Råd - Hur mörkt visir, 50% eller 80%?

Mörkt visir, 50% eller 80%

• Antal röstningar
    0

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Last edited:
Coolast vid t.ex korvmojen måste 100% vara, väl?. :va Varför tveka. :D
Ska väl inte vara några problem få in en slang med spackel och slaggpåse i munnen med 100% ?
Rent praktiskt har vi några tunnlar här i Göteborg där jag tippar det blir visir upp direkt.
Om man inte har hörsel som en fjälluggla att orientera sig med.
Jag skulle inte våga med mer än 50% om den inte ska användas enbart utomhus när solen skiner från klar himmel.
För det är ju dumt coola av för man inte ser nått.

Last edited:
Jag har shoeis mörkaste till min hjälm och har aldrig upplevt det som ett bekymmer dagtid. Körde en 1 mils tunnel i Norge häromveckan. Det gick bra att följa ljusen i taket och man såg strecken på vägen. :näsblod Men det var ju knappast bekvämt. Småtunnlar i Sverige borde inte vara några bekymmer.

Vid något enstaka tillfälle har jag åkte hem senare än tänkt och när det är mörkt ute blir det duktigt mörkt med mitt visir. Obehagligt kort sikt med halvljus och otillräcklig sikt även med helljus. Men jag skulle nog säga att det kommer bli för mörkt med vilket mörkt visir som helst när det är natt. Sommarnätter fungerar det kanske. Men jag tar alltid med mitt vanliga visir när det ska köras hem sent.

På bilden du länkar till ser mitt ut att vara lite mörkare. Så det är nog mer som ett 80%igt.

Jag rekommenderar att du köper 80% tinten. Så kan du titta efter :tuttar vid stoppljusen utan att det märks också. Glöm inte bort när du bytt till genomskinligt visir igen bara. :näsblod

Last edited:
Länkade inte till rätt bild först men nu är det fixat, fast ni kanske såg rätt bild ändå.

Nu är jag inte så dum att coolheten går före men 50% är ändå ganska klent enligt mina bedömningar av bilder på nätet men det kanske är bäst. Tycker det ser ut som att många integralhjälmar med mörkt visir är betydligt mörkare. 50% eller 80% är iaf vad som finns att välja till min hjälm.

Precis, mörkt visir använder man ändå bara när det är ljust och då kan man kanske ha 80% fast tillfällen kommer med stor sannolikhet då det blir för mörkt. Jo, många verkar ha med sig ett klart visir och har man ryggsäck så är det väl bara att ta med sig.

Jag kör med röktonat (50%?). Tillräckligt för att skona ögonen under dagen och fungerar under skymning. Kör dock med klart visir kväll/natt.

Jag har ett klart och ett 80%.
När det är soligt är det mörka oslagbart. Funkar i södra länken också, även om man får koncentrera sig mer. Kör med det klara om det ser ut att bli skitväder, eller om det blir kvällsåka.

80% här med, men det är inget att köra med på kvällen (om det inte är vägar med belysning)

Tunnlar funkar men inte mer.

Kör med 80%. Är riktigt skönt på dagen, fungerar i de flesta väder. Har ett par klara glasögon, skyddsglasögon, liggande i kutsen. Skulle jag av någon anledning bli sen hem så får jag köra med öppet visir o glasögon, om jag inte var klok nog att ta med klart visir:)

Ok, tack för svaren. Det verkar vara en smaksak. Klara skyddsglasögon är ingen dum idé att ta med sig speciellt då jag läst att det funkar på min hjälm med visiret uppfällt. Vi får se vad jag köper, antar att jag bestämmer mig på plats.

Köp en Visorbag på ebay. Då kan du alltid ha med dig ett klart utbytesvisir om det skulle bli mörkt plötsligt. Mycket smidigt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park