Rättegång...

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
jag har fått kallelse till tingsrätten. ang. "hastighetsöverträdelse" nu e det så attjag kan välja å erkänna nu, så slipper jag gå dit, då blir det väl inte mer än böter?

men om jag går dit, å nekar, men förlorar. måste jag då betala rättegångskostnader oxå eller blir det inte mer än bötern?

någon som vet som kan ge klarhet i detta??

Fluxir skrev:
26km/h..

det kan dom väl inte dra kortet för... det va altså 90väg å ja körde 116...

Du ska bara få böter då.

Om dom inte har en annan anledning att dra lappen för dig.

Som prövotid.

Ang. Prövotid - har du åkt fast för fortkörning (mindre än 20 över på 30 eller 30 över på andra) så ryker inte lappen även om du har prövitid kvar. Men ryker lappen så får du inte tillbaka den automatiskt efter viss tid utan måste göra om allt. (troligen efter tiden du vanligtvis skulle fått tillbaka lappen)

Solid snake skrev:
Du ska bara få böter då.

Om dom inte har en annan anledning att dra lappen för dig.

Som prövotid.

bara för att ja har/hade prövotid, så får dom inte dra kortet förens vid samma gräns som för de som inte har prövotid.

hittade detta på trafikjuristen:

"Kostar det något att låta en domstol avgöra ärendet - kan jag bli skyldig att betala domstolens kostnader?

Det är en vanlig missuppfattning att man med "rättegångskostnader" menar kostnader för domstolens arbete med målet. Så är det inte. Dessa kostnader står staten för. Det anses nämligen vara en medborgerlig rättighet att få sin sak prövad i en rättegång om man så önskar. De enda rättegångskostnader som brukar uppkomma i ett trafikmål är kostnaderna för den egen försvararen. Väljer man att försvara sig själv uppkommer i normalfallet inga rättegångskostnader. "

FreddaAbborre skrev:
Ang. Prövotid - har du åkt fast för fortkörning (mindre än 20 över på 30 eller 30 över på andra) så ryker inte lappen även om du har prövitid kvar. Men ryker lappen så får du inte tillbaka den automatiskt efter viss tid utan måste göra om allt. (troligen efter tiden du vanligtvis skulle fått tillbaka lappen)
Rätta mig gärna, men går det inte alltid till tingsrätt under prövotid?

Fluxir skrev:
26km/h..

det kan dom väl inte dra kortet för... det va altså 90väg å ja körde 116...
Borde bli 1200 eller 1800.

Bara att betala o se glad ut. Biträde vid rättegång kostar mer.. Och utan biträde är du rökt. Egen erfarenhet.

Redman skrev:
Rätta mig gärna, men går det inte alltid till tingsrätt under prövotid?

Är inte säker på vad du menar, men körkortet får du behålla så länge du är under nämnda gränser.

Ska också på rättegång nu den 11 oktober för fortkörning.

Du behöver inte vara orolig för att få ner straff än du skulle fått.

Hur går en sådan här rättegång till egentligen?
Sitter man där själv i ett hörn framför 10 st domare med sådan där vågig vit peruk? Eller hur går det till? :va

Tjet skrev:
Hur går en sådan här rättegång till egentligen?
Sitter man där själv i ett hörn framför 10 st domare med sådan där vågig vit peruk? Eller hur går det till? :va

Vetifan hur det går till, ska bli lärorikt... :D

Vägra vurpa skrev:
Vetifan hur det går till, ska bli lärorikt... :D

japp, lite som Prao i tingsrätten eller nåt. hehe.. men man har ju pluggat lag å rätt, eller håller på, så det ska bli lärorikt.

om ja inte har för mig fel så sitter det en dommare, tre nämdemän å en som skriver protokoll... sen sitter det åklagare å tjosan å lite sådär... inte som i filmer man brukar se, där e det amerikanska modellen, ser annorlunda ut i sverige...

Fluxir skrev:
om ja inte har för mig fel så sitter det en dommare, tre nämdemän å en som skriver protokoll... sen sitter det åklagare å tjosan å lite sådär... inte som i filmer man brukar se, där e det amerikanska modellen, ser annorlunda ut i sverige...

hornsal.jpg

En sådan här sal kanske lämpar sig bra ifall det är som du tror det är. :confused:

amullo skrev:
Borde bli 1200 eller 1800.

Bara att betala o se glad ut. Biträde vid rättegång kostar mer.. Och utan biträde är du rökt. Egen erfarenhet.

Nja du får betala en 500hyndring ifall du har en förordnad advokat (eller vad det nu heter, en sån advokat du får tilldelad dig iaf). O sen e det väl en till 500hyndrig till brottsoffernämnden ifall du förlorar, så var det för mig iaf, borde väl vara det samma vid trafikmål också...

Plus straffet då givetvis...

hållundan skrev:
Oj, tuffa poliser iår :rolleyes:

Aja, hoppas du får ner straffet, eller nåt.

fartkamera kallas det har ja hört...

ja ska ringa dom imorn å snacka med dom å kolla vad som gäller...

edit, 26för fort altså...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back