Rätt att slå någon?

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Om man råkar träffa en person som tycker att man har gjort en sak mot honom,
men man själv ansér att det är inget man har kunnat hjälpa, han får skylla sig själv.
Och den personen då visar uppenbart att han vill slåss.
Är det då rätt att pryla skiten ur honom bara för att man är starkare,
eller är det mer rätt att vara helt oprovocerande och inte försöka slåss,
bara försöka brotta ner personen när han ger sig på en.

Jag menar, om personen försöker slå en, ska man försöka undvika det eller slå ner honom :va



Spekulationer i vem som är inblandad o.d. undanbedes.
 
Jag tycker att bråk ska undvikas in i det sista, sen beror det väl på hur pass "envis" han är, om du brottar omkull han och han ändå inte ger sig utan ska appsolut slå ner dig så kanske han skulle ha haft en trynstöt.
 
"Man får använda så mycket våld nöden kräver" säger lagen och det är en tolkningsfråga. Så vill du inte riskera att bli haffad så slår du inte alltför mycket, bara lagom. Och vittnen är bara bra om de är på din sida, kom ihåg det.
 
Oddjob skrev:
2610428 Om man råkar träffa en person som tycker att man har gjort en sak mot honom,
men man själv ansér att det är inget man har kunnat hjälpa, han får skylla sig själv.
Och den personen då visar uppenbart att han vill slåss.
Är det då rätt att pryla skiten ur honom bara för att man är starkare,
eller är det mer rätt att vara helt oprovocerande och inte försöka slåss,
bara försöka brotta ner personen när han ger sig på en.

Jag menar, om personen försöker slå en, ska man försöka undvika det eller slå ner honom :va



Spekulationer i vem som är inblandad o.d. undanbedes.


Jag försöker alltid undvika bråk, men när jag ser att personen vill slåss så delar jag ut första slaget. Brukar räcka :tummenupp
 
du får skydda dig, innebörden är uppenbarligen att du inte tar initiativ och brukar mer våld än vad som krävs.

detsamma får någon annan göra åt dig, om det är så att du inte är förmögen att skydda dig från våld, så får tredje person bruka våld för att stoppa övergreppet på dig.
envarsingripande heter det och har stöd i lagen.
 
R2 skrev:
2610452
detsamma får någon annan göra åt dig, om det är så att du inte är förmögen att skydda dig från våld, så får tredje person bruka våld för att stoppa övergreppet på dig.
envarsingripande heter det och har stöd i lagen.
Ska man vara petig så är det i det fallet fortfarande fråga om nödvärn enligt Brottsbalken, 24 kap. §1: "Rätt till nödvärn föreligger mot /../ 1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom"

Det man brukar kalla envarsgripande (inte ingripande) är rätten för envar att gripa en person enligt Rättegångsbalken, 24 kap. §7: "Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott".

Alltså får man först freda sig själv eller någon annan som utsätts för våld enligt nödvärnsrätten, sen får man även gripa angriparen och skyndsamt överlämna denne till polis enligt envarsgripanderätten.
 
ibland är det helt enkelt nödvändigt att oskadligöra hot för att säkerhetsställa ens egna fortsatta välmående :mattias

Då jag själv aldrig varit i ett riktigt knytnävsslagsmål kan jag inte tala av erfarenhet, men om jag såg att motståndaren försökte slå mig skulle jag kontra med samma mynt....
 
Mjo, men som ni förstått har detta nyss hänt



saken är den att jag kunde inte känna ilska mot honom, överhuvudtaget.
kanske för han är en sån idiot?

jag vet inte men det gick bara inte.
 
Oddjob skrev:
2610491 Mjo, men som ni förstått har detta nyss hänt



saken är den att jag kunde inte känna ilska mot honom, överhuvudtaget.
kanske för han är en sån idiot?

jag vet inte men det gick bara inte.
aha, jag trodde du räknade med att det skulle hända.

Hur gjorde du då?

Få se facit...
 
Ricken skrev:
2610532 aha, jag trodde du räknade med att det skulle hända.

Hur gjorde du då?

Få se facit...
Han ville slåss, jag bara följde med.
så skallade han mig utan att jag hann reagera, sen låg vi där på marken och brottades,
sen kom någon och särade på oss.
så lät jag det vara, jag kunde inte bli arg.

Detta är ett brudproblem vilket nog kan förklara hans tragiska betéende innan detta hände (och detta)

Jag tyckte synd om honom, för han är verkligen 12 i IQ och dum i huvet.

