Rätt att utnyttja sina vänner?

Tycker du det är rätt att tjäna pengar på sina polare?

• Antal röstningar
    0

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Tycker ni det är rätt att en person utnyttjar sina vänner för sin egen ekonomiska vinnings skull?

Genom att lägga på en "vinst" på det som är ordnat så att man tjänar på varje person som är villig att köpa/medverka och som i slutändan genererar rätt bra med pengar.

Förstår företag som behöver ha en vinst för att kunna överleva och drivas, men som privatperson och tjäna på dom som kan kallar sina vänner förstår jag inte.

Kan ta mig själv som ett exempel. Vi har startat en klubb, vi tar ingen medlemsavgift eftersom vi inte har något syfta att tjäna på klubben utan vi har startat klubben för att locka fler tjejer till att vilja köra hoj och att köra MERA.
Jag arrangerar event och vi har nyligen fixat klubbtröjor. Inget av det tjänar vi på och vi har inte planer på det i heller.

Varför skulle jag vilja ta ut en vinst på något som jag gör för att jag tycker är intressant och roligt. Hade skämts om jag lagt på något på tex det evenemang jag arrangerar, utöver det som det kostar menar jag då.

Så länge man inte räknas som företag/firma så tycker inte jag att man ska ta ut någon förtjänst på ens vänner.

Edit: Är det något som man i så fall ska informera eller ska man låtsas att det regnar och om någon frågar låtsas som det spöregnar?
Dela med er av era åsikter, tack! :tummenupp

Last edited:
Tyvärr är jag en såndär person som värdesätter tid.

En symbolisk summa för att man tar sig tid och ork att styra upp något som alla andra slashasar inte orkar skulle jag nog roffa åt mig.

alltid? vad du än gör och hur lite/mycket tid det än är?

Jag tycker faktiskt att man kan räkna på en liten vinst.
Min erfarenhet är att nollbudget brukar resultera i att man får betala för att få arbeta.

Jag kan ju tycka att det beror på hur mycket pengar det rör sig om.
Men att betala lite mer än vad det egentligen kostar för att någon annan ska fixa och trixa, boka och anordna tycker jag bara är rätt. Den person som tar tag i allting lägger ändå ner tid och energi på det, som hade kunnat gå till annat enbart för den enskilda personens vinning.

Jag tycker också att den som fixar kan ta en liten summa själv. Men det beror ju också på hur mycket tid som faktiskt läggs ner. Slipper jag själv planera så kan jag lätt undvara lite extra.

Okej.

Så om jag arrangerar något så är det helt ok att ta ut en "vinst" på någon tusenlapp om folk vill tex gå och bowla?

Tyvärr är jag en såndär person som värdesätter tid..

Fast tid kan inte alltid räknas om i pengar då all min tid inte är till salu för högstbjudande. Mental prostitution sysslar jag med 8-16 om jag gör något frivilligt på helgen vill jag inte ha betalt....

Att styra upp tröjor och klubbverksamhet är sniket att göra pengar på. Att arrangera en MC träff är väl mer ok men ser hellre att pengarna går tillbaka till klubbens festkassa eller något. Detta då dessa arrangemang ändå inte kan betala en marknadsmässig lön, tar jag då betalt är det ett jobb om än i liten skala och då ställs där lite andra krav än på mitt fritidsprojekt.
Kravet jag istället brukar ha är att få ersättning för mina omkostnader då det känns surt att stå och tanka bilen när milen jag kört inte var för egen vinning....

berätta nu istället varför du frågar...vem har gjort vad? nyfiken! =)

Avrunda gärna uppåt men är man där för att sko sig på polarna kan man söka sig till affärsvärlden och inte föreningslivet eller vänskapskretsen...

huvudet på spiken....:tummenupp

Okej.

Så om jag arrangerar något så är det helt ok att ta ut en "vinst" på någon tusenlapp om folk vill tex gå och bowla?

Styr man upp en bowlingkväll och lägger tid och engagemang så skulle jag tycka det vore ok om polaren lät "överskottet" betala det egna deltagandet men skulle han roffa åt sig en helkväll eller en helkväll och en ny PS3:a så är det över gränsen... Vänner är man ju just för att man INTE har ett ekonomiskt intresse i varandra utan har en underförstådd tjänster och gentjänsterfilosofi där man ställer upp för varann...

Avrunda gärna uppåt men är man där för att sko sig på polarna kan man söka sig till affärsvärlden och inte föreningslivet eller vänskapskretsen...

Ja det är väl ok om man bara berättar det i klartext att man tar ut ett arvode, dock är det inget som jag är intresserad av att göra.

