Rätt åt USA?

sEiKo skrev:
Men snälla lilla du....
Du tycker på fullt allvar att du har rätt att kasta skit på andra med kommentarer som "otur när du tänker" men ingen annan har rätt att försvara sig.
Förlåt för att jag hade en åsikt, det var fel att utrycka mig olikt dig.
Jag är nog korkad :rolleyes:
Tål du inte att bli emotsagd har du inget här att göra.

Alla har rätt till åsikter men få saker stör mig som när vissa här ringaktar mäniskoliv så till den grad som i det här fallet..

- Ajjabajja dumma USA, ni är rika, krigar, har en dum president så det är rätt åt de som dör i Orkanen!"
- Ajsingbajsing dumma tjuv. Att stjäla är fel så det är rätt åt dig att du dör i en trafikolycka."
- Dumma dumma pack i förorten. BEgår ni brott bör ni nAkCsKåtas!

När man uttrycker en total avsaknad av empati bara för att ett land är rikt eller har en blåst President så är det min förhoppning att de bara har otur när de tänker. För om de med berått mod hävdar att det inte rör dem att mäniskor dör så tycker jag att de rent ut sagt är blåsta....

Jag är motståndare till Irakkriget.
Jag tycker Bush är ett dåligt skämt som i mina ögon gjort världen betydligt osäkrare under sina år vid rodret.
Jag stör mig som fan på USA:s likgiltighet för miljöfrågor och deras vägran att skriva under Kyotoavtalet.
Jag tycker USA:s överkonsumtion av bensin o.s.v. är åt h-e.

Jag tycker folk som anser att de får skylla sig själva är betydligt mer korkade än jänkarna....

korvgubbe skrev:
En av huvudtankarna bakom hjälpinsatser och bistånd är väl dessutom att hjälpa civilbefolkning i länder där de egna resurserna inte räcker oavsett om det är "snålhet" eller "fattigdom" som ligger bakom....!?
Ja, att fattigdom är anledningen till att USAs regering inte skänker pengar till de nödställda är knappast anledningen. Om vi då skänker pengar till de nödställda kan deras regering fortsätta att ödsla pengar på andra saker. Skulle vi inte skänka pengar skulle dom bli tvungna att ge pengar till de nödställda.

Har jag helt fel?

sEiKo skrev:
Men väl ett av dom vi kunnat hoppa över.
För dom var ju så himla hjälpsamma när halva södra sverige var utan el...
Märk även att Usa är det snålaste landet i världen med att ge bistånd med sina 0,1% av bnp.

Nä och de hjälpte inte bonden Larsson heller när han fått en sticka i lilltån. Det är en viss magnitudskillnad på våra "naturkatastrofer" och deras.

Om Göteborg skulle drabbas av en stor naturkatastrof så skulle det vara helt rätt av alla våra grannländer (och övriga länder i världen med) att helt skita i att hjälpa oss med hänvisning till att Sverige är ett av världens rikaste länder?

Jo USA är snåla med bistånd, förtjänar mannen på gatan att dö för det?

KalleNorton skrev:
Ja, att fattigdom är anledningen till att USAs regering inte skänker pengar till de nödställda är knappast anledningen. Om vi då skänker pengar till de nödställda kan deras regering fortsätta att ödsla pengar på andra saker. Skulle vi inte skänka pengar skulle dom bli tvungna att ge pengar till de nödställda.

Har jag helt fel?

Jag skrev:
"En av huvudtankarna bakom hjälpinsatser och bistånd är väl dessutom att hjälpa civilbefolkning i länder där de egna resurserna inte räcker oavsett om det är "snålhet" eller "fattigdom" som ligger bakom....!?"

....då får det väl alltså gå under benämningen "Snålhet"....
Och likförbannat anser jag att vi ska hjälpa New Orleans lidande befolkning om vi kan trots att de har en snål regering...

PÅ samma sätt som vi försöker hjälpa Zimbabwes befolkning trots att de har idiotdiktaorn Mugabe vid rodret...

På samma sätt som världssamfundet försöker hjälpa Nord Koreas befolkning på bästa sätt trots deras puckokommunistiska ledning...

sEiKo skrev:
Men väl ett av dom vi kunnat hoppa över.
För dom var ju så himla hjälpsamma när halva södra sverige var utan el...
Märk även att Usa är det snålaste landet i världen med att ge bistånd med sina 0,1% av bnp.
Du kan väl inte helt seriöst jämföra våran "storm" med två cirka 70 mil breda orkaner med vind på 300kmh?

Kul att seiko har en länk i sin signatur som direkt antyder att svenskarna måste få köpa billigare/mer bensin medans amerikanerna förtjänar att dö för de gjort det samma.
Smart. :rofl

Jag har för mig att USA får betala för den hjälp Sverige skickar, ingen annan som läst/hört talas om det? Det gäller iofs säkert inte privata företag som skickar hjälp.

Även om orkanen enbart drabbar USA direkt slår det tillbaka på hela världen.
Bensinpriset skjuter i höjden eftersom flera av USA:s oljeriggar drabbas av orkanen och därför tappar produktion. Detta skulle kunna leda till fler krig eftersom USA måste fixa olja på något annat sätt, till exempel genom ockupation av något land med oljetillgångar.

Jag tycker det är synd om alla som blir av med sina hem, tillhörigheter och även släktingar på grund av orkanen. Det här är väl ungefär som Sunamin??

Markus skrev:
Kul att seiko har en länk i sin signatur som direkt antyder att svenskarna måste få köpa billigare/mer bensin medans amerikanerna förtjänar att dö för de gjort det samma.
Smart. :rofl

Det såg jag inte! Måste nog säga att det är veckans höjdare! :rofl :tummenupp

ultimate_TF skrev:
Det här är väl ungefär som Sunamin??

Omfattningen går ju inte att jämnföra. Nästan en kvarts miljon människor strök med och fem miljoner blev hemlösa i Indiska Oceanen. En annan skillnad är att Tsunamin kom utan förvarning....

Men visst... båda är naturkatastrofer, involverar vatten och har ihjäl folk eller gör dem hemlösa...

korvgubbe skrev:
Omfattningen går ju inte att jämnföra. Nästan en kvarts miljon människor strök med och fem miljoner blev hemlösa i Indiska Oceanen. En annan skillnad är att Tsunamin kom utan förvarning....

Men visst... båda är naturkatastrofer, involverar vatten och har ihjäl folk eller gör dem hemlösa...

Nej det är klart att det var en värre katastrof, fast det är en bättre jämförelse än "Gudrun".

Det värsta med det här är nog att poliser skjuter ner befolkningen. Visst de stjäl saker från olika butiker men som det heter "Nöden har ingen lag". Ifall familjer kan få mat för dagen tycker jag det är accepterat i en sån här nödsituation, att länsa butiker på tvapparater, dvdspelar eller dylikt är däremot värre. Vore det inte bättre att staten ersätter de mataffärer som det stjäls från, istället för att skjuta de som stjäl??

ultimate_TF skrev:
Vore det inte bättre att staten ersätter de mataffärer som det stjäls från, istället för att skjuta de som stjäl??

Ja, staten ska ersätta brottsoffren medans man låter brottslingarna gå därifrån. :3freak Det låter ju nästan som sverige, med undantaget att vi bara låter brottslingarna gå och sen skiter vi i offren. :lol

ultimate_TF skrev:
Det värsta med det här är nog att poliser skjuter ner befolkningen. Visst de stjäl saker från olika butiker men som det heter "Nöden har ingen lag".

Det roligaste är ändå att en tidning hade en bild på en vit man med mat i famnen. Texten var:
"En man har funnit mat"
...Sammtidigt har en annan tidning samma bild fast med en svart man med mat i famnen... Denna gång texten:
"En man plundrar butiker"

.....

korvgubbe skrev:
Det roligaste är ändå att en tidning hade en bild på en vit man med mat i famnen. Texten var:
"En man har funnit mat"
...Sammtidigt har en annan tidning samma bild fast med en svart man med mat i famnen... Denna gång texten:
"En man plundrar butiker"

.....

Är det där verkligen sant? Jag såg någon rap-kille på tv som påstod att det var så rapporteringen gick till men jag har inte sett det själv.
Vilken tidning var det?

korvgubbe skrev:
Alla har rätt till åsikter men få saker stör mig som när vissa här ringaktar mäniskoliv så till den grad som i det här fallet..

Du tycker alltså att när ett land bryr sig mer om olja och krig så får resten av världen sköta landet åt dom? :kocko

sEiKo skrev:
Du tycker alltså att när ett land bryr sig mer om olja och krig så får resten av världen sköta landet åt dom? :kocko

Nej men kanske hjälpa dem när de är i nöd?

Förklara gärna hur USA skulle klarat katastrofen bättre om de inte hade krigat i Irak.....

Markus skrev:
Är det där verkligen sant? Jag såg någon rap-kille på tv som påstod att det var så rapporteringen gick till men jag har inte sett det själv.
Vilken tidning var det?

Och jag som trodde du hade lite allmänbildning i knoppen.
"Nån rap-kille" var Kanye West.

sEiKo skrev:

Jag tycker inte en civilbefolkning ska behöva lida p.g.a. en korkad regering oavsett om det är USA som prioriterar krig och terroristjakt eller Nordkorea som stänger ute världen p.g.a. kommunistiska villfarelser eller Zimbabwes befolkning som svälter p.g.a. att Mugabe är en skitskalle A Lá Grande och kör landets jordbruk i botten....

Så, om en civilbefolkning lider ska vi hjälpa till även om vi rent hypotetiskt inte skulle behöva göra det om deras eget land valt att använda sina resurser på "rätt" sätt...

Tycker du att VI ska låta familjerna i Louisiana att svälta ihjäl för att Farbror Buske gjort taskiga prioriteringar? :va

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg