det är orsaken till detta.

Har val med att gor att vi inte har nog plats/pengar kan jag tanka mig?

Lat privata aktorer skota dessa anstalter, och inte medelst bidrag fran staten utan anvand denna, potentiellt, 'gratis' arbetskraft till att tjana pengar.

Problemet man får då är att de konkurrerar ut privata aktörer på samma marknad fast med rejält olika villkor.

Man blir ju smått upprörd över de tillsynes låga straffen vid upprepade grövre brott. Det lär ju knappast avskräcka människor som inte ser någon annan utväg än brottets bana för att få det de vill ha.

I slutändan är det nog mer en fråga om platstillgång på våra fängelser. Man skulle nog behöva utöka antalet fängelseplatser kraftigt om man tänkt låsa in folk på långtidsförvaring enligt amerikansk modell. I slutändan kanske det blir som i USA med överfulla fängelser och en enorm kostnad för samhället utan att kriminaliteten minskat nämnvärt. Vi har ju många gånger berört ämnet här på forumet genom åren. Den billigaste lösningen vore kanske ett skott i pannan och slänga in kroppen i en kremationsugn eller hålla personen vid liv så att organen kan doneras. Men det för tankarna mer till diktaturregimer än till ett civiliserat samhälle.

Svår fråga. Man får helt enkelt se till att kostnadsreducera kriminalvården. Rejält. Jag är övertygad om att det finns mycket att göra där. Kan ju börja med maten. För att få i sig de 2500kcal per dag man behöver med lite protein också behövs inga extravaganser eller dyra inköp. Mer automatisering av övervakningen, vinstdrivande verksamheter i anslutning till fängelserna där fångarna måste jobba, mindre trams med att vara humana/mänskliga rättigheter(kostar bara massa pengar) etc etc. Det ska vara ett straff helt enkelt. Ingen bekväm semester med lyckta dörrar.

Tyvärr verkar det vara en strategi domstolar har nu, att döma låga straff för att inte sätta mer tryck på fängelserna.

Att jämföra med USA är nog inte helt rätt då de har helt andra förutsättningar där. Här har du alltid en chans att studera gratis, har fri sjukvård etc. Det går att ändra sitt liv. Är du en loser i USA eller crackbaby från favelan så är du fan på botten också. Då har man inte samma möjligheter att välja en annan väg som man har i Sverige.

Skrivet i metro idag, helt rätt att de börjar driva in och göra det svårt för yrkeskriminella.

"”Irriterade när vi driver in deras guldkedjor”
Nu slår myndigheterna till mot den organiserade brottsligheten där det svider som mest – smycken, bilar och hus drivs in för att betala skatteskulder.

Myndigheternas gemensamma kamp mot den organiserade brottsligheten är på väg att bli en stor framgång.

Förra året fastnade drygt 700 företag och privatpersoner i skattemyndigheternas specialgranskning.

Tillsammans upptaxeras de nu med 1,1 miljard kronor. Mycket handlar om momsbluffar, svartjobb och obetalda tullavgifter.

– Alla är inte så pigga på att göra rätt för sig. Men de blir väldigt irriterade när vi driver in deras guldkedjor och bilar, säger Pia Bergman, nationell samordnare på Skatteverket.

Sedan 2008 samarbetar en rad svenska myndigheter i kampen mot den organiserade brottsligheten. Redan 2011 ledde satsningen till cirka 200 utdömda fängelseår och nu börjar jakten nå ända ner i gängens plånböcker.

Skattemyndigheterna får tips från polisen om personer och företag som är värda att specialgranska. Kontrollen omfattar både de utpekade och alla som finns i deras omgivning. Det hjälper inte att skriva lyxbilar på flickvänner och kompisar.

– Vi kartlägger hela deras ekonomiska liv och ser om det är rimligt. Vi tar deras vinst, helt enkelt. Det ska vara svårt att tillhöra den organiserade brottsligheten, säger Pia Bergman.

Förra året överlämnade Skatteverket cirka 500 fall till åklagare.

I år kan siffran bli ännu högre.

Läs mer om Södertäljerånet på sidan 10.
Skjuten guldrånare på svarta listan

Sköts under guldrånet

• Man, 26 år. 26-åringen som sköts av polis vid guldrånet i Södertälje tillhör dem som fastnat i Skatteverkets jakt på kriminellas tillgångar. Mannens namn finns med på verkets ”svarta lista” och han krävs på ytterligare 210 000 kronor i skatt. Upptaxeringen skedde knappt tre månader före rånet. 26-åringen lämnade ingen deklaration för inkomståret 2011, men Skatteverket uppskattar hans oredovisade inkomster till 700 000. Det grundas på att han under året köpte fyra bilar av märket Porsche, Audi, Nissan respektive BMW för ett uppskattat belopp av 650 000 kronor. Tre av bilarna såldes snabbt vidare. Mannen träffades i huvudet av en poliskula i samband med rånet i fredags. Han vårdades ännu i går kväll på sjukhus, och hans tillstånd beskrevs som ”mycket kritiskt”. "

"Dömdes den 9 maj 2012 till fängelse i fyra månader för förberedelse till rån och för stölden mot möbelaffären, tillsammans med två av de andra misstänkta rånarna.
I samma mål dömdes han även för våld mot tjänsteman efter att ha kastat ett 30 kilo tungt järnrör i ansiktet på en ordningsvakt på en krog i Stockholm.
Tingsrätten fann också 19-åringen skyldig till olovlig körning, rattfylleri, narkotikabrott, dopningsbrott och falsk tillvitelse."

Enligt Three Strikes Law så skulle han då sitta inne 25år till livstid (vilket defakto betyder att man sitter livet ut).

Antar att du missade förtydligandes två inlägg senare.

Skulle det vara lösningen skulle USA vara fritt från yrkeskriminella i nuläget, är dom det?

Skulle det vara lösningen skulle USA vara fritt från yrkeskriminella i nuläget, är dom det?

Det finns ingen variant där man helt blir kvitt kriminella... men det finns även siffror som säger att grövre brott minskar med denna lag.

Men ja, det ger även att de inte ger sig den tredje gången vilket kanske inte är helt önskvärt.

Men oavsett så anser i alla fall jag att det system vi har idag inte skyddar allmänheten på ett värdigt sätt.

Jag fattar inte varför man gör en sån här grej utrustad med replikor... :va

För att man läst på ett forum att svenska polisen är mesar...

Troligtvis för att man inte har något förstånd, men då hade man iof. överhuvudtaget inte hamnat i liknande situationer.

Testa dessa siffror:
När det gäller en vanlig fängelsekund så återkommer ca 90% efter sin första gång i fängelset, inom 5 år.
Andra gången de åkt in, så återkommer strax över 95%, efter tredje så är vi uppe o sniffar på 98%

Bland de som fått gå en praktisk yrkesutbildning under sin anstaltstid under 2007-2008, och fullgjort den, så har 2 av över 200 tidigare intagna återigen blivit dömda för brott.

Kan vi vara något på spåren?

Som ingenjör vill jag påstå att vi måste angripa problemet med brottslighet med mer fakta baserade metoder, istället för subjektiv politik, detta för att hitta funktioner som man sedan kan skapa lösningar av. PVOS-På vilka olika sätt, kan vi lösa dessa funktioner.

Det första man kan se om man kollar övergripande, så är det att oavsett vilka lagar du har, kommer det finnas brottslighet.

Varför? - Därför att definitionen av brottslighet är att bryta mot uppsatta lagar.

Jag vill alltså hävda att det är paradoxalt att påstå att brottslighet på något sätt kan utrotas.

Hela systemet med att någon begår ett brott, sedermera åker dit, sen kommer ut och begår fler brott är baserat på kausalitet, orsak-samverkan. Det är här det finns någon typ utav orsak-verkan, detta samband måste man hitta och jobba därifrån.

Som ingenjör vill jag påstå att vi måste angripa problemet med brottslighet med mer fakta baserade metoder, istället för subjektiv politik, detta för att hitta funktioner som man sedan kan skapa lösningar av. PVOS-På vilka olika sätt, kan vi lösa dessa funktioner.

Det första man kan se om man kollar övergripande, så är det att oavsett vilka lagar du har, kommer det finnas brottslighet.

Varför? - Därför att definitionen av brottslighet är att bryta mot uppsatta lagar.

Jag vill alltså hävda att det är paradoxalt att påstå att brottslighet på något sätt kan utrotas.

Hela systemet med att någon begår ett brott, sedermera åker dit, sen kommer ut och begår fler brott är baserat på kausalitet, orsak-samverkan. Det är här det finns någon typ utav orsak-verkan, detta samband måste man hitta och jobba därifrån.

Ingenjörer skall och får aldrig ha med dom mjuka sakerna att göra.

Se till att fixa tågen i stället..............

Ingenjörer skall och får aldrig ha med dom mjuka sakerna att göra.

Se till att fixa tågen i stället..............
Appapp!

An engineer died and ended up in Hell. He was not pleased with the level
of comfort in Hell, and began to redesign and build improvements. After
a while they had toilets that flush, air conditioning, and escalators.
Everyone grew very fond of him.
One day God called to Satan to mock him, "So, how's it going down
there in Hell?"
Satan replied, "Hey, things are great. We've got air conditioning and
flush toilets and escalators, and there's no telling what this engineer
is going to come up with next."
God was surprised, "What? You've got an engineer? That's a mistake. He
should never have gotten down there in the first place. Send him back
up here.."
"No way," replied Satan. "I like having an engineer, and I'm keeping
him."
God threatened, "Send him back up here now or I'll sue!"