Råkade hälla 2-takts olja i växellådan, kan jag köra endå ? Behöver snabbt svar !!

Tar den mycket olja så borde du ju se om den blåryker eller känns slöare än vanligt. Angående det gnisslande ljudet så skulle jag gissa på urtrampningslagret eftersom det försvinner när du kopplar. (Vet inte om det heter urtrampningslager på mc, gör det på bil iallafall).

Nyss var jag ute och testade 125:an och till min stora förvåning så hade gnisslet försvunnit helt. :confused:
Jag fattar liksom ingenting nu, ena dagen gnisslar det som om 30 gafflar gnids mot en tallrik och när den fått stått 2 dagar så slutar gnisslet av sig själv.:va

Jag börjar förstå varför rykterna säger att Yamaha DT och Honda CRM är dom slittåligaste 125:orna på marknaden.:tummenupp

Nu funkar allting prima jag testade köra och inte ett enda gnissel.:tummenupp

Nån som har någon teori om vad som har hänt ?

2-takts olja i växellådan > gnissel på alla växlar, till och med när man har i friläget > gnisslet försvinner när man trycker in kopplingen > jag ställer 125:an i garaget och fyller på växellådsolja låter den stå 2 dager och vipps så fungerar den som ny.:yoparty

Edit. Tipsa era barn att köpa Yamaha DT 125cc, dom lagar sig själva. :tummenupp :Transformers :)

Tack för hjälpen jag fick, jag återkommer om det blir något ytterligare problem!

Du kan gå och sova med gott samvete pojk. Den hojen har ju trots allt några år på sin nacke. Lite missjud får du alltid stå ut med också på en DT. Det kan även mellapojken intyga som haft tre styckna Skramlaha.

Så du får ha det så gott men dra inte ur den för mycket på växlarna nu bara innan du är 100 på att allt är som det skall. :tummenupp

Nyss var jag ute och testade 125:an och till min stora förvåning så hade gnisslet försvunnit helt. :confused:
Jag fattar liksom ingenting nu, ena dagen gnisslar det som om 30 gafflar gnids mot en tallrik och när den fått stått 2 dagar så slutar gnisslet av sig själv.:va

Jag börjar förstå varför rykterna säger att Yamaha DT och Honda CRM är dom slittåligaste 125:orna på marknaden.:tummenupp

2-takts olja i växellådan > gnissel på alla växlar, till och med när man har i friläget > gnisslet försvinner när man trycker in kopplingen > jag ställer 125:an i garaget och fyller på växellådsolja låter den stå 2 dager och vipps så fungerar den som ny.:yoparty

Edit. Tipsa era barn att köpa Yamaha DT 125cc, dom lagar sig själva. :tummenupp :Transformers :)

Tack för hjälpen jag fick, jag återkommer om det blir något ytterligare problem!

Du tror inte det här agerandet kan ha något med att det blev bättre?

Jag trodde lamellerna var körda redan, och fyllde på växellådsolja gjorde jag efter att jag tömt ut 2-taktsoljan och då gnisslade det endå.

Hojen behövde helt enkelt bara vila lite.:yoparty

kanske va för lite du fyllde på från början?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing