Råkade hälla 2-takts olja i växellådan, kan jag köra endå ? Behöver snabbt svar !!

Jag blev aegd av GuW...

Näerå, man kan aldrig vara säker vettu, på min brors Harley tömmer man oljan i tre olika pluggar och fyller på tre ställen, däremot kunde jag aldrig gissa att avtappningpluggen för motoroljan satt i en tvärbalk på ramen :huvet

Växellådan tömde man i en plugg i botten på... växellådan
Transmissionen tömde man i en plug i botten på... transmissionskåpan
Men motorn??? Det satt förvisso en plugg i botten på motorn, men där fick man ut en matsked ungefär...
Oljetanken hade inte heller någon plugg, men det gick tre slangar till den, en in, en ut så den tredje måste vara avtappning, men det gick f-n inte att se var den tog vägen...

Last edited:
Nu pratade vi ju faktiskt motorcyklar med motorolja...

sen att harleys är ena riktiga rostsamlare så man t.o.m måste ha oljan i ramen är ju en annan femma :machinegu :hjälm :hojharley

Brukar du ha växellådsolja mellan kopplingslamellerna? Då får du nog stampa rätt bra på växelpinnen, va?

Är det inte Ducati som brukar ha torrkoppling, eller har jag blandat ihop det med nåt annat märke?

Näerå, man kan aldrig vara säker vettu, på min brors Harley tömmer man oljan i tre olika pluggar och fyller på tre ställen, däremot kunde jag aldrig gissa att avtappningpluggen för motoroljan satt i en tvärbalk på ramen :huvet

Men motorn??? Det satt förvisso en plugg i botten på motorn, men där fick man ut en matsked ungefär...
Oljetanken hade inte heller någon plugg, men det gick tre slangar till den, en in, en ut så den tredje måste vara avtappning, men det gick f-n inte att se var den tog vägen...

Ännu en anledning att inte köpa HD :D

Last edited:
Är det inte Ducati som brukar ha torrkoppling, eller har jag blandat ihop det med nåt annat märke?

Ännu en anledning att inte köpa HD :D

Ducati, och faktiskt även Harley, när man vill ha öppen beltdrivning mellan motor och låda :tummenupp

Sen en massa rejs hojar förståss.

Torrkoppling rular, så länge den håller sig torr vill säga.
Det är ett skönt rassel ur kopplingskorgen, folk brukar tro att något håller på att rasa, men jag tycker det låter mumma.

Jamen då var jag ju inte helt borta när jag trodde att han hade torrlamellkoppling i sin hoj.

Jag har hört talas om en som mosade ner en banan som smörjmedel i växellådan när oljan var slut i garaget...

Edit: Iofs i en moppe.

Växellådan rasar nog inte, däremot kopplingen.

Byt olja, och var beredd på att lamellerna är körda redan.

Jag tömmde lådan och bytte till växellådsolja, på dit vägen gick den bra och allt var frid och fröjd. Men det var på hemvägen jag märkte ett gnisslande ljud på 6:ans växel, jag stannade efter vägkanten för att undersöka vart de komm ifrån osv.

Gnisslet kom ifrån växellådan och det var bara på 6:ans växel så jag undvek att köra på 6:an och körde vidare. Jag tog lite omvägar för att det var skönt hojväder osv. Och när jag hade 2 km hem så började det gnissla skitmycket, då hade jag kanske 3:ans växel i. Så jag växlade ner till 2:an och det gnisslade lika mycket på den sen stannade jag och kollade vad fasen hade hänt. Så jag stängde av motorn och funderade vad fasen som kunde ha gått snett.

Då minns jag att jag läst en tråd här på SH om att en DT som gått med samma kolv över 2000 mil (kolvbyte reko. 2000 mil) hade ett mer gnisslande ljud än en DT med "frisk kolv". Och min har just nu gått 280 mil över 2000 gränsen (ska byta snart). Så jag utgick ifrån att det var något knasit med min kolv och att den var på väg att skära eller nått. Så jag rullade så långt jag kunde och sedan körde jag försiktigt hem med gnissel från växellådan.
Väl hemma så stängde jag av motorn och vågade inte starta den igen eftersom den gnisslade högt.

Så jag lät den stå hela dagen och ska börja undersöka lamellerna imorgon.

Just nu undrar jag bara vad ett par lameller kostar ?
Och hur en annan sorts olja kan göra så att dom går sönder ?:confused:
Vad är det som har hänt, kan någon förklara ?:confused:

OBS: Tack för dom seriösa svaren, ni andra kan ju slösa eran tid på att bränna bensin istället för att hacka på mig.

Just nu undrar jag bara vad ett par lameller kostar ?
Och hur en annan sorts olja kan göra så att dom går sönder ?:confused:
Vad är det som har hänt, kan någon förklara ?:confused:

Gnisslet har nästan garanterat inte med lamellerna att göra.
Lamellerna består av ett korkaktigt material som kan lösas upp av syntet tillsatser i "fel" olja, det visar sig i såna fall som dragande (moppen vill iväg även fast du frikopplar med växel i) eller slirande (vid hög belastning ökar varvtalet men inte farten)

Vad gnisslet kan bero på har jag svårt att säga, men byt kolv du så har du IAF börjat i rätt ände (även om jag aldrig har hört talas om en kolv som gnisslar)
Så vida du inte har gjort fel åt andra hållet och blandat växellådsolja i soppan?

Till saken hör att visa mopeder rekomenderar tvåtaktsolja i växellådan, så jag tror inte att den är så fruktansvärt fel ändå.
Växellådsolja brukar innehålla skumdämpande ämnen för att man inte ska få "foaming" mellan lamellerna, men i övrigt är det ingen hokuspokus.

DrBike eller någon annan oljeguru kan det där mycket bättre än mig.

Last edited:
Vad gnisslet kan bero på har jag svårt att säga, men byt kolv du så har du IAF börjat i rätt ände (även om jag aldrig har hört talas om en kolv som gnisslar)

Jag har aldrig ens hört någon motor som har "gnisslat". Ska vara utgående axel i så fall, eller nåt hjullager..

Fast det kanske beror lite på hur man definierar "gnissel" också..

/C

Gnisslet har nästan garanterat inte med lamellerna att göra.
Lamellerna består av ett korkaktigt material som kan lösas upp av syntet tillsatser i "fel" olja, det visar sig i såna fall som dragande (moppen vill iväg även fast du frikopplar med växel i) eller slirande (vid hög belastning ökar varvtalet men inte farten)

Vad gnisslet kan bero på har jag svårt att säga
Så vida du inte har gjort fel åt andra hållet och blandat växellådsolja i soppan?

DrBike eller någon annan oljeguru kan det där mycket bättre än mig.

Gnisslet börjar gnissla när jag släpper ut kopplingen till och med om jag står på friläget och släpper ut den så börjar det gnissla. Men trycker jag in kopplingen så gnisslar det inte, eller nästan inte (nått litet gnissel kan man väll höra). Men 125:an börjar inte dra frammåt (på friläge) eller så, utan när man växlar ner till ettan och gasar + släpper ut kopplingen så gården "som vanligt" förutom att det gnisslar som attan.

Nopp det har inte blivit fel åt andra hållet, när jag liks hade 2-takts oljan framme så passade jag på att fylla på motoroljan eftersom det fanns lite kvar.
En sak som jag glömmde nämna var att 125:an tog jättemycket 2-taktsolja. Jag fyllde på hela separat tanken (där 2-taktsoljan ska vara, och jag är säker på att jag fyllde rätt olja i rätt tank!). När jag kom hem från min lilla tur hade DT 125:an druckit mer än halva tanken med 2-taktsolja.:näsblod

Den brukar inte drycka mer än någon centimeter.:va

Film kan fixas om så önskas!

Edit. Kan någon moderator flytta tråden till mekanik forumet?

Fel olja kan förvisso kvadda en koppling men risken att det ska hända nåt om man tappar i fel olja och sen direkt tömmer ut oljan och slår i rätt olja får nog anses som obefintlig så ta det lugnt nu vad gäller kopplingen.
Och låt nån polare som vet vad han pysslar med lyssna på gnisslet. Det är hopplöst att säga vad som låter på en skriven beskrivning.

Det där är fin ingenjörskonst det! dedikerade oljekvalitéer för motorns olika delar! :kär

Tvåtaktsolja ska vara bra mot gnissel,har jag för mig.:fakta

Det där är fin ingenjörskonst det! dedikerade oljekvalitéer för motorns olika delar! :kär

Det är bara för att man behöver den mest trögflytande vätska som finns för att minimera pölarna under...

Till ursprungskillen:

Jag ger mig där, jag har ingen vidare erfarenhet i att skruva i såna här moppar, jag är inte ens vidare duktig på att skruva i min egen moppe (suzuki 750), den enda moppe jag skruvar i är min brors Harley Davidsson...

Näe, man anväder faktiskt ATF-olja i transen, varm ATF-olja är tunn så det förslår. Läcker din brollas så har du tummen mitt i! :tungan.

Jag tror att frågeställaren hör spöken. Det är typisk när ngn gjort fel och är osäker, då lyssnar och analyserar man mer på motorn än vad man annars gjort, varvid man tycker sig höra oljud som får en stenkross att låta som barnjoller.

Det är bara för att man behöver den mest trögflytande vätska som finns för att minimera pölarna under...

Till ursprungskillen:

Jag ger mig där, jag har ingen vidare erfarenhet i att skruva i såna här moppar, jag är inte ens vidare duktig på att skruva i min egen moppe (suzuki 750), den enda moppe jag skruvar i är min brors Harley Davidsson...

När jag kom hem från min lilla tur hade DT 125:an druckit mer än halva tanken med 2-taktsolja.:näsblod

Den brukar inte drycka mer än någon centimeter.:va
Hur funkar den separata oljeförsörjningen?
Min enda erfarenhet av separat oljeförsörjning bestod av en mekaniskt driven pump på motorn, där mängden olja som pumpades in i insuget reglerades via en vajer som var sammankopplad med gasvajern.

Funkar det likadant i ditt fall kan du ju börja kolla om styrningen till pumpen funkar eller kanske har hakat upp sig på maxläget.
(Vem vet, det kanske t.o.m är pumpen som gnisslar?)

Men som sagt, jag har ingen aning om hur det ser ut på just DT125...

Lycka till och hoppas det är något billigt. :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...