Räta en kylare?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Köpte som sagt en 04 R1 till ifrån tyskland oxå kraschad,men nu denna har problemet att kylaren är bockat. Jag har på bilden nedan illustrerat hur bockningen ser ut. Är det någon här som kan berätta om det är möjligt att räta ut den en liten bit iaf så att jag får på den på racehojen, så den sitter korrekt.. ? Just nu är den för sne för sitt eget bäst.

Den är bockad cirka 5cm neråt och cirka 1cm frammåt.

//Danke schön

Bifogat

• kylare.jpg
    kylare.jpg
    11.9 KB · Visningar: 192
Swedie skrev:
Köpte som sagt en 04 R1 till ifrån tyskland oxå kraschad,men nu denna har problemet att kylaren är bockat. Jag har på bilden nedan illustrerat hur bockningen ser ut. Är det någon här som kan berätta om det är möjligt att räta ut den en liten bit iaf så att jag får på den på racehojen, så den sitter korrekt.. ? Just nu är den för sne för sitt eget bäst.

//Danke schön

Jag hade satsat på en ny kylare eller en kylare som kan tänkas passa från nån annan hoj. (undrar vad det kommer att kosta? :va )

Metall som har blivit bockad har en tendens att vilja gå av när man ska bocka tillbaka det. :gnissla

Solid snake skrev:
Jag hade satsat på en ny kylare eller en kylare som kan tänkas passa från nån annan hoj. (undrar vad det kommer att kosta? :va )

Metall som har blivit bockad har en tendens att vilja gå av när man ska bocka tillbaka det. :gnissla

precis, och vill du inte att det ska gå av så får du värma det ganska mycket, och ja vet inte...men värma en kylare låter inte som någon hitt.... :tomten

Swedie skrev:

//Danke schön
Njaa, isåfall om du värmer riktigt duktigt kanske, annars har det som sagt en tendens att spricka.
Annars får du provtrycka den å täta den efter du hade rätat till den, kan kanske vara ett alternativ

Swedie skrev:

//Danke schön

Kolla med Eskilstuna Kylareverkstad
Björksg. 12, 63221 ESKILSTUNA 016-14 56 00
en signal till dem och en resa så har dom fixat den snabbt och enkelt tror jag.

Kanske inte det svar du ville ha men hjoppas det hjälper lite..

/tobbe

eus skrev:
Njaa, isåfall om du värmer riktigt duktigt kanske, annars har det som sagt en tendens att spricka.
Annars får du provtrycka den å täta den efter du hade rätat till den, kan kanske vara ett alternativ

Värmer? är den inte i aluminium?

eus skrev:
Jo iofs, men det går nog
Går det åt helvete får han väl köpa en ny :D

Akta så du inte blir bannad när du svarar att det KAN kosta pengar. :D :D :D

EDIT: Prova att värma den då, ganska mycket man ska värma o hinna rikta innan den blir kall igen. :gnissla

andersbrink skrev:
Kylflänsarna är mycket tunna och smälter på en grisblink när man försöker få på värme på den mycket grövre stommen. Jag vet...

Jo just det därför ställde jag frågan till han :)

Om jag inte minns helt fel är gavlarna klistrade och alla delar i alu?
Någon som kan springa ut och kolla :) ?

jag riktade min alu-kylare till min gixxer,riktade den ca: 15mm det gick bra!

det finns flera alternativ hur du kan göra:

värm hela kylaren i en vanlig ugn 300C

eller andvänd värme pistol eller combo ugn/pistol!

du har bara ETT försök på dej när du riktar, alu blir sprött när man håller på och böjjer det....

allra bäst är att lämna in till PROFFSEN som kan det här.........tyvärr :(

be dom göra sitt bästa,dom kommer nog att säga att det inte går....men be dom göra ett försök iallf! säg att det inte är så noga med toleranserna så fixxar dom det nog!

lycka till // SVARTEN

Ursäkta att jag lägger mig i här, men jag har bestämt för mig att aluminium inte blir mjukare när man värmer det (förutom när det smälter förstås).

Har jag förstått dig rätt, Swedie, om kylaren inte är bockad genom skada utan skall sitta på en hoj den inte är ämnad för? Iså fall kan man massera den lite lätt. Jag brukar lägga den på golvet (alt. med tankarna på ett par träklossar) och trampa lite lätt på den med bara strumpor på.

Är det nåt större så gå till en kylarnisse, det är synd att fördärva kylaren.

pilsner

Den är bockad genom vurpa som sagt.

Här är fler bilder för att visa er hur det ser ut...

Bifogat

• Imag0003.jpg
    Imag0003.jpg
    42.7 KB · Visningar: 131
  • Imag0004.jpg
    Imag0004.jpg
    43.9 KB · Visningar: 113
  • Imag0005.jpg
    Imag0005.jpg
    31.8 KB · Visningar: 139
varför kollar du inte någon av hoj skrotarna vad en beg kostar,finns ju en tråd på dessa..... :va

tassen skrev:
varför kollar du inte någon av hoj skrotarna vad en beg kostar,finns ju en tråd på dessa..... :va
finns inga inom sverige och finns det... så kostar de mer än nya.

Har hittat en som kanske har en om 2 veckor. .. i tyskland såklart.

Min kylare är också lite tilltryckt, så att den var svår att få fast igen. Den lokale kylarnissen provtryckte den, och då den visade sig vara hel rekommenderade han att ge fan i den, bryter man spricker den garanterat.

Buntband löste monteringsproblemet! :hihi

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...