Råd vid inköp av första hoj

Började på en R1 -02 och tyckte det var lagom..ville har mer effekt rätt fort o bytte till en GSXR K7.
Hade jag valt en 600 hade jag ångrat mig innan veckan var slut tror jag. Men vafan..alla är olika. Men vill du tex ha en R1...köp den! Det är inte så att de är omöjliga att behärska (som vissa verkar tro)..trots allt du som bestämmer hastigheten.

Jag had en komppis som köpte en gsxr 1000 -06 som första hoj. Körde en sommar med den och böt till en gixxer 600 -08.
Han tyckte den var minst lika kul om int roligare, men saknade att kunna köra på valfri växel vid valfri hastighet.
Men som sagt, alla är olika. :)

Om du nu ska välja mellan R1 o R6 så skulle jag säga R6:an
Speciellt om du byter upp dig från lätt mc.
en R6a har pulver så att det räcker till o mer än så.
(o r1or / andra motsvarande liter hojar har sjukt mer än man behöver)

Kör själv en sukka RF600 (100hk) och det är först nu till kommande 4:e sesongen som jag funderar på att ev byta upp mig lite ... då till nått med en 120-130hk.
Kanske en Trajja... en Daytona 675:a el R6 el motsvarande. Beror på körupplevelse & försäkring. Därvid går de flesta liter hojar bort just nu. Visst det kanske är "bäst" ur ego-skryt-faktor men inte ur körupplevelse/kr (pga försäkrings premie)

Och hur är det då med att köra ifrån farbror blå?...
Tja är du inte MC-bud / bor på bana i några sesonger ska du nog inte försöka ens.
Brukar säga att du ska VETA (och inte tro/chansa/hoppas på/etc) att du kommer undan INNAN du ens kommer på iden att vrida på rullen. För gör du inte det ... då kommer du att chansa (under stress) o chansar du fel (mycket troligt pga stress) ... tja då är du troligen död.

I detta fall är det lämpligt att jämföra med fallskärms hoppning.
Att chansa på att dra från polisen utan att veta i förväg att man klarar sig är som att hoppa fallskärm där du har vikitihop fallsärmen under stress utan tillräcklig kunskap och sen chansa på att allt blev rätt. Visst du kan klara dig men det är mer toligt att det säger "SPLATT!!!"

Började på en R1 -02 och tyckte det var lagom..ville har mer effekt rätt fort o bytte till en GSXR K7.
Hade jag valt en 600 hade jag ångrat mig innan veckan var slut tror jag. Men vafan..alla är olika. Men vill du tex ha en R1...köp den! Det är inte så att de är omöjliga att behärska (som vissa verkar tro)..trots allt du som bestämmer hastigheten.

O det här med polisjag...varför stanna o få massa böter samt riskera körkortet när man kan dra och slippa allt strul?

Tröttna du på effekten i en R1a när du var nybörjare:va

Och rekommendera en nybörjare dra från snuten på en som du vill tusenkubikare??

Ursäkta men jag är inte guds bästa barn jämt men det där vart jag fan sur på att få höra dina åsikter.

Tröttna du på effekten i en R1a när du var nybörjare:va

Och rekommendera en nybörjare dra från snuten på en som du vill tusenkubikare??

Ursäkta men jag är inte guds bästa barn jämt men det där vart jag fan sur på att få höra dina åsikter.

Som svar på din första fråga...ja, bytte efter 3-4 månader.

O jag har inte rekommenderat han nånting alls..jag talade allmänt hur jag själv resonerar. Sen kan du få stanna o putsa polisens skor..det skiter jag fullständigt i. Ta o bli frustrerad av över någonting annat nu..

Last edited:
Har hört att äldre r1 ska vara rätt nervös i styrningen och styrdämpare rekommenderas.
Men det är bara vad jag hört :)

Det stämmer bra, jävligt irriterande men samtidigt lite spännande. Det märks på småvägar med mycket krön där framhjulet ofta lättar.
Absolut inget farligt så länge man inte får panik och bromsar.

Kör på en R1a direkt! Du kan aldrig lära dig köra 1000cc på en tjejhundra det är lika bra att köra ordentligt direkt. Men sen beror det på person också, det finns folk som inte kommer lära sig köra hoj hur länge de än försöker och vissa som skrapar efter en vecka, du får helt enkelt känna efter själv.

Började med en r1 99 som första hoj den e ju absolut inte svårkörd, tycker den va lättare än körskolans hoj om man kör i lagligt tempo.
Däremot drack den olja köpte en liters flaska på biltema vid varje tur, kolvringarna va nog helt slut. Dåliga bromsar om jag jämnför med den 06 jag har nu o en styrdämpare hade suttit fint. Förstår om du vill ha en r1 eller annan sport, du e säkert som mig som alltid velat ha en sporthoj o inget annat.
Kan lova dig att köper du en hornet eller bandit el liknande kommer du tröttna rätt fort, o även r6an förmodligen, du kommer undra hur r1an är eller 1000cc. Köp den du vill ha direkt så utvecklas du med den.
Bättre o ha för mkt effekt än för lite. Du kan ju ändå kör hur lugnt som helst på den om du känner för d.

Last edited:
Personligen tycker jag inte att det är så kul att ha det absolut värsta på en gång; då kan man ju inte drömma om nästa säsongs uppbyte.

Dessutom tycker jag att R1:an har för mycket effekt för att vara en nybörjarhoj.

Jag tycker du ska starta på R6:an, gå några bankurser & om du tröttnar finns det alltid någon som vill ha en R6 & då köper du "din" R1:a. Det är alltid kul att ha något att sträva mot :tummenupp

Som svar på din första fråga...ja, bytte efter 3-4 månader.

O jag har inte rekommenderat han nånting alls..jag talade allmänt hur jag själv resonerar. Sen kan du få stanna o putsa polisens skor..det skiter jag fullständigt i. Ta o bli frustrerad av över någonting annat nu..

Säg att jag börjar bli gammal men jag står fast vid vad jag skrev.

Han frågade om hur man gör om man får polisen efter sig, du lägger dina mening om det.
Man får tolka som man vill men jag tolka det som att du rekommenderar att man skall dra snuten.
Skiter i folk som drar snuten så länge deras nivå på körning ligger långt över polisen dock är snutar helt ok på att köra.

Med tanke på att jag sett det gått åt helvet för mer än en som kört för stor hoj med för lite kunskaps så reagera jag på ditt inlägg.

Men som sagt alla får köpa det dom vill men som en skrev, dom där hojarna är så otroligt lättkörda så länge som vägen går och är som föraren tänk sig.

Kan fråga vem som helst här på forumet som är duktig på hoj om dom ser tillbaka på sig själva när dom var grön. Många trodde dom kunde köra hoj då men faktum är att först när man börjar bli duktig på att köra så fattar man hur dåliga man va i början.

Jag tycker det är tråkigt med folk som kör ihjäl sig på grund av att dom kört över sin förmåga men dom vet vad dom ger sig in på, men jag tycker det är 1000 gånger värre när någon kör ihjäl en annan person på grund av att han kört över sin förmåga.

Det jag lärt mig med åren genom extremsport är

Om man utövar högrisksporter så skall men gå in med vetskapen om riskerna och inte gnälla om det går åt skogen men helst anpassa nivån så man minimerar dödsrisken.

Men vad man än gör så ger man fan i att utsätta någon annan för livsfara.

Det är min tankar och åsikt sen får du spela mr cool om du vill.

Säg att jag börjar bli gammal men jag står fast vid vad jag skrev.

Han frågade om hur man gör om man får polisen efter sig, du lägger dina mening om det.
Man får tolka som man vill men jag tolka det som att du rekommenderar att man skall dra snuten.

Men vad man än gör så ger man fan i att utsätta någon annan för livsfara.

Det är min tankar och åsikt sen får du spela mr cool om du vill.

Så vad du menar att jag precis utsatte någon för livsfara?
Orka...

Så du tror du lyckas hänga på de som kör sm i motard med en likadan hoj som dem har? :)

Om ditt svar är nej... Så kan du inte ens utnyttja en sån hoj.. Än mindre en R1a ;)

Vill inte leka "cool" eller nått när jag ställer den här frågan men tanken finns ju alltid i bakhuvet. Gas glad kommer man ju vara, de har jag alltid varit, om man lyckas ragga upp farbror blå och inte har varit så värst laglig. Hur har ni gjort vid sådana tillfällen? Är det bara stanna å gråta över att körkortet är borta eller ska man chansa på att dra ifrån och åka hem och ställa hojen i garaget?

Utgår ifrån att du är ung, har nytt körkort osv.. Också att du kommer skenförsäkra på pappa (så, nu kan den debatten dra igång också).

Jag kom också från crossbanorna, och har gjort en resa genom märken och modeller.

1. Det ÄR stor skillnad på att köra 200 kg på asfalt. Man kan liksom inte brottas med hojen på samma sätt längre.

2. Allt över 100 häst är mkt. Beroende på om du vill va coolast vid sibylla eller ha/bli snabb så är det helt ointressant för din förståhoj.

3. Även om du skenförsäkrar så är en R1 dyr att äga. Ju äldre, desto dyrare dessutom då risken för ras/reparationer ökar för varje år/mil.

4. På gata, för en intejättevan förare, så är nog en hoj med bredare styre snabbare (ingen hoj är snabbare än vad du kan utnyttja).

5. Jag är sugen på en R6 eller liknande själv. För att köra 98% bana, och för att just R6 har delar i sjöar på blocket osv.

6. Vill du köra 300 på motorväg är du fel ute ändå. Köp en Busa.

Slutsats: Köp en hoj som är billig att äga, så att du har deg kvar till soppa, däck, servicear osv.. Det är dyrt när det är kul. Du kommer garanterat ha roligare med marginalen lagd på bandagar/kurser och däck, än på en hoj som kostar lika mkt när den står i garaget. Hur som helst, om du köper en R1 -10, R6 -03, SuperDuke eller Hayabusa, så kommer din hastighet att begränsas av DIG, och inte hojen. Se till att du köra så mkt som möjligt på den du har och ha KUL!

Så du tror du lyckas hänga på de som kör sm i motard med en likadan hoj som dem har? :)

Om ditt svar är nej... Så kan du inte ens utnyttja en sån hoj.. Än mindre en R1a ;)

Jag vet att jag INTE kan utnyttja en R1 till fullo..utan tvekan inte...har inte ens gått 1 bankurs.
Med det sagt...vad har det med saken att göra. Om jag väljer att leka runt..köra fort o wheela. O sen känner att en 150hk -02 R1 är lite lat...o att det alltid är kul med fler hästar. Vad har det att göra med att jag inte kan åka runt i 160 runt en bana?
På samma sätt vill jag ha en bil med 500hk...klart som fan jag inte är kapabel att utnyttja allt på rätt sätt. Men det tar inte bort det faktum att en 500hk bil är satans jävla kul att köra..likadant med hoj. Mycket vill ha mer.

Nä, du gör väl samma sak mot moraltanter som med pÅliser, du tjöör ifrån dom innan de hinner säga något :huvet

Ojjjojoj..ta inte i nu

Last edited:
Det är sånt som gör folk farliga i trafiken...

Men herre fucking gud! Du är alldelels för jävla ung för att gå o va moralkärring....
Så vad du menar är att du vill att alla ska endast få köra runt på fordon de 100% kan bemästra o kan köra lika bra som det bästa proffs?
Då kan jag tala om för dig att 99,9% skulle få köra runt på 80cc och bilarna skulle inte få ha mer än 100hk? Eller nej..glöm det...till o med då skulle eliten spöa en med hästlängder...vi skulle få cykla runt..eller vänta..inte ens en cykel kan vi utnyttja "till fullo" som proffsen...vi får gå helt enkelt...

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan