Rättvisemärkta produkter

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Håller med :tummenupp

Synd att de inte har så stort utbud än bara.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
eus skrev:
Efter som jag är en solidarisk person som tycker att man ska göra sitt bästa för att folk runt om i världen ska få ett drägligare liv, så vill jag slå ett slag för rättvisemärkta produkter.

http://www.rattvisemarkt.se/
Snart kommer Markus och hävdar att endast kommunister och veganer handlar rättvisemärkt..

Personligen tycker jag att det är ett bra initiativ och jag skall försöka bli bättre på att välja varor som är rättvisemärkta om de finns tillgängliga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
sgtpepper skrev:
Snart kommer Markus och hävdar att endast kommunister och veganer handlar rättvisemärkt..

Kollar man vilka som står bakom så vore det i och för sig likt mig att påpeka något i den stilen. Men det tänker jag inte eftersom det verkar vara ett kul jippo.

För övrigt tror jag inte veganer äter honung, de utnyttjar bina (eller hur man nu böjer det) då.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jaja, bara det inte är dyrare så.
Eller äckligare, om vi pratar mat.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Markus skrev:
Kollar man vilka som står bakom så vore det i och för sig likt mig att påpeka något i den stilen. Men det tänker jag inte eftersom det verkar vara ett kul jippo.
Du är för söt du :pannkyss
kommunistkonspiration.com ?
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Rent hypotetiskt går jag och handlar: Nu skall jag allt ha lite rättvist kaffe efter maten, 2 pkt gevalia 50 kr, 1 pkt rättvist kaffe 35 kr, det blev gevalia. Gäller det skor så får det bli svenska trätofflor, Nike eller Reebok lär inte heller vara grönt. Kommer ni ihåg märkningen som garanterade möbler som inte var regnskog, gissa vad som fanns innan man planterade den snabbväxande skogen. :D
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Markus skrev:
Kollar man vilka som står bakom så vore det i och för sig likt mig att påpeka något i den stilen. Men det tänker jag inte eftersom det verkar vara ett kul jippo.
Jag förstår att du anser att LO och de andra fackförbunden samt Kooperationen ingår i din tänkta kommunistkonspiration, men alla kristna medlemmar i Rättvisemärkt, som t.ex Svenska Kyrkan, Katolska kyrkans biståndsorganisation, Kristna Studentrörelsen i Sverige, Missionsrådet samt biståndsorganisationer som Röda Korset, ingår de också i kommunistkonspirationen?

Iofs var ju Jesus kommunistisk med ditt sätt att se på det hela, antar jag? :D
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
von reisen skrev:
Rent hypotetiskt går jag och handlar: Nu skall jag allt ha lite rättvist kaffe efter maten, 2 pkt gevalia 50 kr, 1 pkt rättvist kaffe 35 kr, det blev gevalia.
Ja, jag menar 20:- mer för 2 paket? Det är hutlöst
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
eus skrev:
Ja, jag menar 20:- mer för 2 paket? Det är hutlöst

Det var rent hypotetiskt, jag har aldrig sett en rättvisestämpel...

Men jag drack franskt vin när fransmännen atombombade som värst i söderhavet. Det var någon som påpekade att jag kunde dricka vin från Australien men där var ju det här med urinvånarna, Sydafrika var ju inte heller helt grönt på sitt vis. Så jag sa som det var var, jag dricker franska viner och min smak avgörs inte av politiska övervägande, risken är att man biter sig i svansen lika förbaskat. :D
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
von reisen skrev:
Så jag sa som det var var, jag dricker franska viner och min smak avgörs inte av politiska övervägande, risken är att man biter sig i svansen lika förbaskat. :D
Det här är väl inget politiskt ställningstagande?
Isåfall kan man säga att ni till höger skiter i rättvisa å lika människovärde, bara ni får dricka, äta köpa det ni tycker om?

När jag tänker efter, så är det ju fakstiskt sant
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
eus skrev:
Isåfall kan man säga att ni till höger skiter i rättvisa å lika människovärde, bara ni får dricka, äta köpa det ni tycker om?

Inte alls, jag köper t.ex. bara Israeliska viner när de finns då jag vill stödja den rådande freden i Israel och motverka Palestinsk terror. Likaså frukt.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ja, och sen ska man ha fadderbarn och donera organ och skänka pengar till bröstcancerfonden och Rädda barnen...

Ja ni förstår ju vad jag menar.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Markus skrev:
Inte alls, jag köper t.ex. bara Israeliska viner när de finns då jag vill stödja den rådande freden i Israel och motverka Palestinsk terror. Likaså frukt.
Men är inte Israeliska viner väldigt äckliga?
Konstigt att man kan kompromissa just då, men så fort det är ett U-land som gynnas så är det inte intressant längre?
Då är det automatiskt nån slags kommunistisk konspiration...
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
eus skrev:
Men är inte Israeliska viner väldigt äckliga?

Jag tycker allt vin är äckligt, jag dricker bara för att verka äldre än jag är.
Nej, det är ok faktiskt. Men min erfarenhet är att vin kan smaka :tummenupp eller :zpy oavsett vilket land det kommer ifrån.

eus skrev:
Konstigt att man kan kompromissa just då, men så fort det är ett U-land som gynnas så är det inte intressant längre?
Då är det automatiskt nån slags kommunistisk komspiration...

Jag stödjer redan U-länderna via Sida, någon måtta får det vara. :hihi
Nej, men det är väl kul om folk som vill kan lägga stålar på det där, mig intresserar det inte. Jag anser ju mig själv bo i ett u-land vettu.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
eus skrev:
Det här är väl inget politiskt ställningstagande?
Isåfall kan man säga att ni till höger skiter i rättvisa å lika människovärde, bara ni får dricka, äta köpa det ni tycker om?

När jag tänker efter, så är det ju fakstiskt sant

Har inte sagt att det var ett politiskt ställningstagande, ang Frankrike så var det Fransk utrikespolitik. Politiska överväganden från min sida, hur jag anser att ett land sköter sina inre eller yttre affärer.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top