Tror han var lite rädd för mig också (han hade tydligen kallat mig biff, och jag är ganska stor så..)
så det är nog inte lönt att visa honom "vem som bestämmer"
det tror jag han vet ändå.



Jag kan inte bli arg när jag tänker på honom nu heller :S

det går inte att förklara hur tragisk han är.



Detta beror på att han är en idiot, hans tjej dumpade honom (han var en idiot mot henne)
och hon blev ihop med mig

och han tyckte att allt var mitt och hennes fel.




Ett litet exempel som inte ens är i närheten av de mest korkade saker han har för sig:
Han stod ca 30-50cm framför både mig och tjejen och ljög rakt upp i huvet på hennes morsa i telefonen :S
 
Last edited:
Jag tycker du skötte dig exemplariskt :tummenupp Tids nog kommer han att inse hur jävla korkad han är som ens försöker angripa dig, eftersom du verkar kunna ta för dig. Hoppas inte skallen tog för hårt, typ knäckt snok eller lösa tänder, i så fall är det bara att se till så han får pröjsa.

Själv hade jag antagligen gjort som flera andra sagt (åtminstone förr i tiden, man blir ju lite fegare på gamla da'r) - slått först när jag inser att han inte kommer att ge sig. De brukar bli så paffa då att bråket helt enkelt ebbar ut.
 
Oddjob skrev:
2610544 Han ville slåss, jag bara följde med.
så skallade han mig utan att jag hann reagera, sen låg vi där på marken och brottades,
sen kom någon och särade på oss.
så lät jag det vara, jag kunde inte bli arg.

Detta är ett brudproblem vilket nog kan förklara hans tragiska betéende innan detta hände (och detta)

Jag tyckte synd om honom, för han är verkligen 12 i IQ och dum i huvet.

Tror han var lite rädd för mig också (han hade tydligen kallat mig biff, och jag är ganska stor så..)
så det är nog inte lönt att visa honom "vem som bestämmer"
det tror jag han vet ändå.



Jag kan inte bli arg när jag tänker på honom nu heller :S

det går inte att förklara hur tragisk han är.



Detta beror på att han är en idiot, hans tjej dumpade honom (han var en idiot mot henne)
och hon blev ihop med mig

och han tyckte att allt var mitt och hennes fel.




Ett litet exempel som inte ens är i närheten av de mest korkade saker han har för sig:
Han stod ca 30-50cm framför både mig och tjejen och ljög rakt upp i huvet på hennes morsa i telefonen :S


Du har en ZX7R men verkar inte vara mer än 13 år grabben :gnissla
 
Oddjob skrev:
2610428 Om man råkar träffa en person som tycker att man har gjort en sak mot honom,
men man själv ansér att det är inget man har kunnat hjälpa, han får skylla sig själv.
Och den personen då visar uppenbart att han vill slåss.
Är det då rätt att pryla skiten ur honom bara för att man är starkare,
eller är det mer rätt att vara helt oprovocerande och inte försöka slåss,
bara försöka brotta ner personen när han ger sig på en.

Jag menar, om personen försöker slå en, ska man försöka undvika det eller slå ner honom :va



Spekulationer i vem som är inblandad o.d. undanbedes.

För helvete!!!!! prygla heter det! Inte pryla.
 
Skitsamma vem som börjar, vill man dra till nån på käften så skall man få göra det tycker jag:yoparty Sen när skithögen ligger ner så kan man sparka lite random just for fun! :yoparty

OBS Se alltid till att ditt offer är mindre/klenare/dummare än dig själv
 
Yabba skrev:
2610684 Som vanligt alltså :D

Visst är det härligt:tummenupp

Edit: VAd vill herr trådskapare ha egentligen,/vart vill han komma? (Nån form av fredspris kanske??:confused: :va alltså allting är ju redan överspelat!

OBS: Att jag tyckter att du handlade helt rätt !
 
Last edited:
Oddjob skrev:
2610544 Han ville slåss, jag bara följde med.
Där är första, och vad jag kan se enda felet. Ta kontroll över situationen med en gång och gör klart att handgemäng inte är aktuellt. Vik undan, sök en annan plats i baren eller vafan som helst. Följer han efter, klara ut i klarspråk att det inte är aktuellt en gång till. Gör en ny omgruppering. Vill han fortfarande slåss? Ja men pacificera honom då, dock med minimalt bruk av fysiskt våld. Inga konstigheter alls...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top