Räta en kylare?

hmm, jo just nu äre ju bara så att ena sidan av fläkten är så pass bockad... att fläkten inte vill snurra. Den sitter faktiskt stenhårt fast. Javisst, går säkert att sätta brickor o så sätt flytta bak fläkten en bit så den kan snurra. Men skulle ju gärna vilja lösa på ett bättre sätt.. typ räta ut kylaren.

Swedie skrev:
hmm, jo just nu äre ju bara så att ena sidan av fläkten är så pass bockad... att fläkten inte vill snurra. Den sitter faktiskt stenhårt fast. Javisst, går säkert att sätta brickor o så sätt flytta bak fläkten en bit så den kan snurra. Men skulle ju gärna vilja lösa på ett bättre sätt.. typ räta ut kylaren.
Exakt mitt problem, bänd och bryt på fläkten istället. Gick att lösa på min hoj. Fast du klarar dig väl utan kylfläkt på en rejshoj.

Kylar johnsson eller annan kylarverkstad borde kunna fixa det. Vet inte vad det kostar, men ring och fråga.

Veztra skrev:
Kolla med Eskilstuna Kylareverkstad
Björksg. 12, 63221 ESKILSTUNA 016-14 56 00
en signal till dem och en resa så har dom fixat den snabbt och enkelt tror jag.

Kanske inte det svar du ville ha men hjoppas det hjälper lite..

/tobbe
Bara ett problem. E-tuna kylarverkstad jobbar inte med alukylare. Han håller sig till de traditionella. Som han dock är ruskigt duktig på. :tummenupp
Så fort det är fråga om alu så brukar han istället lämna telefonnumret till ... host... lilla jag.
Så jag föreslår att vår lille forumägare om möjligt kör med kylaren som den är (jag har iofs inte sett den) eftersom riktning medför stor risk att celler spricker. Och eftersom cellerna på hojkylarna är gjorda av jä*la folie så är dom nästan hopplösa att svetsa. :gnissla
Tankarna går bra men cellerna är vettlöst tunnväggiga.

Vad gäller fläkten så borde ju lösningen vara det där med brickor för att få frigång från kylaren (var kom den iden från? :7peta ) och i mån av behov rikta fläktkåpan.

Annars brukar jag rycka in när entreprenadmaskinsägarna kontaktar Kylarverkstan ang läckande oljekylare men dessa kylare har tjockare gods i cellerna, säkert 0,7 - 0,8 mm eller kanske ytterligare något grövre. Dom går åtminstone att jobba med.

Robban! Ja vems enormt originella ide var det? Det är bäst du tar äran för den ;) he he.. Okejrå!! din vare! nästa gång jag klämmer ur mig ska rättigheterna bakom orden skrivas.. :p

Jag ringer dig imorgon eller nått... bara sålänge jag fått loss kylaren från hojen.

Jag ska inte rikta min kylare men jag vill kolla om den är hel.
Hur kollar jag det enklast?

För den läcker kylarvatten och jag hoppas att det är kylaren

Arawak skrev:
Jag ska inte rikta min kylare men jag vill kolla om den är hel.
Hur kollar jag det enklast?

För den läcker kylarvatten och jag hoppas att det är kylaren
Demontera kylaren, gå till din lokale kylargubbe och låt honom provtrycka den.

Köp inte ny! Laga istället!

-Men anlita ett proffs...

Det är ganska vanligt att man rätar ut kylare till motocross även om de ser ut som en åtta.
Lämnade själv in mitt till en kylarverkstad och det blev som nytt.

Tricket är tydligen att de värmer upp kylet ganska rejält och trycksätter det om jag förstod saken rätt skadade celler kan man korka igen om det inte är för många, det kyler ändå tillräckligt.
Man bör INTE förska räta ut det själv, risk för sprickor och ännu mera bucklor.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...