Räkna Vridmoment

Robban_C skrev:
För mig låter det som om Nm/l och bmep är samma fast med olika enheter etc.

Ja, du får ju bara en konstant som skiljer (4Pi/100).

Bmep är ju tryck (Break Mean Effective Pressure om jag inte missminner mig) som är "normaliserat" till viss volym. Och Nm/l är ju vrid som normaliseras till volymen genom att dividera med volymen. Dvs Nm/l.
Har jag rätt eller fel?

Det är egentligen helt riktigt, jag ser hellre då att man verkligen härleder BMEP tillbaka till cylindertryckskurvorna. BMEP har samma yta i P-V diagrammet som IMEP - FMEP. I ord då alltså att om man integrerar hela högtryckscykeln (GrossIMEP), man integrerar lågtryckscykeln (PMEP) och räknar ut FMEP genom att släpa motorn. BMEP är då GrossIMEP - PMEP - FMEP

PMEP kan man definera som ett negativt tryck och då ska man använda "+ PMEP" i formeln ovan. Faktum är att det med överladdade motorer är fullt tänkbart att köra med ett positivt (arbetstillförande) PMEP. När är detta möjligt? (frågeleken fortsätter...)

Johannes:
Du får gärna mejla mig Excelfilen, man är ju liksom nyfiken:
robert-carlsson@spray.se

Ligger i din mailbox.

NÅGOT SOM (jävla capslock) är betydligt svårare att räkna ut är registret, dvs hur vridet varierar med varvtalet men jag vet att det finns mer eller mindre avancerade program som gör detta utifrån angivna parametrar men jag tror att dessa oftast bara ger en uppskattning av vad motorn presterar.
Jag tror att detta var svaret på Skorvkalles fråga. Ulf och Johannes kanske kan kolla om jag resonerat rätt.

Du behöver ju ett simuleringsprogram för att göra en prediktering om motorns vridmoment över ett varvtalsspan. Och det är riktigt svårt att få det att stämma, rent absolut. Jag skulle vilja påstå att motorsimuleringar ger goda indikationer på vad man kan göra för att öka prestandan på sin maskin (och också ge indikationer på vart man kan tänkas tappa prestanda).

Fan, Don, du slår oss på fingrarna där alltså... Matte-geek!

/J
 
>Om du, som det föreslogs ovan skulle ha en linjärt fallande momentkurva skulle du ju vid ett visst varvtal ha negativt moment, och det är ju galet!
Nä, det är ju sant. Bra iakttagande.

Johannes:
Nu har vi börjat komma utanför mitt kompetensområde. Låångt utanför. Men jag förstår principerna i ditt resonemang och skulle säkert klara att sätta mig in mer i det. Om jag ville och hade tid. Och det får nog räcka för min del. :tummenupp
Tack för Excel!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top