Råd vid inköp av första hoj

Å du för gammal för att vara så dum i huvudet. Du fattar vad jag menar.. Om inte så borde du nog inte ha körkort öht

Oj.."smart" inlägg. Din bittra sida blandat med moralkärringtänket börjar tidigt...Du kommer bli en rolig 70-åring :tummenupp
Ungarna kör med moppe på gångtrottoaren *mutter mutter*..o de går minsann inte i 30 km/h...ska nog gå ut o hytta med näven *mutter*
 
Oj.."smart" inlägg. Din bittra sida blandat med moralkärringtänket börjar tidigt...Du kommer bli en rolig 70-åring :tummenupp
Ungarna kör med moppe på gångtrottoaren *mutter mutter*..o de går minsann inte i 30 km/h...ska nog gå ut o hytta med näven *mutter*


Men lägg ner nu.. Baka en pris, plocka fram banjon och ta en stund för dig själv.
 
Oj.."smart" inlägg. Din bittra sida blandat med moralkärringtänket börjar tidigt...Du kommer bli en rolig 70-åring :tummenupp
Ungarna kör med moppe på gångtrottoaren *mutter mutter*..o de går minsann inte i 30 km/h...ska nog gå ut o hytta med näven *mutter*

Jag är inte direkt någon moralkärring då jag inte är världens mest skötsamma i trafiken, men jag försöker inte smitta av mig genom att skryta på internet om att dra snuten. Bara dumt att säga det till någon som inte kört hoj förut och ska sätta sig på en övermotoriserad motorcykel. Det är som att be han köra ihjäl sig första gången polisen vill stanna han för att prata.



Nu till TS... Köp en r6a... När du tröttnat, byt! Lycka till!
 
Jag är inte direkt någon moralkärring då jag inte är världens mest skötsamma i trafiken, men jag försöker inte smitta av mig genom att skryta på internet om att dra snuten. Bara dumt att säga det till någon som inte kört hoj förut och ska sätta sig på en övermotoriserad motorcykel. Det är som att be han köra ihjäl sig första gången polisen vill stanna han för att prata.



Nu till TS... Köp en r6a... När du tröttnat, byt! Lycka till!

Skryta..nej..jag sa som jag tyckte...om du tycker något annat..fine!
Sen att du tror killen blir hjärntvättad av mina ord..är upp till dig. Tror han har vett att förstå att ifall han känner sig osäker och inte är så bra på att köra så kanske det inte är den bästa ideen att dra ifrån farbror blå. Punkt
 
1. Köp den hoj du vill ha, men ha respekt för grejjorna. Oavsett om du väljer en 600 eller 1000cc kommer du vara osäker på materialet i början eftersom inte van. Så ha tålamod och lär dig din hoj. Innan du börjar dra på

2. Kör med huvudet. Bedöm riskbilden och lek där utrymme för detta finns.

3. Stanna alltid om du har en MC-polis efter dig. En genomsnittligt duktig MC-polis kör fullständigt skiten ur alla som inte heter Rossi. Mitt råd är att stanna även om det är en polisbil. Det är lätt att sitta på ett forum och säga att man skulle sjappa. Men 9 av 10 "coolingar" skiter i byxan när de har blåljusen bakom sig och jag kan lova dig att man kör riktigt uselt och tar superkorkade beslut i sin körning när man rädd och nervös.

Lycka till med köpet, var smart och ha riktigt roligt säsong efter säsong efter säsong (fan va jag vill ha vår nu!)

Kuriosa:
På våruppvärmningen för MC-poliser kör de 90 km/h rakt ner i ett dike med vilje med målet att ta sig upp på vägen igen utan att vurpa. Om en person gör detta frivilligt som träning kan du tänka dig själv hur motiverad han är och vad han är beredd att göra i skarpt läge.
 
Spelar ingen roll om du kör en 600 eller en 1000, båda är lika kapabla till att gå alldeles åt helvete för snabbt. 100 km/h är tillräckligt snabbt för att sluta i total katastrof och förödelse om du går omkull på fel ställe, och skillnaden i tid till att nå upp i alldeles för höga farter är marginell på dom flesta moderna sporthojar. Prova ett antal olika hojar och köp den du trivs bäst på.
Det absolut viktigaste är att du kör med insidan av huvudet och har RESPEKT för grejerna!


