Råd tips ang att må dåligt psykiskt!

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Anledningen till att ja startar den här tråden är att ja har mått skit rent psykiskt sen tjejen gjorde slut i Tisdags och är nu rädd att ja måste söka "proffisionell" hjälp.

Första natten efteråt sov ja ingenting alls
Natt nr 2 sov ja knappt nåt alls heller
Natt nr 3 Drömde ja faktiskt om att ja fick träffa tjejen igen och allt blev bra, nig ända natten hitills ja sovit hyfsat
Natt nr 4 Somnade runt 5 och vaknade tidigt=lite sömn

På dom här snart 4 dygnen har ja knappt ätit nånting, ja får inte ner maten utan ja håller snarare på att få upp den istället.

Sedan Onsdag eftermiddag har ja ätit följande:
2 st halva hamburgare
3 Små mackor
1/6 av en lövbiff och lite lite klyftpotatis

Dricka är inget problem men när ja ska äta så tar det stopp och så är maten på väg upp igen.

Så ja har alltså problem med följande:
*Sova
*Äta
*Har även haft hjärtklappning det senaste dygnet
*Får även panikattacker ibland då ja bara faller ihop och gråter, allt känns så meningslöst!
*Behöver ja säga att ja redan rasar i vikt
*Har ingen motivation till nånting, vill göra saker men hittar inte motivationen
*Humöret är toppar och djupa dalar

Vet inte vad ja ska göra riktigt, nån som har tips?

Är rädd att ja håller på att kollapsa totalt snart!

Har en pv konsulent ja tidigare har pratat med men ja får inte tag på henne tyvärr.

Jag har suttit i din situation. Det var nåt år sen. Bröt ihop totalt, inte bara pga cheyproblem, utan även för att livet var helt innehållslöst och jag hade inga planer för framtiden. Jag ville inte leva, men jag visste att jag var tvungen att hålla mig vid liv, eftersom det garanterat skulle bli bättre, även om det kändes som raka motsatsen.
Efter en tids snörvlande och en del viktnedgång insåg jag hur löjlig jag var som höll på. Skämdes verkligen att jag varit så töntig. Ja, hjärtproblemet var jobbigt. Jag hade ont i hjärtat, kände mig anfådd, orkeslös och svimfärdig. Det är det största hindret. Så länge du har det problemet blir du hindrad från att göra nåt fysiskt aktiverande, men försök göra saker med polarna. Är det bra polare så har dom tålamod med dig. Jag föreslår så länge att bråttas med hjärnan. Ta tillbaka kontrollen. Du är starkare än såhär. Och vem fan bryr sig om 100 år?

Som jag skrev i en annan tråd: Blås upp brewdens brister och lär dig att hata henne! Hon gjorde slut med dig, hon såg inte hur fin du var. Därför är hon helt jävla pantad. Och en sån brewd vill du ändå inte ha! Jävla kärring! Hon är inte värd dig! Och bryt för helvete kontakten..
Man blir bara deprimerad om man låter sig själv bli det.

Efter min upplevelse blev jag väldigt intresserad av hur psyket fungerar, och framförallt trött på att inte kunna kontrollera det(kontrollfreak). Sedan dess har jag alltid analyserat vad som försigår i realtid, i olika situationer. Blivit lite av en expert på att styra och kontrollera känslor. I synnerhet att blockera och förtrycka.
Stor nackdel: Att kontrollera känslor = ingen spontan kärlek.
Inget skämt, fullt allvar. Det är som en bisarr version av The Game(boken av Neil Strauss). Omvänd raggning.
Man blir en åskådare istället för en spelare av kärlekens spel. Man kan älska, men man kan inte älska någon på så sätt att man lämnar ut sig och blir sårbar.
Man vet inte vad den andra personen tänker, man har ingen kontroll över vad som kan hända. Därför lämnar man inte ut sig.
GÖR INTE OM MINA MISSTAG! Jag försöker reda upp blockeringarna i skallen, med blandade resultat. Träffar jag rätt brewd, så kanske. Det är imponerande hur invecklat psyket är, och att man kan påverka det med envishet.
"It's better to have loved and lost, than to never have loved att all"

/Kapten Järnhjärta

Edit: Du är 9 dagar äldre än jag. ;)

