Råd och tipps.. Vad är värt att köpa. 20-30k kronors klassen.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Nu kommer funderingarna kring hojbytet.. vad ska man köpa, vad finns det att välja på, vad är att föredra och vad ska man tänka på.
Hälst ska det ju vara en motard på 400cc+ 4t... Men eftersom jag aldrig skruvat 4takt förut så är jag inte så värst insatt.
Finns det något att välja på inom denna prisklass 20-30k eller måste man vända sig längre upp. Ekonomin är ju begränsningen när man studerar och billig försäkring är ett stort +.
Kom nu med förslag på bra hojar.. :)
Tittade till på denna hojen men blev avrådd att köpa husa från flera st.. Annars tycker jag dom ser väldigt prisvärda ut.. Man får en relativt ny hoj för inte så mycket pengar..

Vilka modeller är LV reggade osv..

Last edited:
En husa kräver mkt service...täta oljebyten samt att dela på motorn då och då...Och eftersom du inte hade så stor mekvana så troro jag inte det är hojjen för dig. Köp en KTM...den tar dig hem :D

Dainese skrev:
En husa kräver mkt service...täta oljebyten samt att dela på motorn då och då...Och eftersom du inte hade så stor mekvana så troro jag inte det är hojjen för dig. Köp en KTM...den tar dig hem :D
Stor mekvana har jag men som sagt inte med 4T.. mekar mycket 2T annars.. gillar och meka och har inget emot att lära mig.. frågan kring mekandet är mest om man kan göra mycket själv.. (gör så mycket som möjligt själv) och om det är dyra att serva.. om det bara handlar om inställningar osv så blir det ju bara arbetet. Ska det till massa reservdelar.. ja då kanske det är bäst att skaffa sig en annan hoj..
Kollat runt lite föresten på KTM men hittar inget vättigt för under 50k typ.. men jag vet inte heller vad jag ska söka på..

philsson skrev:
Stor mekvana har jag men som sagt inte med 4T.. mekar mycket 2T annars.. gillar och meka och har inget emot att lära mig.. frågan kring mekandet är mest om man kan göra mycket själv.. (gör så mycket som möjligt själv) och om det är dyra att serva.. om det bara handlar om inställningar osv så blir det ju bara arbetet. Ska det till massa reservdelar.. ja då kanske det är bäst att skaffa sig en annan hoj..
Kollat runt lite föresten på KTM men hittar inget vättigt för under 50k typ.. men jag vet inte heller vad jag ska söka på..

Den här ligger under 50K
http://www.blocket.se/view/4675197.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Husa är skitenkelt å skruva i.

Husa e redan nerstrypt på pappré.

Husa e billiga å försäkra. (om man hittar rätt försäkring dvs)

Jag valde husa som mellanklasshoj, jag ångrar mig inte. Tänk på att en strypning kostar runt 3000kr. Tänk på att hjul å bromsar e 10000kr till (ifall du tänkt köpa en crossmoppe)

(sen att det finns bättre hojjar de e en annan sak, men jag tror inte jag kunnat hitta en bättre hoj för ändamålet)

tja jag e nöjd med min xr600 o den e grymt lätt meckad :tummenupp
helservice(olja,filter,ventiler,gaffelolja o krimskrams) o byte från vinterdäck till motardsulorna tog väl 1,5-2 timmar.
skön hoj som funkar till de mesta utom grov riktigt grov terräng..jo den funkar men de e no jobbigt..(har inte provat de än :tungan )

philsson skrev:
Nu kommer funderingarna kring hojbytet.. vad ska man köpa, vad finns det att välja på, vad är att föredra och vad ska man tänka på.
Hälst ska det ju vara en motard på 400cc+ 4t... Men eftersom jag aldrig skruvat 4takt förut så är jag inte så värst insatt.
Finns det något att välja på inom denna prisklass 20-30k eller måste man vända sig längre upp. Ekonomin är ju begränsningen när man studerar och billig försäkring är ett stort +.
Kom nu med förslag på bra hojar.. :)
Tittade till på denna hojen men blev avrådd att köpa husa från flera st.. Annars tycker jag dom ser väldigt prisvärda ut.. Man får en relativt ny hoj för inte så mycket pengar..

Vilka modeller är LV reggade osv..

För såååå mkt pengar får du ju massor med bärs :banana :banana å en jäkla massa brudar :hihi :hihi de e ju ett alternativ. Väldigt lättmeckat :D :D
fö de har du ju gjort förr :nurse :nurse

OlleR skrev:
Husa är skitenkelt å skruva i.

Husa e redan nerstrypt på pappré.

Husa e billiga å försäkra. (om man hittar rätt försäkring dvs)

Jag valde husa som mellanklasshoj, jag ångrar mig inte. Tänk på att en strypning kostar runt 3000kr. Tänk på att hjul å bromsar e 10000kr till (ifall du tänkt köpa en crossmoppe)

(sen att det finns bättre hojjar de e en annan sak, men jag tror inte jag kunnat hitta en bättre hoj för ändamålet)
Jo det verkar som en bra hoj faktiskt.. kanske bra att få tag på en som har strypning så att den går igenom besiktningen.. fast det kanske finns andra sätt att få dom att gå dåligt 1 timma på.
Motarddäck och fäljar är inte ett måste.. bara det håller budgeten vilket verkar svårt.. Bromsarna är inte heller ett krav då jag är nybörjare på denna typen utav hoj. Dessa saker är endå sånt som man kan köpa till i efterhand om man får pengar... svårare att jobba upp hojen.. tillbehör går ju alltid att köpa efterhand som sagt..
Det jag funderade mest på är om dom är billiga att driva.. om det är mycket slitdelar att byta och hur pass dom håller under förutsättningar att jag håller bra på servicesarna.. görs dom var 300-500 mil?.. är det då ventiljustering, oljebyte och filterbyte som gäller eller är det något mer. Hur ofta behöver man byta kolv, är det dyrt isf.. Det är ju endå maskiner som är gjorda för att pressas..
motardnisse skrev:
Tyvär så håller det inte för min budget.. 20k för mycket.. :(

Till er som rekommenderar CRF, XR600 osv.. KTM så håller inte min ekonomi till det tyvär.. det är och förblir drömhojarna.. :död

philsson skrev:
Det jag funderade mest på är om dom är billiga att driva.. om det är mycket slitdelar att byta och hur pass dom håller under förutsättningar att jag håller bra på servicesarna.. görs dom var 300-500 mil?.. är det då ventiljustering, oljebyte och filterbyte som gäller eller är det något mer. Hur ofta behöver man byta kolv, är det dyrt isf.. Det är ju endå maskiner som är gjorda för att pressas..
Service vid 70mil ungefär, då äre olja filter ventiler :P (10 timmar)

Dyrt å dyrt, mjao, oljenivån är väl 1 liter ungefär, kanske något mindre...

Byter kolv gör man inte enligt serviceschema (vad jag sett iaf?), vilket borde innebära 250 timmar +. Dvs ca 1800 mil...

OlleR skrev:
Service vid 70mil ungefär, då äre olja filter ventiler :P (10 timmar)

Dyrt å dyrt, mjao, oljenivån är väl 1 liter ungefär, kanske något mindre...

Byter kolv gör man inte enligt serviceschema (vad jag sett iaf?), vilket borde innebära 250 timmar +. Dvs ca 1800 mil...
ojdå.. 1800 mil.. det är ungefär som på 2taktarna.. nästan bättre.. för mig det ligger på 1000 mil på dom.. :va aja.. låter inte farligt.. olja kostar ju 100kr litern vad jag vet.. om det inte är nån specialolja.. man kanske köper hem en hel del olja i för sig så det kanske inte blir så farligt endå.. :)
Filtret.. byter man eller tvättar man det. Och bara man lär sig ventiljusteringen så är det nog ingen fara..
Har hört mycket om att husaberg inte håller att köra med.. mycket strul. reservdelar, läkage osv.. är det falskt alarm eller är det den trista verkligheten.. Vad jag sett så är husaberg väldigt billiga i jämförelse med KTM och endå kring samma årsgångar kanske beror på just detta.

philsson skrev:
ojdå.. 1800 mil.. det är ungefär som på 2taktarna.. nästan bättre.. för mig det ligger på 1000 mil på dom.. :va aja.. låter inte farligt.. olja kostar ju 100kr litern vad jag vet.. om det inte är nån specialolja.. man kanske köper hem en hel del olja i för sig så det kanske inte blir så farligt endå.. :)
Filtret.. byter man eller tvättar man det. Och bara man lär sig ventiljusteringen så är det nog ingen fara..
Har hört mycket om att husaberg inte håller att köra med.. mycket strul. reservdelar, läkage osv.. är det falskt alarm eller är det den trista verkligheten.. Vad jag sett så är husaberg väldigt billiga i jämförelse med KTM och endå kring samma årsgångar kanske beror på just detta.
Du kan ju ta å söka lite här på forumet. Fram till 04 hade de problem med tändningen å kickaxeln som gav upp ibland. Annars äre mest så att håller man sig till servicen och byter ut lager å sånt så ska de funka klockrent. (såvida de är uppdaterade från barnsjukdommarna). 01 kom väl en ny husa tror jag? Tror de hade större problem före 01, men kan inte va säker, du får kolla upp i forumet å så...

Ventiljusteringen e bara lite jobbig när man väl fått in det, går ganska fort! Reservdelar är inte så svårt å få tag på förutom på sånna saker som e barnsjukdommar (tex kickaxlar och krökar som spricker [vilket var vanligt på 03/04? Antagligen fixat på den du köper]).

Hursomhelst i slutändan så är det en "ready to race" å håller man efter den funkar den som en "ready to race"-hoj ska göra!

*Edit, angående filter så är det oljescreen att torka av, oljefilter att byta ut ( vet inte kostnaden?) och luftfilter att tvätta ur å olja in igen. Oljefiltret har iaf på min hoj gått slarva lite med, det far inte så mycket skit ur motorn när den e "inkörd". Man bör väl inte överdriva, men det går väl skippa varannat oljebyte iaf.

Last edited:
Kanske är helt ute och cyklar på en rex nu men...måste man inte dlea på motor halvorna på husa efter visst antal timmar och schimsa om veven...eller har jag drömt det :va

OlleR skrev:
Du kan ju ta å söka lite här på forumet. Fram till 04 hade de problem med tändningen å kickaxeln som gav upp ibland. Annars äre mest så att håller man sig till servicen och byter ut lager å sånt så ska de funka klockrent. (såvida de är uppdaterade från barnsjukdommarna). 01 kom väl en ny husa tror jag? Tror de hade större problem före 01, men kan inte va säker, du får kolla upp i forumet å så...

Ventiljusteringen e bara lite jobbig när man väl fått in det, går ganska fort! Reservdelar är inte så svårt å få tag på förutom på sånna saker som e barnsjukdommar (tex kickaxlar och krökar som spricker [vilket var vanligt på 03/04? Antagligen fixat på den du köper]).

Hursomhelst i slutändan så är det en "ready to race" å håller man efter den funkar den som en "ready to race"-hoj ska göra!

*Edit, angående filter så är det oljescreen att torka av, oljefilter att byta ut ( vet inte kostnaden?) och luftfilter att tvätta ur å olja in igen. Oljefiltret har iaf på min hoj gått slarva lite med, det far inte så mycket skit ur motorn när den e "inkörd". Man bör väl inte överdriva, men det går väl skippa varannat oljebyte iaf.
Jo jag har läst en del på forumet ang dessa hojar.. och vad jag förstått så borde alla sådanna barndomsfel vara fixade på en 00a till ex. Hur vet jag om de inte är det. det är frågan.
Vet inte om det gäller alla motarder i allmänhet men det jag läste om husan var att man var tvungen att köra blandad körning för att motorn skulle smörja. alltså motorbromsa, gasa, växla, svänga osv.. alltså inte hålla jämn fart på samma växel..
Ska ha hojen till att busköra med så jag klarar mig och det blir inga längre sträckor heller..
Ang registreringen på 11kw.. är det var tillverkaren uppger som maxeffekt eller står det på papperet typ.. (strypt till 11kw).. tänkte ang försäkringen.. KTM är ju till ex registrerade på 25kw och blir då väldigt billiga i försäkring.

Tjöp min fina motard :)

Strypt som mellanklass. Den blir din för 28st tusenlappar eller 56st femhundralappar. ;)

Bifogat

• xr630-2-800.jpg
    xr630-2-800.jpg
    65.7 KB · Visningar: 75
  • xr630-3-800.jpg
    xr630-3-800.jpg
    76.1 KB · Visningar: 84
Dainese skrev:
Kanske är helt ute och cyklar på en rex nu men...måste man inte dlea på motor halvorna på husa efter visst antal timmar och schimsa om veven...eller har jag drömt det :va
schisma?.. aldrig ens hört ordet förut.. hittade inte ordet i ordboken iaf.. :3freak

philsson skrev:
Vet inte om det gäller alla motarder i allmänhet men det jag läste om husan var att man var tvungen att köra blandad körning för att motorn skulle smörja. alltså motorbromsa, gasa, växla, svänga osv.. alltså inte hålla jämn fart på samma växel.. Ska ha hojen till att busköra med så jag klarar mig och det blir inga längre sträckor heller..

Ang registreringen på 11kw.. är det var tillverkaren uppger som maxeffekt eller står det på papperet typ.. (strypt till 11kw).. tänkte ang försäkringen.. KTM är ju till ex registrerade på 25kw och blir då väldigt billiga i försäkring.
Stycke ett: Det gäller inte alla motarder lika starkt, husan är en tävlingsmaskin å den ska gå med påslag-avslag. Går kanonbra å köra så även transportsträckor på 2 mil...

Stycke 2: Det är 9kW, och ja, det står i papperna "från fabriken". Min husa kostar 1800 hel/hel att försäkra. Min polares husa kostar 1600 hel/hel

OlleR skrev:
Stycke ett: Det gäller inte alla motarder lika starkt, husan är en tävlingsmaskin å den ska gå med påslag-avslag. Går kanonbra å köra så även transportsträckor på 2 mil...

Stycke 2: Det är 9kW, och ja, det står i papperna "från fabriken". Min husa kostar 1800 hel/hel att försäkra. Min polares husa kostar 1600 hel/hel
försäkringspriserna är nästan skrattretande..
Föresten.. en fråga bara ang skutsning.. det är så att jag ska övningsköra för mellankortet nu men min handledare har ingen egen hoj.. skutsade honom 03 när jag körde för A1.. är husan/husor registrerade för 2 personer.. antar att dom inte är det men det hade varit ett +.

Med transportsträcka menar du då gämn gas/hastighet.. ?.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back