Vill inte leka "cool" eller nått när jag ställer den här frågan men tanken finns ju alltid i bakhuvet. Gas glad kommer man ju vara, de har jag alltid varit, om man lyckas ragga upp farbror blå och inte har varit så värst laglig. Hur har ni gjort vid sådana tillfällen? Är det bara stanna å gråta över att körkortet är borta eller ska man chansa på att dra ifrån och åka hem och ställa hojen i garaget?
Utgår ifrån att du är ung, har nytt körkort osv.. Också att du kommer skenförsäkra på pappa (så, nu kan den debatten dra igång också).
Jag kom också från crossbanorna, och har gjort en resa genom märken och modeller.
1. Det ÄR stor skillnad på att köra 200 kg på asfalt. Man kan liksom inte brottas med hojen på samma sätt längre.
2. Allt över 100 häst är mkt. Beroende på om du vill va coolast vid sibylla eller ha/bli snabb så är det helt ointressant för din förståhoj.
3. Även om du skenförsäkrar så är en R1 dyr att äga. Ju äldre, desto dyrare dessutom då risken för ras/reparationer ökar för varje år/mil.
4. På gata, för en intejättevan förare, så är nog en hoj med bredare styre snabbare (ingen hoj är snabbare än vad du kan utnyttja).
5. Jag är sugen på en R6 eller liknande själv. För att köra 98% bana, och för att just R6 har delar i sjöar på blocket osv.
6. Vill du köra 300 på motorväg är du fel ute ändå. Köp en Busa.
Slutsats: Köp en hoj som är billig att äga, så att du har deg kvar till soppa, däck, servicear osv.. Det är dyrt när det är kul. Du kommer garanterat ha roligare med marginalen lagd på bandagar/kurser och däck, än på en hoj som kostar lika mkt när den står i garaget. Hur som helst, om du köper en R1 -10, R6 -03, SuperDuke eller Hayabusa, så kommer din hastighet att begränsas av DIG, och inte hojen. Se till att du köra så mkt som möjligt på den du har och ha KUL!