Last edited:
Det har inte ens gått en vecka ... Jag har varit riktigt tokkär en gång och det tog över ett år plus att jag flyttade 70 mil för att jag skulle klara komma över den snubben. Anledningen till att många kommer över sina ex extremt lätt är nog att de kanske aldrig hade riktigt rätt känslor. Tyvärr gör det ont även om man inser att det aldrig skulle funkat. Det kommer nog ta lite tid och du kommer nog må kasst ett tag, byt miljö för ett tag om du kan se till att inte bara stänga in dig även om du vill göra det, då tänker du för mkt och man kan inte bearbeta hur mycket som helst på en gång. Prata med dina vänner, en kompis av motsatt kön är kanon att bolla sånt där med. Om du fortfarande mår lika illa om 3 månader så kanske du ska uppsöka en psykoterapeuft som kan ge dig lite hemska piller men det är inget jag skulle rekommendera.

kämpa på!

FreddaGädda skrev:
Ta tillbaka kontrollen. Du är starkare än såhär. Och vem fan bryr sig om 100 år?

/Kapten Järnhjärta

Tack för ditt inlägg, vill bara tilllägga att ja aldrig förlorat kontrollen!

Blir glad av att läsa vad andra skriver!

Supergirl: Ja såg ditt pm och gjorde som du sa, bara adressen blev rätt:va

Slappa skrev:
2605800

lite sömn

På dom här snart 4 dygnen har ja knappt ätit nånting, ja får inte ner maten utan ja håller snarare på att få upp den istället.

2 st halva hamburgare
3 Små mackor

Dricka är inget problem men när ja ska äta så tar det stopp och så är maten på väg upp igen.

*Sova
*Äta
*Får även panikattacker ibland då ja bara faller ihop och gråter, allt känns så meningslöst!
*Har ingen motivation till nånting, vill göra saker men hittar inte motivationen

Det där är inte kul, skulle rekommendera motion minst en gång per dag, minst 25 min/gång, promenad, jogging, styrketräning osv., bättre ut och röra på sig än att sitta inne och må dåligt.

Gör något du vanligtvis tycker är kul.

KGK skrev:
2605863 Det där är inte kul, skulle rekommendera motion minst en gång per dag, minst 25 min/gång, promenad, jogging, styrketräning osv., bättre ut och röra på sig än att sitta inne och må dåligt.

Han kan inte, han måste först bli bättre i hjärtat. Jämför det med att ligga i überkraftig influensa där du nästan svimmar av utmattning av att gå på muggen.

Go for the mind, the body will follow

FreddaGädda skrev:
2605868 Han kan inte, han måste först bli bättre i hjärtat. Jämför det med att ligga i überkraftig influensa där du nästan svimmar av utmattning av att gå på muggen.

Go for the mind, the body will follow

OK, trodde inte det var hela tiden, är man helt orkeslös så är man.

KGK skrev:
2605869 OK, trodde inte det var hela tiden, är man helt orkeslös så är man.

Nej orkeslös är ja inte, jag är ute mycket om dagarna och cyklar, går osv men man orkar inte lika mycket som man brukar menade ja då man inte äter/sover ordentligt osv

Slappa skrev:
2605880 Nej orkeslös är ja inte, jag är ute mycket om dagarna och cyklar, går osv men man orkar inte lika mycket som man brukar menade ja då man inte äter/sover ordentligt osv

Kanon, friskluft och motion gör stor skillnad även om det inte är på den vanliga nivån, motion/fysisk aktivitet stärker kroppens vila, hoppas du får tillbaka aptiten, om inte annat så pass att du kan äta utan problem, mycket vunnet då.

Last edited:
Trist Slappa men ge inte upp. :) Sa hon varför det är slut??

När jag gjorde slut med en kille så var jag fruktansvärt deppig ,jäkligt deppig alltså efteråt. Jag valde att inte leta efter någon, bara ta en pause göra det som jag tycker är roligt . köpte hoj,Tog mitt MC körkort , skidsemester osv

Trodde alldrig jag skulle hitta den "rätte" men 3-4 månader efter jag tog mitt MC kort och det var på min första GT* körning träffa jag av en slump min nuvarande sambo.

Tyvärr är ju inte alltid kärleken besvarad så var det med den killen jag var ihop med innan . Han var helt tokig i mig men jag kände inte detsamma. Jag försökte verkligen men var inte ärlig mot mig själv eller han. Så det tog slut rätt fort.

Du är jäkligt trevlig kille Slappa det ordnar sig tro det eller ej. Ge inte upp.
Kram Tina

*Götaplatsen

Slappa skrev:
2605880 Nej orkeslös är ja inte, jag är ute mycket om dagarna och cyklar, går osv men man orkar inte lika mycket som man brukar menade ja då man inte äter/sover ordentligt osv

Oh! Då var du definitivt inte lika illa däran som jag var. Ät en massa korv med bröd, går fort som fan att laga och lätt att äta.

FreddaGädda skrev:
2605892 Oh! Då var du definitivt inte lika illa däran som jag var. Ät en massa korv med bröd, går fort som fan att laga och lätt att äta.
Problemmet är ju inte att laga maten utan att kunna få i sig den och hålla den kvar i magen!
GixxerTina skrev:
Du är jäkligt trevlig kille Slappa det ordnar sig tro det eller ej. Ge inte upp.

Åhh vad ditt inlägg värmer i hjärtat, tack!:)

Varit med i samma sits som dig slappa och känner igen mig väldigt mycket i gäddans inlägg i dagens situation.

Har gått ett par år sen det sket sig med den där bruden nu men nu efter 2 förhållanden så känns de som om man kanske börjar sluta blocka som du skriver.

Jag gick också igenom de där med att man inte kunde få i sig mat å allt de där jobbiga men till slut måste man hitta på nått.

Jag började träna på gym och tränade ganska mycket. Ganska bra sätt att få ut lite ilska faktiskt.

Till en början hoppades man ju bara att man skulle bli tillsammans igen för man hade ju hört någon kompis som hade blivit det med sin tjej efter 2 månader så då inbilade man sig ju det, men de var ju bara att glömma.

Hitta på någon aktivitet för att avreagera sig eller bara göra något som får bort fokus från henne.

Mr Helmut skrev:
Till en början hoppades man ju bara att man skulle bli tillsammans igen för man hade ju hört någon kompis som hade blivit det med sin tjej efter 2 månader så då inbilade man sig ju det, men de var ju bara att glömma.

Tror vi är/tycker ganska lika, man vet ju att man inte ska gå och hoppas en massa men ändå så gör man de ju likförbannat.

Så svårt när man har så starka känslor för en person!

Slappa skrev:
2605949 Tror vi är/tycker ganska lika, man vet ju att man inte ska gå och hoppas en massa men ändå så gör man de ju likförbannat.

Så svårt när man har så starka känslor för en person!

Men med tiden så kommer du komma över det där.

Det du går igenom nu är något alla gjort nästan.

1a gången är tung, 2a gången då är man van och bryr sig inte så mycket, 3e gången börjar man få rutin, 4e gången börjar man fundera.
(förhållanden som kraschat alltså)

Så har det varit för mig:hihi

Mr Helmut skrev:
2605963 Men med tiden så kommer du komma över det där.

Det du går igenom nu är något alla gjort nästan.

1a gången är tung, 2a gången då är man van och bryr sig inte så mycket, 3e gången börjar man få rutin, 4e gången börjar man fundera.
(förhållanden som kraschat alltså)

Så har det varit för mig:hihi

Vet inte om de bara är ja men jag är ganska kräsen=har svårt att hitta tjejer ja verkligen trivs med och som ja samtidigt gillar.

Slappa skrev:
2605800 Anledningen till att ja startar den här tråden är att ja har mått skit rent psykiskt sen tjejen gjorde slut i Tisdags och är nu rädd att ja måste söka "proffisionell" hjälp.

Första natten efteråt sov ja ingenting alls
Natt nr 2 sov ja knappt nåt alls heller
Natt nr 3 Drömde ja faktiskt om att ja fick träffa tjejen igen och allt blev bra, nig ända natten hitills ja sovit hyfsat
Natt nr 4 Somnade runt 5 och vaknade tidigt=lite sömn

2 st halva hamburgare
3 Små mackor

*Sova
*Äta

Vet inte vad ja ska göra riktigt, nån som har tips?

Det är fullt normalt!

Bryter ihop efter ett förhållande är vad de flesta brukar göra, så oroa dig inte allt för mkt... Sen så "kommer du igen" Rätt som det är så är du den lyckligaste på jorden igen! :tummenupp

Det går över. Även om det kan kännas som att det inte kommer att göra det ibland.

Det värsta är nog när man drömmer en dröm. Man drömmer om att man ligger och håller om sin älskade. Drömmen känns helt verklig och man känner sig bara lugn, trygg och harmonisk. Sedan vaknar man plötsligt och kommer ihåg hur verkligheten ser ut. Då känner man sig verkligen ensam och liten. :(

Men det blir som sagt var bättre, även om vägen dit är en bergochdalbana.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien