Rätt däcktryck

Jag får en känsla av att de inte driftar vart fall så provmät mot minst 3 andra. Ta medelvärdet (testar du på en som är helt bananas så skippar du den och tar en annan såklart... KLART!

Skriv upp vad du skall lägga till eller dra ifrån runt de värden du använder den vid.
Kalibrera? jaha gör en trepunkt eller vid rätt mätområde till att börja med.

Mackar och kompisen i depån brukar ju vara smidigt att jämföra mot.

Det där är gott nog åt 99% av er. För ni mäter väl inte däckstemperatur samtidigt väl?

MEN sedan har jag sett många som faktiskt mäter fel också. När jag mäter får jag alltid jämna repeterbara siffror.
När en del kompisar mäter får de olika varje gång. Ett säkert rakt ganska hårt tryck mot. Inte massa pys och skit. Ut o träna.

Va?! :confused: :va

Åk till en gummiverkstad och kolla trycket och ta med ditt eget mätinstrument och jämför. Tänk sen på att trycket ändras en del beroende på om däcket är kallt eller varmt.

0,3 bar från kallt till riktigt varmt är inte ovanligt.

Last edited:
Kan hålla med om att 0,3 bar från kallt till varmt inte är konstigt, men om man får 0,5 bars skillnad med olika instrument vid samma tillfälle då börjar man ju undra?

Skulle vilja låna ett kalibrerat instrument och testa. Frågan är ju om verkstäder som fyller med gas inte har kalibrerade klockor???

//S

Kan hålla med om att 0,3 bar från kallt till varmt inte är konstigt, men om man får 0,5 bars skillnad med olika instrument vid samma tillfälle då börjar man ju undra?

Skulle vilja låna ett kalibrerat instrument och testa. Frågan är ju om verkstäder som fyller med gas inte har kalibrerade klockor???

//S

När jag jobbade som däcksmontör så hade vi välkalibrerade klockor.

//S

Ja det låter spontant för mycket. Frågan är om värdena är repeterbara? Men om man jämför med 3 stycker ytterligare får man ju snart upp en bild vilken som är mest fel och sedan tar medlet på dem som ligger inom rimlighet så har du ett värde som är bra nog med hög sannolikhet. Kalibrerade mätare finns det ju gott om.
Flertalet däcksnasare och verkstäder kalibrerar sina mätare. Bara ta vägen förbi och prata med dem.
Se bara till att den är någorlynda nykalibrerad/certifierad. Och helst kolla vad den diffar. Bara för att den är kalibrerad innebär ju inte att den inte diffar vid olika områden. Bara att det finns dokumenterat. Såvida inte det finns krav på felavvikelse.

Ska man ha en bra mätare så satsa på en Air Gunsa. Kostar lite, men har funkat klockrent här i massor med år..

Så hur kalibrerar man en mätare?
Har också skaffat den där digitala varianten från jula.

Så hur kalibrerar man en mätare?
Man skickar den till
SP i Borås
Elastocon i Brämhult, Borås
eller
Intertechna
vilket kostar några 1000lappar.
Eller så skaffar man en Keller 0,1% digital manometer från Esska
http://www.esska.se/esska_se_s/tryckmaetning.html
som man har som referens "hemma"
och kalibrerar den "billiga" arbetsmanometern mot.
Den Leo2 0-300bar 0,1% jag har på jobbet har kollats direkt efter leverans på SP.
Visar aldrig mer än 0,1bar fel. Tillåtet fel med 0,1% är 0,3bar

Och väljer man en Keller 0,1% tryckmätare med lägre maxtryck tex 0-30bar ökar noggrannheten 10 gånger.

Ja det låter spontant för mycket. Frågan är om värdena är repeterbara? Men om man jämför med 3 stycker ytterligare får man ju snart upp en bild vilken som är mest fel och sedan tar medlet på dem som ligger inom rimlighet så har du ett värde som är bra nog med hög sannolikhet. Kalibrerade mätare finns det ju gott om.
Flertalet däcksnasare och verkstäder kalibrerar sina mätare. Bara ta vägen förbi och prata med dem.
Se bara till att den är någorlynda nykalibrerad/certifierad. Och helst kolla vad den diffar. Bara för att den är kalibrerad innebär ju inte att den inte diffar vid olika områden. Bara att det finns dokumenterat. Såvida inte det finns krav på felavvikelse.

Om alla ger repeterbara värden och inte visar samma som dom andra vet man väl fortfarande just ingenting, alla kan ju visa tokfel?

Kan inte bli bättre :)
Då vet du exakt vad du har .

M

haha njae, den visade 2.5bar vid 3bars tryck eller nåt sånt när jag testa, men felvisningen e ju lägre med mindre tryck och högre med större troligen, men visst, vill jag ha 3bar i bilen kan jag fylla tills mätaren visar 2.5 ;), vill jag ha 0.8bar i crossen blir det värre :gnissla

Eller så skaffar man en Keller 0,1% digital manometer från Esska
http://www.esska.se/esska_se_s/tryckmaetning.html
som man har som referens "hemma"
och kalibrerar den "billiga" arbetsmanometern mot.
Den Leo2 0-300bar 0,1% jag har på jobbet har kollats direkt efter leverans på SP.
Visar aldrig mer än 0,1bar fel. Tillåtet fel med 0,1% är 0,3bar

Och väljer man en Keller 0,1% tryckmätare med lägre maxtryck tex 0-30bar ökar noggrannheten 10 gånger.

eller så tar man en -1 till 30bar så kan man även ha den att synca förgasare ;D

Efter att ha testat en drös mätare verkar det som om min lilla Claes Ohlsson mätare ändå är den som mäter bäst.
Ska ta med den till däckfirman nästa vecka när jag byter däck och testa den där.

//S

Jag har en liten clasohlson digitalmätare, pumpade däcken på macken som ligger nära mig så jag fick aldrig upp tempen i dom innan och då la jag 2.5bar fram och bak, sen åkte jag och ställde hojen hemma, dagen efter kollade jag hur mycket min egna mätare visade och den visade 2.41bar fram och 2.43bar bak, låter väl ganska bra?
Såg att dom säljer den för 49kr nu oxå, skitbilligt ju:)

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025