Jag roddar gärna saker till polarna, belöningen är deras glada miner, det räcker för min del.

Tycker det beror helt på.
Sitter du och lägger ner 10 timmar på något och ringer/mailar/åker runt och fixar allt och någon/några inte gör ett skit så kan man ju lägga på lite på summan för arbetet man lagt ner.

Sen kan man ju också göra som så, att när du beställer tröjor osv så lägger du på 20kr, då får du in en liten kassa som man NI kan göra något roligt för, på festen kan man köpa öl/vin och sälja för 20kr st så ökar kassan där också. På så sätt kan man sedan kanske gå ut och äta hela gänget för dom små extra pengarna man lagt, eller om man ska på ett evenemang eller resa så får man kanske resan dit eller vis del av resan betald från dom pengarna.

Finns alltid någon/några som inte gör ett skit och glider på ett bananskal på andras bekostnad, sådana ska man sätta åt ordentligt.

Okej.

Om det ska bli en tusenlapp i vinst måste man ju antingen ta ut en enorm "översumma" eller så måste man vara jäkligt många deltagande..... :gnissla

Styr man upp en bowlingkväll och lägger tid och engagemang så skulle jag tycka det vore ok om polaren lät "överskottet" betala det egna deltagandet men skulle han roffa åt sig en helkväll eller en helkväll och en ny PS3:a så är det över gränsen... Vänner är man ju just för att man INTE har ett ekonomiskt intresse i varandra utan har en underförstådd tjänster och gentjänsterfilosofi där man ställer upp för varann...

DET kan jag helt förstå, att om man arrangerar något så fine, arrangören behöver inte betala för sig som en liten vinst. Där ser jag inget fel i det överhuvudtaget. Men nu pratar vi om ekonomisk vinning, dvs man tjänar pengar på sina vänner. ;)

Du kan ju se till att du som arrangör bowlar gratis till exempel?
Jag har svårt att ta betalt av vänner och bekanta och jag gör gärna saker gratis till höger och vänster åt folk. MEN jag räknar även med att få likvärdig hjälp av dessa personer om de har möjlighet att hjälpa mig någon annan gång. Tjänster kontra gentjänster liksom.
Däremot så brukar jag vilja betala vänner när de hjälper mig med sånt jag annars inte kan/vill göra. Tex så brukar en kompis göra service på min bil *han är saab-mekaniker* och han får betalt i några plattor öl då det är vad han vill ha.
En annan kompis äger en restaurang och där äter och dricker jag gratis men istället så ställer jag upp när som helst med att koppla lite el eller dylikt åt honom, det tjänar vi båda på i slutänden.

Om det ska bli en tusenlapp i vinst måste man ju antingen ta ut en enorm "översumma" eller så måste man vara jäkligt många deltagande..... :gnissla

vad säger du om 3 tusenlappar? är det lagom? ;)

vad säger du om 3 tusenlappar? är det lagom? ;)

Jag vet inte riktigt vart du vill komma... Men om man ska tjäna så mycket på typ sådana evenemang vi brukar vara på, så måste man ju ta ut ett enormt överpris alt. vara sinnessjukt många...?
Jag menar, som t.ex. bowling, alla vet ju vad det kostar att bowla, liksom? Hur ska man kunna tjäna något själv på det, som arrangör?

Du kan ju se till att du som arrangör bowlar gratis till exempel?
Jag har svårt att ta betalt av vänner och bekanta och jag gör gärna saker gratis till höger och vänster åt folk. MEN jag räknar även med att få likvärdig hjälp av dessa personer om de har möjlighet att hjälpa mig någon annan gång. Tjänster kontra gentjänster liksom.
Däremot så brukar jag vilja betala vänner när de hjälper mig med sånt jag annars inte kan/vill göra. Tex så brukar en kompis göra service på min bil *han är saab-mekaniker* och han får betalt i några plattor öl då det är vad han vill ha.
En annan kompis äger en restaurang och där äter och dricker jag gratis men istället så ställer jag upp när som helst med att koppla lite el eller dylikt åt honom, det tjänar vi båda på i slutänden.

Exakt, precis sån är jag med. Då känner inte folk sig lurade och jag vet att jag inte blir lurad. Pengar skapar bara osämja bland folk och speciellt bland vänner och familj. Plus jag tycker det är mer seriöst av en klubb att inte ha någon personlig vinning utan så som flera sagt att det ges tillbaka till medlemmarna på ett eller annat sätt. Finns ju en anledning till varför det ska finnas en styrelse i en seriös klubb.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla