Rätt däcktryck

Oavsett mätare, se till att kolla trycken INNAN ni ger er ut på första turen för året. Har haft flera kompisar på besök vid garaget med 1-1,5 kg i däcken i år redan. Inte bra

Oavsett mätare, se till att kolla trycken INNAN ni ger er ut på första turen för året. Har haft flera kompisar på besök vid garaget med 1-1,5 kg i däcken i år redan. Inte bra

måste kännas som att åka på såpa, har åkt med runt 1bar i bildäck till macken och jag upplevde det som skithalt fast den var torrt:)

Väcker tråden, vad föreslår församlingen för luftpåfyllare?
Det finns ju mängder att välja på. Bara på Jula fanns ju 4-5st.
De jag har är gamla och slita och ligger ca 0,2 Bar för högt i indikerat tryck.

De jag har är gamla och slita och ligger ca 0,2 Bar för högt i indikerat tryck.

Vad verifierar du dem mot för slags tryckkalibrator enligt ISO9001:2015? Själv kalibrerar jag mina däck enligt fjong-metoden dvs sparkar på däcket ifall det låter bra efter att ha mätt med penna. Bra nog, för mig.

Vi har en del fräna prylar på jobbet som är noggranna och bra att mäta mot.
Egentligen duger det med de jag har då de är konsekventa i felvisningen, tror jag, men de är slitna och det är kul att köpa prylar.

Last edited:
Oklart svar på den väckta tråden, men kompressorn verkar lämna ca 0,5 kg för lite så jag kör på den digitala mätaren efteråt. Oavsett om den visar "rätt" eller inte, ser slitaget bra ut vid den visning jag förväntar mig så är allt bra, ser slitaget dåligt ut justerar jag åt nåt håll oavsett visning men noterar trycket så jag vet till nästa gång.

Vad som är "rätt" tryck på en generell mätare spelar alltså mindre roll, så länge jag har koll på den mätare jag använder.... :)

För gatkörning pratar vi om en tryckskillnad på kanske 0,1 bar mellan kallt och varmt däck, så det känns inte helt kritiskt. Har jag justerat trycket på macken och det inte verkar helt tokigt från det jag kände i däcket innan duger det. Kan ju vara svårt om man är helt jävla okänslig för vad som händer med hojen iofs....

Last edited:
Hade samma problem för nån månad sedan när jag skulle till macken och kolla däcktrycket.
fan vad lite jag hade, typ 1,6 så jag pumpade på...
när jag testade hemma sedan så hade jag 4.2 :huvet

Rätt däcktryck
Vad är det ?
Enligt manualen till GSX1300R är det 2,9 bar fram och bak.
En dag i höstas var jag riktigt nöjd, det hade gått bättre än jag kunder minnas med Busan på krokvägarna, jag blir bättre !
Några dagar senare skulle jag kör ner till Skåne så jag kollade däcktrycken 2,3 bar fram och 2,5 bar bak ?!?! (Metzler M7RR)
Hmm, kommer dom inte att överhetta ?
Körde ner till Varberg och kollade däcktemperaturen med IR termometer är jag stannat, ca +40C grader både fram och bak.
Det kändes inte oroande, ca 30C grader varmare än lufttemperaturen ca +10C.
Nåja hittade (inte nu föståss) att för bankörning rekommenderades från 2,1 till 2,5 bar till M7RR.
Så nu kör jag 2,2 bar fram och 2,5 bar bak Och den svänger mycket lättare. I låg fart vill den nästan lägga sig ner.
Nackdel: Tyngre vrida framhjulet i garaget.

Manometer: Ja det är bara att välja här 2,5 bar eller 4 bar.
https://www.manometer.com/produkter/utforsaljning
eller
https://www.manometer.com/a-o/precision-typ-46

Eller här., kanske en 3 bar eller säkrare 30 bar så man inte kör sönder den.
https://www.esska.se/shop/Manometer...00-bar-utvandig-ganga-G-1-4---3514030300-3740

De två sista typerna från SMF 0,6% och Keller 0,1% används lämpligen för kalibrering av sin ordinarie tryckmätare.

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...