PS. Har haft en R1-99 och det är en smidig och lättkörd hoj på gatan men dom flesta som finns kvar sjunger på sista versen. Drar mycket olja och en styrdämpare är ett måste. (den har räddat mig ett par gånger) Växellådsproblem är mer en regel än ett undantag
 
Jag hoppas att trådskaparen förstår de två kategorierna på SH.com:

Kategori 1: Köp feTaste r!;an, du kommer lätt tröttna på allt annat inom 48 timmar! Dra snuten, hylla snutjag, feta på med turbo, kör med tisha och flipflops. Allt annat är GHEY! Och glöm f*n inte att filma kalaset och hyllas för dina alster!
Finns 2 utgångar för denna kategorin. Antagligen kör man ihjäl sig ganska fort och blir in "VIF" tråd i minneslunden när en kompisar postar bilder på "wheelieparader" och brinnuter i den omkommnes ära. Alternativ förvandlas man till...

Kategori 2: "Moralkärringar" och surkukar till gubbar som sitter och moralpredikar i varje tråd när deras enda mål antagligen var att förhindra nya förmågor att begå samma misstag. Det känns som ett kall då de själva överlevde sin fas i kategori 1, om än knappt.

Jag tycker inte om att se världen i svart och vitt, men vissa trådar här gör att man har svårt att undvika det ibland.
En korkad 50-åring på en R1:a är mer utsatt än en klok 20-åring på samma hoj. Själva hojen utgör inte faran när det går åt helvete, det gör precis lika jävla ont att dra omkull på en sur Intruder i 100 knyck som på en Hayabusa, den ena kanske lättare får en att hamna där dock. (Skulle tippa på Intrudern faktiskt!)

Som mitt tips till alla nybörjare alltid är;
Lär dig åka på en svagare hoj än t ex en R1:a (beundran för modellen brukar få över ganska snart dessutom, den är mer myt än verklighet) och ha "vurpkarriären" på något mindre förlåtande. Att du kommer köra omkull är mer regel än undantag och gör det helst på något du inte precis lyckats pina upp i 250 knutar precis innan!

Men som jag sa innan, köp det du helst vill ha. Alla hojar kan döda dig, en del mer sannolikt än andra. Har man bara det i åtanke kan det gå vägen. Respekt för maskinen i all ära men det är en liten sketen tröst när du ligger skinnfådd i diket och lipar... Av egen erfarenhet.

Innan det börjar hagla massor av "moralkärringanklagelser" med massa felstavningar och brist på versaler kan jag säga att detta är skrivet med stor portion ironi och en rejäl dos allvar.
 
Kuriosa:
På våruppvärmningen för MC-poliser kör de 90 km/h rakt ner i ett dike med vilje med målet att ta sig upp på vägen igen utan att vurpa. Om en person gör detta frivilligt som träning kan du tänka dig själv hur motiverad han är och vad han är beredd att göra i skarpt läge.

:va! Det låter helt sjukt? Källa på det?
 
:va! Det låter helt sjukt? Källa på det?

Källan är en MC-polis. Lite svårt att få tag i skriftliga källor eftersom polis taktikövningar inte direkt publiceras på internet i allmänhet.

Det var dessutom en annan MC-polis som bloggade i ämnet för något år sedan. Men ganska snart efter bloggen kom upp, åkte den ner igen!, tydligen någon som hade lite synpunkter på det :näsblod
 
Jag stog i samma tankar som trådskaparen när jag skulle köpa min förstahoj. I mitt fall var okunnskapen och "jag har A-kort nu och är bäst i världen på att köra hoj" den största faktorn till att JAG ville ha det värsta... Så gick tiden, en efter annan hoj sållades bort och till slut hittade jag en R1 -05 i fint skick, dock slog det mig på platsen att jag kanske ska kolla vad det kostar mig att försäkra "besten", här kom kruxet... "Vi har kollat och räknat efter nu på Din försäkring Herr Johan och det blir 205 lax per helår tack!".. Tack, men nej tack sa jag och sket i att köpa hojen (tacka fan för det:)

Så istället blev det en kawa z750 -07 med 800 mil på mätaren som jag är grisnöjd med, effekten är enligt mig kanon och egentligen mer än jag behöver, även om jag inte kan (än) så ska det i teorin gå att åka bakhjul även med en 750 har jag hört:).
Dessutom så inbillar jag mig att jag har mycket att se fram emot vad gäller effekt och fart genom att jag börjar med en hoj som ligger i mellansegmentet. Billigare också! 6000:- i försäkring / helår.

Lycka till med ditt hojköp och köp vad du vill, jag höjder dock ett varningens finger för f-premierna!!
 
Köp den hoj DU vill ha. Skit i andra, det är ju ändå du som ska äga och köra den.
 
Men blir ju bara så trött på dig Philleee.

När du mognat och inser att hojåkning är som ett hantverk där man börjar från börja och tränar upp sina skills.

Det är svårt att riva, renovera och sätta ihop en motor innan du lärt dig läsa ritningar och byta tändstift först om du vill ha ett lyckat resultat.


