Räkneproblem/varvtider

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Jag har ett litet räkneproblem som gäller varvtider:

Om man tar Gelleråsen t.ex som är 2530 m lång.
Christer Minin har åkt 1,07,4 som bäst i Superbike där, om jag åker på t.ex 1,25,0 hur många meter blir jag efter på ett varv, och hur räknar man ut det?
Alltså hur räknar man ut med hjälp av varvtider, hur många meter som skiljer två förare?

aRWe skrev:
Jag har ett litet räkneproblem som gäller varvtider:

Om man tar Gelleråsen t.ex som är 2530 m lång.
Christer Minin har åkt 1,07,4 som bäst i Superbike där, om jag åker på t.ex 1,25,0 hur många meter blir jag efter på ett varv, och hur räknar man ut det?
Alltså hur räknar man ut med hjälp av varvtider, hur många meter som skiljer två förare?

Christers medelhastighet = 2530/67.4 m/s = 37.54 m/s (1,07.4 är ju 67.4 sekunder)
Din medelhastighet = 2530/85 m/s = 29.76 m/s

Du är 85-67.4 sekunder efter honom = 17.6 s. Eftersom medelhastigheten för dig under denna tid är 29.76 m/s blir sträckan 29.76*17.6 = 524 meter.

Skalman skrev:
Christers medelhastighet = 2530/67.4 m/s = 37.54 m/s (1,07.4 är ju 67.4 sekunder)

Du är 85-67.4 sekunder efter honom = 17.6 s. Eftersom medelhastigheten för dig under denna tid är 29.76 m/s blir sträckan 29.76*17.6 = 524 meter.

Precis. Men man kan notera att detta stämmer om hastigheten är konstant över hela banan. Dock borde det stämma hyfsat.

Skalman skrev:

:tummenupp :bow

En Hayabusa ska ju lätt gå under 1.07 på Åsen, fråga V-Gurra så får du se :rolleyes:

1.20 :gnissla

Kevorkian skrev:
Precis. Men man kan notera att detta stämmer om hastigheten är konstant över hela banan. Dock borde det stämma hyfsat.

Fel. Det stämmer exakt (förutom att jag avrundat beräkningarna till 3 eller 4 gällande siffror).

Edit: Glömde bort att det var varvtider vi pratar om och inte "single race A->B".

När du går i mål är alltså Christer 524 m framför dig, förutsatt att han hållt sin genomsnittshastighet under just dessa 524 m.

Med aktuellt exempel innebär det alltså att du blir varvad sisådär vart 5:e varv :)

Last edited:
Kevorkian skrev:

Fel men rätt.

Man kan notera att det framräknade avståndet bara gäller då bägge ligger exakt på sina respektive snitthastigheter. Åker de bägge långsammare kommer avståndet i meter att vara mindre, åker bägge snabbare kommer avståndet att vara större.

Vem som skall åka snabbare än snitt respektive långsammare än snitt för att avståndet skall vara större/mindre lämnas som en övning åt läsaren. :)

ft skrev:
Fel men rätt.

Man kan notera att det framräknade avståndet bara gäller då bägge ligger exakt på sina respektive snitthastigheter. Åker de bägge långsammare kommer avståndet i meter att vara mindre, åker bägge snabbare kommer avståndet att vara större.

Vem som skall åka snabbare än snitt respektive långsammare än snitt för att avståndet skall vara större/mindre lämnas som en övning åt läsaren. :)

Var detta jag menade men uppenbarligen inte uttryckte tillräckligt tydligt. :tummenupp :)

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN