Rättsskandal

SSB skrev:
...ett av de största hoten mot rättssäkerheten är att folk inte törs vittna.....

övergrepp i rättssak, och straffet för detta är lägre än för mened

Jag kan inte annat än hålla med! Det är riktigt beklagligt men å andra sidan tror jag domstolarnas behandling av brottsoffer(särskillt våldtäktsoffer) och våra fjuttiga straff gör att många inte tycker att det är värt det...

Även om jag blivit grovt misshandlad så vettefan om jag skulle våga vittna om jag riskerade mer spö med tanke på att de knappast skulle få mycket mer än några månader.... dessutom skulle ju en del av straffet kvittas mot häktningstiden...
Att vittna är som att klippa en gris.. Mycket skrik för lite ull..

Däremot hade jag fått för mig att straffen för övergrepp i rättsak skärpts ordentligt... :va

Orca69 skrev:
Vittnesmål och erkännande kan man ha men det säger inte att det är sanningsenliga. Teknisk bevisning kan likaså fela då någon trots alls måste handha det, och motiv kan många ha.
Tillsammans kan det ge en väldigt hög sannolikhetsfaktor, men den kan tyvärr aldrig nå 100%.

Eftersom egentligen ingen människa skall dömas om inte rätten är säker på den åtalades skyldighet så skall det inte spela någon roll om du döms till döden eller till dagsböter.

Det huvusakliga argumentet mot dödsstraff måste vara att de som felaktigt döms för någonting inte åsamkas permanent skada, eftersom verkligheten inte är lika bra som teorin i stycket ovan.

Men om vi tar Thomas Qvick, eller vad han heter, som är dömd för åtta mord. Där verkar det rimligt att han åtminstone gjort sig skyldig till minst ett mord, och därför bör kunna dömas till döden för samhällets säkerhet utan att vi behöver gråta alltför länge över att han kanske felaktigt dömts för ett av sina åtta mord (eller vad det är).

korvgubbe skrev:
Däremot hade jag fått för mig att straffen för övergrepp i rättsak skärpts ordentligt... :va

Jag vill också minnas att jag läst något om detta, men vet ingenting om några konkreta förslag.

Last edited:
Har vi verkligen tid att diskutera detta? Det är ju för fan final i Idol idag, har ni inte läst tidningarna?

korvgubbe skrev:
Båda brotten har samma straffskala.. max 4 år..
Hmm...jag undrar om man inte borde införa en variabel straffskala för övergrepp i rättssak. Alltså att straffet för övergrepp i rättssak korrelerar mot straffskalan i målet man begick övergrepp i rättssak i.

Övergrepp i rättssak = öir
Det vill säga öir mot ett vittne som skall vittna mot någon som snattat kan ge böter osv.
Öir mot ett vittne som skall vittna mot någon som står åtalad för mord kan ge den som begick öir upp till livstid i fängelse.

Då blir finns det aldrig någon brytpunkt då det blir "värt det" att begå öir. Som nu, riskerar du straff i längre än 4 år för det du står åtalad för kan du lika gärna hota att mörda de som tänkt vittna eftersom du inte har något att förlora på det.

SSB skrev:
Hmm...jag undrar om man inte borde införa en variabel straffskala för övergrepp i rättssak.

Jag kan förstå tanken och först lät det bra men jag tycker det skulle bli fel.. Ska detsamma gälla mened?

Jag tycker mened och "ÖIR" i sig är väldigt grova brott och bör ge hårda påföljder oavsett om det rör snatteri...

korvgubbe skrev:
Jag kan förstå tanken och först lät det bra men jag tycker det skulle bli fel.. Ska detsamma gälla mened?

Jag tycker mened och "ÖIR" i sig är väldigt grova brott och bör ge hårda påföljder oavsett om det rör snatteri...

Jag håller med. Låt oss säga minst 4 år, och är målet allvarligare än 4 år så används den flytande straffskalan enligt ovan.

korvgubbe skrev:
...nu var det kanske inte just vad som ger vilket straff som var det viktigaste utan min poäng var nog snarare att ett dödstraff är oåterkalleligt...
<snipp>
...däremot är en avrättning 100% omöjlig att få ogjord....

Precis. 100% garanti för att de inte gör om det om domen är riktig.

Jag är för idén med dödsstraff men inser att det nog är omöjligt att införa på ett fullt fungerande sätt. Fast jag blir nog hellre felaktigt avrättad än att sitta i i fängelse resten av livet felaktigt dömd.

Joe Schmoe skrev:
Fast jag blir nog hellre felaktigt avrättad än att sitta i i fängelse resten av livet felaktigt dömd.

Jag tror nog inte många av de som blivit frisläppata håller med dig.... hade de ansett fängelse vara värre än döden hade de nog tagit livet av sig.

.....den som säger annat har nog inte riktigt reflekterat över hur stark viljan att leva är hos den absoluta merparten av världens befolkning... Hoppet och livsgnistan överlevde i koncentrationslägren, fick flygkrasch-överlevare att äta döda människor i anderna, får miljontals mäniskor att kämpa trots svält och krig...

Att säga annat är lika "oigenomtänkt" som att säga att man hellre dör än blir förlamad, hellre dör än bor på gatan o.s.v.....

Kontrasten mot det liv man lever nu är ofattbar men när man väl är där tror jag nog man värderar sitt liv ganska högt....

ah17 skrev:
Om tillräckligt många anser att de är skyldiga då är det bara så.

Lärt mig detta av Bonny.

Då läste du något annat än det jag läste mellan raderna i det bonny skrev... ..men du kan få en fredagskram iaf! :pannkyss

korvgubbe skrev:
Jag tror nog inte många av de som blivit frisläppata håller med dig.... hade de ansett fängelse vara värre än döden hade de nog tagit livet av sig.

Fast jag skrev hellre än att sitta i fängelse resten av livet, jag skrev inte något om att bli frisläppt.

korvgubbe skrev:
.....den som säger annat har nog inte riktigt reflekterat över hur stark viljan att leva är hos den absoluta merparten av världens befolkning... Hoppet och livsgnistan överlevde i koncentrationslägren, fick flygkrasch-överlevare att äta döda människor i anderna, får miljontals mäniskor att kämpa trots svält och krig...

Att säga annat är lika "oigenomtänkt" som att säga att man hellre dör än blir förlamad, hellre dör än bor på gatan o.s.v.....

Konstigt att alla åsikter som inte är dina alltid är ogenomtänkta och fel...

Joe Schmoe skrev:
Fast jag skrev hellre än att sitta i fängelse resten av livet, jag skrev inte något om att bli frisläppt.

Konstigt att alla åsikter som inte är dina alltid är ogenomtänkta och fel...

Fast hur vet man att man aldrig kommer bli frigiven? Det kan man ju inte veta förän man har facit och när facit väl finns till hands behöver man ju inte längre bekymra sig...
Tror iofs man anpassar sig och kan ha "glädje" av ett liv i fängelse.. De brkar ju dessutom säga att "hoppet är det sista som överger människan". Så länge jag sitter oskyldig bakom galler skulle jag ändå kunna kända hopp även... När de har mig fastspänd på en brits och sätter giftnålenm i min arm skulle jag nog känna aningen mer hopplöshet.. men å andra sidan är det ju bara några minuters vånda så är det över!

Jepp! jetekånstigt!

korvgubbe skrev:
När de har mig fastspänd på en brits och sätter giftnålenm i min arm skulle jag nog känna aningen mer hopplöshet.. men å andra sidan är det ju bara några minuters vånda så är det över!

Som jag skrev förut så är jag för idén med dödsstraff men inser att det nog är omöjligt att införa på ett fullt fungerande sätt. Men om de gick så hoppas jag att de få minuterna man våndas innan det är över spenderas med att tänka på vad man gjort. Och då är några få minuter inte mycket att våndas över.

Joe Schmoe skrev:
Men om de gick så hoppas jag att de få minuterna man våndas innan det är över spenderas med att tänka på vad man gjort. Och då är några få minuter inte mycket att våndas över.

