Rättegång...

xXx40 skrev:
O sen e det väl en till 500hyndrig till brottsoffernämnden ifall du förlorar, så var det för mig iaf, borde väl vara det samma vid trafikmål också...

Plus straffet då givetvis...
Det gäller bara vid våldsbrott

Jag tog mitt fall till rätten i vintras. Det är rätt meningslöst om dom har en schysst mätning. Men det va faktiskt väldigt lärorikt. Du måste inte ha nått judriskt ombud med dig och det kostar inget extra att få fallet prövat i rätten. Se till att vara väl förberedd och håll dig till en historia. Dom kommer fråga dig saker som om du hade koll på hastighetsmätaren helatiden m.m.

Lycka till!

Poengen är väl att göra "intäkterna"(böterna) för staten så dyra som möjligt?
Om det kostar 5-10k:- att fastställa böter på 2k:- för varje fortkörare kanske prio blir lite annorlunda i slutändan?
Detta är en högst personlig reflektion, och bör väl kanske inte praktiseras varje gång dom "blåa" har åsikter om framförande av fordon utan utnytjas vid "omotiverad nitiskhet" (139kmh på annars helt tom motorväg?).
ja, jag har torskat själv, tre gånger på 20år, (24+ på 90, 32+ på 80(i norge, den sved!!), 26+ på 70),Pröjsade glatt med ett flin(lite mindre flin på den norska, 3800 har jag för mig), jag är en notorisk fortkörare :D

frankof skrev:
Om det kostar 5-10k:- att fastställa böter på 2k:- för varje fortkörare kanske prio blir lite annorlunda i slutändan?

Tror knappast att det leder till någonting utom möjligtvis höjda bötesbelopp..

UrbanTiger skrev:
Sen kommer poliskonstaplen dit i egen hög person alternativt så tas hans vittnesmål via telefon. Åklagarna burka fara på som fan och breda ut sina utlägg ganska rejält. Själv hinner du knapt säga flaska. Du får även en chans att ställa frågor till herrr konstapeln. Det bästa av allt är att du inte hörs under ed så du har rätt att ljuga om du vill/behöver :hihi
Dom där framme verkar med som om dom sitter och kör sänka skepp via Blåtand på mobilerna :3freak

Hmm, jag trodde att svaranden aldrig talar under ed. dvs, den som är anklagad för ett brott är inte bunden av ed utan får försöka ljuga om han/hon känner för det.

zilver skrev:
Det gäller bara vid våldsbrott

Det gäller inte alls bara vid våldsbrott.
Åkte fast för *bort-editerat* som ni antagligen känner till och då blev det en femhundring till brottsofferjouren eller vad det heter,
och min kompis fick 27 000 i böter för att han tankade/delade musik och filmer på DC++ och han betalade också den dära femhundringen till brottsofferjouren...

* - Ett brott som inte innefattar NÅGONTING med våld eller nåt som har med fara för andra att göra.

Betala skiten och se glad ut. :) Du blev ju inte av med det som en annan...

Tror inte att det gör ngn nytta att göra av med någon timme där? :confused:

frankof skrev:

Enligt mig ett moppefuckouttalande. Gissa vem som får betala det betendet i slutändan... Hoppas att det var ironi i ditt inlägg.

juha01 skrev:
Enligt mig ett moppefuckouttalande. Gissa vem som får betala det betendet i slutändan... Hoppas att det var ironi i ditt inlägg.

Precis, det är ju vi allihop som betalar allt sånt.
Nästan alla Rättigheter som kostar pegnar är ju rena skattepengar (vad annars?)

Jag blev kallad till rättegång men när det väl drog ihop sig så hade jag inte tid att komma, jag ringde åklagaren och meddelade att jag erkänner brottet så ni kan skicka bötern istället:

"Ja, ser du det går inte för nu är rättegångssal och allting bokat"
"-Jaha, men är det inte bättre för alla om ni bara skickar ett inbetalningskort så slipper vi alla slösa pengar och tid på att ha en rättegång?"
"Det kanske det hade varit men det går inte att avboka en rättegång"
"-Men jag har inte tid att komma."
"Du måste komma"
"-Och om inte..."
"Det händer nog inte så mycket men teoretiskt sätt så kan jag åtala dig för det."
"-Jaha"

Jag gick inte dit men fick hem en fin dom med protokoll och allt. Rättegången måste varit ansträngande då den tydligen pågick från 1355 - 1400.

Gixxer-Anders skrev:
Tror knappast att det leder till någonting utom möjligtvis höjda bötesbelopp..

Sannolikt inte, åklagaren bestämmer ju vad han/hon ska yrka på - har svårt att se att de kommer yrka på mer än ursprungsbeloppet som är fastställt redan.

Markus skrev:
Sannolikt inte, åklagaren bestämmer ju vad han/hon ska yrka på - har svårt att se att de kommer yrka på mer än ursprungsbeloppet som är fastställt redan.

Nu syftade jag iofs på en generell höjning av bötesbelopp om det är så att rättväsendet drabbas av högre kostnader.

RED_LiME skrev:
och min kompis fick 27 000 i böter för att han tankade/delade musik och filmer på DC++

Hur gick det till? Är det inte mycket ovanligt att privatpersoner åker dit för sånt?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back