Det tog något år och någon vurpa eller två för mig att svälja stoltheten och erkänna att jag fortfarande var en färsking på hoj efter första sommaren trots att jag körde dagligen.
Många tycker det är ett under att jag sitter här idag, men som alla säger vissa är idioter födda med massa tur.

Men jag minns hur man funkar när man är ung och färsk och känner suget efter adrenalin och fått smak på sporthoj.

Som jag skrev innan har jag sett för många köra ihjäl sig på grund av just för stor hoj och för liten kunskap med för stort behov av kickar.

Därför rekommenderar jag att man börjar med nått effektsnålar, inte för att det inte går att köra fort med dom men dom är inte lika kvicka på att sätta en i farliga situationer.

Men i slutändan är det ju en själv som sätter gränserna.

Men jag tror i alla fall att behov av adrenalinkickar och grupptryck är största orsaken till att så många unga dör på sporthojar.

Kan man förebygga det genom att stoppa sig själv från att börja med det värsta högriskhojarna så är väll det smart, eller?
 
Men blir ju bara så trött på dig Philleee.

När du mognat och inser att hojåkning är som ett hantverk där man börjar från börja och tränar upp sina skills.

Det är svårt att riva, renovera och sätta ihop en motor innan du lärt dig läsa ritningar och byta tändstift först om du vill ha ett lyckat resultat.


Det tog något år och någon vurpa eller två för mig att svälja stoltheten och erkänna att jag fortfarande var en färsking på hoj efter första sommaren trots att jag körde dagligen.
Många tycker det är ett under att jag sitter här idag, men som alla säger vissa är idioter födda med massa tur.

Men jag minns hur man funkar när man är ung och färsk och känner suget efter adrenalin och fått smak på sporthoj.

Som jag skrev innan har jag sett för många köra ihjäl sig på grund av just för stor hoj och för liten kunskap med för stort behov av kickar.

Därför rekommenderar jag att man börjar med nått effektsnålar, inte för att det inte går att köra fort med dom men dom är inte lika kvicka på att sätta en i farliga situationer.

Men i slutändan är det ju en själv som sätter gränserna.

Men jag tror i alla fall att behov av adrenalinkickar och grupptryck är största orsaken till att så många unga dör på sporthojar.

Kan man förebygga det genom att stoppa sig själv från att börja med det värsta högriskhojarna så är väll det smart, eller?

Tror du missuppfattat mig...håller med dig till fullo här.
Klart som fan att det inte värt att köpa en större hoj om det sen visar sig att man blir skadad pga den extra effekten som hojen ger. MEN...
Om du läser mitt första inlägg beskriver jag hur jag gjorde MEN att alla är olika. Står klart och tydligt. Har man inte mentaliteten och allmänt vett att köra med insidan så ska man från början undvika en effektstark hoj...det fattar de flesta förhoppningsvis. Det är vuxna människor på det här forumet som ansvarar för sina egna handlingar.

Han fick mina tankar om vad jag gjorde..o mitt fall var det rätt val. Sen får han skapa en egen uppfattning.
Men att sen folk ska bli upprörda är bara rent jävla löjligt. Ser jag ett inlägg som jag uppfattar som fel lr löjligt garvar jag och läser vidare. Men vissa ska minsann ALLTID påpeka saker...Sånt får mig förbannad o helvete yes att jag går ner på samma nivå o jävlas!
 
dum tråd får lika olika svar som människor. gå efter va du vill, vill du ha en r1 köp den vill du inte köp inte.......tycker du det e värt att dra snuten gör det tycker du inte det gör det inte.........

o alla moralkärringar alla människor har sina egna värderingar jag tror inte ni e så speciella att folk som vill göra en sak gör en annan bara för ni gnäller

nu e det så här i samhället på gott o ont att alla vuxna människor får ta sina egna beslut låt dom göra det........... men det e ju klart vi lever i sverige där alla tycker dom själva e smartast och bäst och även att dom i smyg e nån undercover polis som minsann ska förklara för människor hur man ska leva blääääääääääääääääää

följ inte strömmen gör vad fan ni vill sen om det sätter er i klistret så har ni iaf ingen annan o skylla på än er själva

puss o kram
 
Yamaha TRX850 ingen sporthoj men ack så underbart vrid & ljud om man inte har råd med en ducati alt VTR/TL mfl
 
dum tråd får lika olika svar som människor. gå efter va du vill, vill du ha en r1 köp den vill du inte köp inte.......tycker du det e värt att dra snuten gör det tycker du inte det gör det inte.........

o alla moralkärringar alla människor har sina egna värderingar jag tror inte ni e så speciella att folk som vill göra en sak gör en annan bara för ni gnäller

nu e det så här i samhället på gott o ont att alla vuxna människor får ta sina egna beslut låt dom göra det........... men det e ju klart vi lever i sverige där alla tycker dom själva e smartast och bäst och även att dom i smyg e nån undercover polis som minsann ska förklara för människor hur man ska leva blääääääääääääääääää

följ inte strömmen gör vad fan ni vill sen om det sätter er i klistret så har ni iaf ingen annan o skylla på än er själva

puss o kram


Du är ju kul du :)

Jag gissar att en delvis av det du skrev var riktat till mig och om så är fallet så tycker jag det ä rätt kul.
Jag är nog den sista i mina hemtrakter som folk skulle kalla för moralkärring.
Brukar snarare ha problem med såna.
Jag kan säga så här, vet man vad man håller på med så skiter jag i om folk bortser från en och annan skylt så länge dom kör med hjärnan.
Vet man inte vad man håller på med så kör ändå vad det än gäller men då utsätter du ingen annan för fara.

Jag håller med dig i mångt och mycket men inte allt.
Han frågade ju om råd och synpunkter och jag tror nog att en kille som
gillar cross är som jag och har svårt att behålla lugnet på gashanden.

Jag kan ha fel men om han är en som kan hålla sig lugn på gasen så kommer han ändå bara kasta pengarna i sjön om han väljer köpa en R1a och inte tänker använda hästarna han pröjsar för.

Hade han starta ju tråden för han ville höra åsikter om hans val så sluta gnäll.

Om vi lämnar det där så lär jag ju få kommentera en annan sak.
Sjukt nice bild på kitingen :yoparty
avis men har en kille som skall lära mig med i sommar förhoppningsvis.
 
Tänkte försöka ta oss tillbaka till ämnet. Har R6:a själv. Fruktansvärt rolig hoj på bana. Totalt värdelös på väg enligt mitt tycke. Jag är ingen superbike förare precis men R6:an räcker mer än gott för mig på bana, snabbstyrd och tillräckligt med kraft för att inte vara begränsningen i min körning. Stora problemet är gata, kanske börjar bli gammal men efter en eller två timmar på hojen så skriker framför allt benen av smärta.


EDIT: Om du köper R6'a så är klart du ska rymma från polisen! Köper gärna delar från din crashade hoj...
 
Last edited:
Du är ju kul du :)

Jag gissar att en delvis av det du skrev var riktat till mig och om så är fallet så tycker jag det ä rätt kul.
Jag är nog den sista i mina hemtrakter som folk skulle kalla för moralkärring.
Brukar snarare ha problem med såna.
Jag kan säga så här, vet man vad man håller på med så skiter jag i om folk bortser från en och annan skylt så länge dom kör med hjärnan.
Vet man inte vad man håller på med så kör ändå vad det än gäller men då utsätter du ingen annan för fara.

Jag håller med dig i mångt och mycket men inte allt.
Han frågade ju om råd och synpunkter och jag tror nog att en kille som
gillar cross är som jag och har svårt att behålla lugnet på gashanden.

Jag kan ha fel men om han är en som kan hålla sig lugn på gasen så kommer han ändå bara kasta pengarna i sjön om han väljer köpa en R1a och inte tänker använda hästarna han pröjsar för.

Hade han starta ju tråden för han ville höra åsikter om hans val så sluta gnäll.

Om vi lämnar det där så lär jag ju få kommentera en annan sak.
Sjukt nice bild på kitingen :yoparty
avis men har en kille som skall lära mig med i sommar förhoppningsvis.

klart att jag e kul tänk om alla insett det. ja att kitesurfa e jevligt skoj så det tycker jag lätt du ska prova, se upp det finns samma diskussioner där halva gänget vill hoppa högt o krascha hårt andra gnäller om säkerheten o att man kommer dö direct om man gör si o så..........så världen e inte så annorlunda utanför sporthoj =)
 
klart att jag e kul tänk om alla insett det. ja att kitesurfa e jevligt skoj så det tycker jag lätt du ska prova, se upp det finns samma diskussioner där halva gänget vill hoppa högt o krascha hårt andra gnäller om säkerheten o att man kommer dö direct om man gör si o så..........så världen e inte så annorlunda utanför sporthoj =)

Tror du missförstår mig, jag tycker folk får sätta sina egna gränser så länge det inte går ut över nån annan.

Jag stuntar ju en del i shorts och gnäller inte på nån när jag vurpat och fått härliga köttsår.
Tror inte du tar kål på nån annan än dig själv heller när du hoppas högt med kiten så jag skulle inte tycka annat än, go for it om du skulle planera slå rekord i höjdhopp med kite.

Bara det att nybörjare på hoj har ju tendens att sätta andra i fara om den är gasglad, särskilt om han sitter på värsta sporthiojen och där är jag i mot.
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top