Med det här tankesättet borde det väl egentligen vara bättre om man INTE dömde någon till döden. Då får de ju resten av sin naturliga levnad på sig att fundera på och våndas över vad de gjort. Eller?

Jag menar...om man dödar någon (dödsstraff) så tar straffet slut. Låter man personen sitta inspärrad resten av sitt liv så blir det straffet på sätt och vis hårdare. Dessutom, om det visar sig att personen är oskyldig i efterhand, så kan man i alla fall släppa ut människan i frihet igen.

Principiellt sätt är jag nog inte mot dödsstraff, men va fan, att argumentera för/mot är så kul att man får byta sida ibland.

Joe Schmoe skrev:
Jag är för idén med dödsstraff men inser att det nog är omöjligt att införa på ett fullt fungerande sätt. Fast jag blir nog hellre felaktigt avrättad än att sitta i i fängelse resten av livet felaktigt dömd.
För att vända på det så skulle jag inte ha något emot dödsstraff som ett valbart alternativ för de som blir dömda till livstid. Men av någon anledning tror jag inte att det alternativet skulle bli överdrivet mycket använt.

SSB skrev:
Med det här tankesättet borde det väl egentligen vara bättre om man INTE dömde någon till döden. Då får de ju resten av sin naturliga levnad på sig att fundera på och våndas över vad de gjort. Eller?

Jag menar...om man dödar någon (dödsstraff) så tar straffet slut. Låter man personen sitta inspärrad resten av sitt liv så blir det straffet på sätt och vis hårdare. Dessutom, om det visar sig att personen är oskyldig i efterhand, så kan man i alla fall släppa ut människan i frihet igen.
Kortare straff är nog till för att lära personen i fråga en läxa. Men ett livstidsstraff (enl. AM standard) måste väl mera vara en fråga om att personen anses orehabeliteringbar och att man vill ha undan denne från samhället? Då bör ju dödsstraff fylla samma funktion?

Här har du en till rättsskandal, eller skandal i alla fall:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=526566&previousRenderType=6

Här är lite citat ur artikeln:
Ett par dagar senare döms ytterligare en 19-åring för rån, grov misshandel, stölder, narkotikabrott och olovlig körning. Han har tidigare fått böter för brott mot knivlagen, men rätten bedömer inte att fängelse är aktuellt.

Just det, han måste få åka på seglats - inte fängelsefängslas så klart.

...en 13-åring som slagit ner en 80-årig gammal dam och rånat henne på pengar, dragit vapen mot en 40-årig mamma som var på väg att hämta sina barn på dagis, rånat en 19-åring samt innehaft ett automatvapen.

Här är det uppenbart att man måste öppna en fritidsgård med 68-vänstertanter i personalen som kan rulla honom en hederlig ne...boll med jämna mellanrum.

Vi tar hänsyn till deras integritet, till deras familjesituation, till allt. Och de, de slår ner din och min mormor och säljer braj till våra barn. I rätten möter de grånande nämndemän som tror att de de ser framför sig är unga och oskyldiga.

De är ju oskyldiga, de är offer för det hårda samhällsklimatet och kanske vardagsrasism också! :4skrika

Vård enligt socialtjänsten är en sak i Rinkeby, en annan i Bromma och en tredje i Spånga-Tensta. Men vad det är, det får vi aldrig veta. Och vad värre är - det är så uppenbart att man har olika måttstockar "Lite snatterier kan väl alla begå", resonerar man i Bromma. Och i Rinkeby där är det "lite personrån, det kan väl alla begå".

Det där måste vara lögn, somna om nu - det finns inget problem.

Gärningsmannen har visat stor råhet, men jobbar man på en restaurang är man inte så skyddslös att ett rån kan bedömas som grovt, menade rätten.

Makes sense. :)

korvgubbe skrev:
Fast å andra sidan vet du om att jag vill ha hårdare påföljder för våldsbrott och särskillt upprepade sådana.

Ja, nu var det ju inte så att du tvunget behövde tolka inlägget som ett angrepp på din person och (obefintliga) integritet.
Vore kul att se de som alltid opponerar sig mot högre straff försöka orma sig dock.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg