Det får vi allt hoppas, annars brinner dom väl upp lr nått3052014Brukar du ha växellådsolja mellan kopplingslamellerna? Då får du nog stampa rätt bra på växelpinnen, va?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det får vi allt hoppas, annars brinner dom väl upp lr nått3052014Brukar du ha växellådsolja mellan kopplingslamellerna? Då får du nog stampa rätt bra på växelpinnen, va?
Jag blev aegd av GuW...
Brukar du ha växellådsolja mellan kopplingslamellerna? Då får du nog stampa rätt bra på växelpinnen, va?
Näerå, man kan aldrig vara säker vettu, på min brors Harley tömmer man oljan i tre olika pluggar och fyller på tre ställen, däremot kunde jag aldrig gissa att avtappningpluggen för motoroljan satt i en tvärbalk på ramen
Växellådan tömde man i en plugg i botten på... växellådan
Transmissionen tömde man i en plug i botten på... transmissionskåpan
Men motorn??? Det satt förvisso en plugg i botten på motorn, men där fick man ut en matsked ungefär...
Oljetanken hade inte heller någon plugg, men det gick tre slangar till den, en in, en ut så den tredje måste vara avtappning, men det gick f-n inte att se var den tog vägen...
Är det inte Ducati som brukar ha torrkoppling, eller har jag blandat ihop det med nåt annat märke?
Ännu en anledning att inte köpa HD![]()
Växellådan rasar nog inte, däremot kopplingen.
Byt olja, och var beredd på att lamellerna är körda redan.
Just nu undrar jag bara vad ett par lameller kostar ?
Och hur en annan sorts olja kan göra så att dom går sönder ?![]()
Vad är det som har hänt, kan någon förklara ?![]()
Vad gnisslet kan bero på har jag svårt att säga, men byt kolv du så har du IAF börjat i rätt ände (även om jag aldrig har hört talas om en kolv som gnisslar)
jag märkte ett gnisslande ljud
Gnisslet har nästan garanterat inte med lamellerna att göra.
Lamellerna består av ett korkaktigt material som kan lösas upp av syntet tillsatser i "fel" olja, det visar sig i såna fall som dragande (moppen vill iväg även fast du frikopplar med växel i) eller slirande (vid hög belastning ökar varvtalet men inte farten)
Vad gnisslet kan bero på har jag svårt att säga
Så vida du inte har gjort fel åt andra hållet och blandat växellådsolja i soppan?
DrBike eller någon annan oljeguru kan det där mycket bättre än mig.
Näerå, man kan aldrig vara säker vettu, på min brors Harley tömmer man oljan i tre olika pluggar och fyller på tre ställen, däremot kunde jag aldrig gissa att avtappningpluggen för motoroljan satt i en tvärbalk på ramen
Växellådan tömde man i en plugg i botten på... växellådan
Transmissionen tömde man i en plug i botten på... transmissionskåpan
Men motorn??? Det satt förvisso en plugg i botten på motorn, men där fick man ut en matsked ungefär...
Oljetanken hade inte heller någon plugg, men det gick tre slangar till den, en in, en ut så den tredje måste vara avtappning, men det gick f-n inte att se var den tog vägen...
Det där är fin ingenjörskonst det! dedikerade oljekvalitéer för motorns olika delar!![]()
Det är bara för att man behöver den mest trögflytande vätska som finns för att minimera pölarna under...
Till ursprungskillen:
Jag ger mig där, jag har ingen vidare erfarenhet i att skruva i såna här moppar, jag är inte ens vidare duktig på att skruva i min egen moppe (suzuki 750), den enda moppe jag skruvar i är min brors Harley Davidsson...
Hur funkar den separata oljeförsörjningen?När jag kom hem från min lilla tur hade DT 125:an druckit mer än halva tanken med 2-taktsolja.![]()
Den brukar inte drycka mer än någon centimeter.![]()
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |