Rättvisemärkta produkter

eus skrev:
Efter som jag är en solidarisk person som tycker att man ska göra sitt bästa för att folk runt om i världen ska få ett drägligare liv, så vill jag slå ett slag för rättvisemärkta produkter.

http://www.rattvisemarkt.se/

Betalar gärna en slant bättre för att skona miljön och få en "rättvis" produkt!:tummenupp

Skulle gärna köpa rättvisemärkta bananer... men har bara hittat KRAV än så länge... och kör med dem! Bra mycket godare än de andra märkerna :tummenupp

För om jag inte är helt korkad så är väl KRAV-bananerna inte samma som de r-märkta? :va

Har svårt att tro att den där märkningen kommer leva särskilt länge. Folk brukar kunna utge sig för att vilja verka vara solidariska och köpa nån symboliskt jag-är en-duktig-medmänniska-märkt produkt under en kortare tid. Förr eller senare hinner dock i de flesta fall ekonomin ikapp och man återgår till att handla billigare alternativ med den goda förevändningen att "jag borde nu ha gjort mitt i alla fall".

Har inte brytt mig om att sätta mig in i vad just "rättvisemärkt" står för men rent spontant får man ju uppfattningen att det härör från sådana politiker och samhälldebattörer som kännetecknas av mer vilja än eftertänksamhet.

/Olzki

Olzki skrev:
Har svårt att tro att den där märkningen kommer leva särskilt länge. Folk brukar kunna utge sig för att vilja verka vara solidariska och köpa nån symboliskt jag-är en-duktig-medmänniska-märkt produkt under en kortare tid. Förr eller senare hinner dock i de flesta fall ekonomin ikapp och man återgår till att handla billigare alternativ med den goda förevändningen att "jag borde nu ha gjort mitt i alla fall".

Har inte brytt mig om att sätta mig in i vad just "rättvisemärkt" står för men rent spontant får man ju uppfattningen att det härör från sådana politiker och samhälldebattörer som kännetecknas av mer vilja än eftertänksamhet.

/Olzki
Njaa, andelen krav-märkta produkter har väl inte direkt minskat?
Å tendenserna är väl att det ökar hela tiden?

Olzki skrev:
Min skepsis gällde primärt "rättvisemärkt".

/Olzki
Jaha, har det funnits tidigare?

Rättvisemärkt har systerorganisationer i 16 länder i Europa, Nordamerika och Japan. De olika organisationerna samarbetar inom FLO, Fair Trade Labelling Organizations International, som är det internationella kontrollorganet.

Last edited:
Måste göra mig ovän med lite folk...

Jag har blivit lärd att man inte skall stödja krav/ekologiska produkter som har med levande djur att göra, av bönder och veterinärer. Detta skulle motiveras as att djuren inte klarar av att leva ekologiskt eller kravmärkt. Exempelvis mjölkkorna lider av parasiter och maskar (fluglarver) i huden eftersom de inte får besprutas eller ges medicin för sånt...

en tanke jag har...

eus skrev:
Jaha, har det funnits tidigare?

Rättvisemärkt har systerorganisationer i 16 länder i Europa, Nordamerika och Japan. De olika organisationerna samarbetar inom FLO, Fair Trade Labelling Organizations International, som är det internationella kontrollorganet.

Jag tror kort och gott att det inte har någon framtid. No hard feelings. (För din egen upplysnings skull: Att fläska upp kontor lite varstans var ju vissa IT bolag också rätt bra på)

/O

Qvint skrev:
Måste göra mig ovän med lite folk...

Jag har blivit lärd att man inte skall stödja krav/ekologiska produkter som har med levande djur att göra, av bönder och veterinärer. Detta skulle motiveras as att djuren inte klarar av att leva ekologiskt eller kravmärkt. Exempelvis mjölkkorna lider av parasiter och maskar (fluglarver) i huden eftersom de inte får besprutas eller ges medicin för sånt...

en tanke jag har...
Nu var det inte alls det som tråden handlade om, men det där är i mångt och mycket en ren fördom.

http://www.krav.se/krav.asp?Id=29&tab=fakta_krav_marke&type=markningen

Verkar vara en modegrej med märkning. De vill tjäna kulor såklart som de flesta andra <hjälporganisationer> inklusive de med "godkända" PG som trots det blåser folk på pengarna. Sedan varför de "motverkar barnarbete" verkar ju märkligt. Man borde stödja dem istället.

#Olsson# skrev:
Verkar vara en modegrej med märkning. De vill tjäna kulor såklart som de flesta andra <hjälporganisationer> inklusive de med "godkända" PG som trots det blåser folk på pengarna. Sedan varför de "motverkar barnarbete" verkar ju märkligt. Man borde stödja dem istället.
Tror det är något ursvenskt att vara emot allt :tomten

mb skrev:

Jag hade varit "för" idén om de hade marknadsfört sig själva genom att skriva "..vi är en kommersiell organisation som jobbar med att..." osv.

Fast det är ju klar - då får man kanske inga kunder :lol

Jag är klart positiv till rättvisemärkta produkter men det största problemet är ju att hitta nånstans där de säljs utan att gå t.e.x kooperativ handel eller liknande butiker. Sen är det väl framförallt kaffe som är storsäljaren bland rättvisemärkta produkter och det dricker jag inte öht. Krav-märkt köper jag om det finns, för mig är det värt de extra kronorna.

#Olsson# skrev:
Jag hade varit "för" idén om de hade marknadsfört sig själva genom att skriva "..vi är en kommersiell organisation som jobbar med att..." osv.

Är det någon som överhuvudtaget tror något annat?

Är det förkastligt att vara kommersiell och samtidigt värna om mänskliga rättigheter?

Chris Ash skrev:
Är det förkastligt att vara kommersiell och samtidigt värna om mänskliga rättigheter?

Nej inte alls. Tvärt om. Det är fantastiskt. Det skapar bl a arbetstillfällen här i Sverige och det behövs verkligen.

mb skrev:

Yes! Right On!! :tummenupp

Jag är Emot Allt, till och med på jobbet säger dom att jag är inte är medarbetare utan Just en MOTARBETARE. :huvet

Var och en gör sina val, så gott dom kan (vill).
Ingen är väl elak "By Default" Eller?

Så att köpa/leva rättvist är väl en sammvets/kunskaps fråga ?

För övrigt så :corn

#Olsson# skrev:

Fast det är ju klar - då får man kanske inga kunder :lol
Jojoo, men det råkar vara så att det är ingen annan än just kaffe-bönsodlarna och dyl. som tjänar på detta.
Eftersom det rör sig om en märkning och inte ett varumärke.
Som t ex KRAV, Svanen, Nyckelhål å dyl

Back