Räkna Vridmoment

Jag ska göra ett arbete i skolan som handlar om formler utifrån en motor! Jag ska ha så mkt uträkningar om hur en motor fungerar, så jag skulle vara tacksam för fler formler.

URRninja skrev:
Nja, det du får ut om du sätter in maxeffekten och maxvridet (antar att det är de siffrorna du tänkte sätta in) i formeln blir inte rätt för de kommer i regel inte vid samma varvtal. ....
De kommer aldrig vid samma varvtal. De _kan_ inte ens komma vid samma varvtal. Mavridet kommer alltid vid ett lägre varvtal än maxeffekten. Hur mycket lägre beror på hur brant vridet sjunker ovan varvtalet för maxvrid.

Robban_C skrev:
De kommer aldrig vid samma varvtal. De _kan_ inte ens komma vid samma varvtal. Mavridet kommer alltid vid ett lägre varvtal än maxeffekten. Hur mycket lägre beror på hur brant vridet sjunker ovan varvtalet för maxvrid.

Aha. Trodde inte det heller men var inte säker. Nu är jag. :tummenupp

RgOlsson skrev:
36 * 7025 / 11500 = :kocko 21,99 ca 22NM har ja i min lilla Sak :D :yoparty
Hur säker är du på 36 hk v 11500 ? Det vrid du räknar fram är lite i bästa laget för en 125a fr -92 (om det var den siffrorna gällde). I synnerhet som max.vrid är större än vridet v max.effekt.

Skorvkalle: Även du hade tjänat på att lägga 2 min på att från början tala om vad du egentligen ville veta o håller på med. Skadar inte att försöka tänka sig in i svararnas situation ett kort ögonblick åtminstone.
/u

Last edited:
Vi får väl se när hans svar kommer.
180 Nm/l är mycket på en 2takt, iaf på en std 125a fr -92.
Spec som max.vridet ligger högre än så.
/u

Robban_C skrev:

Det går teoretiskt att ha maxvrid och maxeffekt på samma punkt, men du måste ha en momentkurva som dalar extremt mycket efter maxeffekt/maxmomentpunkten. Det händer inte så ofta... Dock inte helt ovanligt på RG500.

Synd att jag inte hittar en viss effektkurva jag postat tidigare, men kolla på: http://suzuki-rg500.com/_borders/dyno1a.jpg

Effekten kommer lite, lite efter -men hade momentet dalat fortare så hade det varit maxeffekt vid maxvrid.

Ja, det är ju lite av detta som gör RG:n till en intressant körupplevelse. Den fortsätter liksom att öka hela vägen upp utan att ha en "momentplatå".

/J

RG500-Johannes skrev:
Det går teoretiskt att ha maxvrid och maxeffekt på samma punkt, men du måste ha en momentkurva som dalar extremt mycket efter maxeffekt/maxmomentpunkten. Det händer inte så ofta... /J
Momentet måste då falla fullständigt, typ som när övervarvningsskyddet säger ifrån. Dvs den grafiska kurvan måste falla lodrätt.
Faller den inte lodrätt så sammanfaller inte varvtalen heller. Men de är ju givetvis väldigt nära varandra om kurvan faller mycket brant.

Robban_C skrev:
Momentet måste då falla fullständigt, typ som när övervarvningsskyddet säger ifrån. Dvs den grafiska kurvan måste falla lodrätt.
Faller den inte lodrätt så sammanfaller inte varvtalen heller. Men de är ju givetvis väldigt nära varandra om kurvan faller mycket brant.

Inte helt lodrätt, men väldigt brant.

När M * n är konstant behåller du samma effekt, och hur mycket momentet behöver sjunka för att effekten ska sjunka beror på vilka värden man har. Ett exempel tagit rakt ur luften är om du har maxeffekten ca 52,36 kW vid 10000 varv (50 Nm) och går upp till 10001 så får du ekvationen:

((((50 * 10000) / 9550) * 9550) / 10001) som snabbt kan förkortas till

(50 * 10000) / 10001 = 49,9950005 Nm. Detta ger alltså att momentet får sjunka 5 tusendelars Nm och fortfarande har du samma effekt.

Momentet för bibehållen effekt blir en kurva som sakta sjunker med varvtal. Se bild. Jag har för mig vi kallar den "effekt asymptoten" på jobbet.

EDIT: Och givetvis, så fort du går under detta moment för respektive varvtal så har du ej bibehållen effekt.

/J

Bifogat

• Moment_vs_effekt.jpg
    Moment_vs_effekt.jpg
    30.1 KB · Visningar: 60
På Johannes' kurva ser man att momenttoppen ligger före effekttoppen; men det är inte mycket före, inte.

Fast det är väl inget svårt att få momenttoppen att sammanfalla m effekttoppen; bara ställa ner varvtalsstoppet tillräckligt. :D
/u

ps.undrar fortfarande vad Skorvkalle egentligen ville veta. ds.

Det stämmer tamejfan. Med konstant effekt räcker det med att momentet dalar motsvarande som varvet ökar. Hmmm.
Faaan, jag hade fel! Elände!
Men å andra sidan lär ju en sådan kurva vara rätt ovanlig i verkligheten. :-))

En liten fundering bara:
I diagrammet ovan är hastighetsökningen linjär och effekten konstant men då borde väl momentkurvan vara en rak, fallande linje? Den är inte rak i diagrammet. Den planar ut med ökande varvtal. Det ser ut som om det i kurvans förlängning skulle bli en rätt flack kurva. Stämmer den bakomliggande formeln?

ulf_lundin skrev:
Fast det är väl inget svårt att få momenttoppen att sammanfalla m effekttoppen; bara ställa ner varvtalsstoppet tillräckligt. :D

Det går att fixa även utan varvtalsstopp, men då måste man ha en "moment spets" där momentet går uppåt för att sedan vända tvärt nedåt. Händer inte så ofta, men är helt teoretiskt & praktiskt möjligt.

ps.undrar fortfarande vad Skorvkalle egentligen ville veta. ds.

Ja, vi har nog snackat sönder tråden totalt för honom... :hihi

Här är en "bra" formel Kalle:

(4 * Pi * M) / (100 * Vcyl) =

Där M är moment i Nm, Vcyl är slagvolym i liter. Någon som kan berätta vad det är för något? Spontan frågelek... :) Den är enkel dock.

Robban_C skrev:
Det stämmer tamejfan.

Ja, visst gör det.

En liten fundering bara:
I diagrammet ovan är hastighetsökningen linjär och effekten konstant men då borde väl momentkurvan vara en rak, fallande linje? Den är inte rak i diagrammet. Den planar ut med ökande varvtal. Det ser ut som om det i kurvans förlängning skulle bli en rätt flack kurva. Stämmer den bakomliggande formeln?

Jo, men om du tänker på M * n / 9550 där du ökar varvtalet med flera tusen varv, och momentet som kanske är ett tvåsiffrigt tal blir ju av mindre och mindre betydelse. Dvs att kvoten n / 9550 får mycket större inverkan på effekten än vad momentet gör. Och det är också en av anledningarna till att varva mycket för att få ut mycket effekt. Dels för att du har en växellåda som gör att du får ett högre moment ut på hjulen ju högre effekt du har, men även för att momentet får mindre och mindre inverkan på uttagna effekten, därför att varvtalet blir totalt dominerande.

Klart som korvspad..?

/J

Stackars SkorvKalle.

Johannes:
1) dimensionsanalys ger sorten Nm/l; verkar bekant på nåt sätt.

2) Att en produkt (P) av 2 faktorer (n o M) är mer beroende av n än av M köper jag inte utan vidare. Inte ens om det är tvärtom.
/u

ulf_lundin skrev:
Stackars SkorvKalle.

Johannes:
1) dimensionsanalys ger sorten Nm/l; verkar bekant på nåt sätt.

(N * m) / (m * m * m) -> N/m^2 Det är ett tryck vi pratar om!

2) Att en produkt (P) av 2 faktorer (n o M) är mer beroende av n än av M köper jag inte utan vidare. Inte ens om det är tvärtom.
/u

Nej, och det jag skrev stämmer inte riktigt heller; praktiska erfarenheter säger annorledes liksom... Vad diagrammet säger är ju att trots att du varvar så kommer du att behöva hålla momentet mer och mer för att bibehålla effekten.

Excelfilen är för stor för att lägga upp, PM:a er mailadress om ni vill ha den mailad.

/J

Last edited:
RG500-Johannes skrev:
1) (4 * Pi * M) / (100 * Vcyl) =
Där M är moment i Nm, Vcyl är slagvolym i liter.

2) (N * m) / (m * m * m) -> N/m^2 Det är ett tryck vi pratar om!
Nm/l ÄR ett tryck.

Är det bmep du menar ?
(Vilket jag (som bekant ?) hävdar är samma sak; förutom nån sort-faktor)

Ni andra då ?? Det är väl inte bara jag o Joh här.
/u

Nä, jag är också här. Fast inte lika kunnig men jag måste ju lägga mig i. :D

För mig låter det som om Nm/l och bmep är samma fast med olika enheter etc.
Bmep är ju tryck (Break Mean Effective Pressure om jag inte missminner mig) som är "normaliserat" till viss volym. Och Nm/l är ju vrid som normaliseras till volymen genom att dividera med volymen. Dvs Nm/l.
Har jag rätt eller fel?

Johannes:
Du får gärna mejla mig Excelfilen, man är ju liksom nyfiken:
robert-carlsson@spray.se

Skorvkalles ursprungsfråga är nog mer eller mindre borttappad. Men om man ska försöka ge ett snabbt svar:
Man kan alltså, utifrån maxeffekt, räkna ut vridet vid det varvtalet men detta är inte detsamma som max vrid. Max vrid kommer (som vi konstaterat ovan) vid ett varvtal som ligger under (eller mkt nära) det varvtal som ger max effekt. Dessutom är maxvridet alltid minst samma (oftast högre) än det vridmoment som uppnås vid maxeffekt.
NÅGOT SOM (jävla capslock) är betydligt svårare att räkna ut är registret, dvs hur vridet varierar med varvtalet men jag vet att det finns mer eller mindre avancerade program som gör detta utifrån angivna parametrar men jag tror att dessa oftast bara ger en uppskattning av vad motorn presterar.
Jag tror att detta var svaret på Skorvkalles fråga. Ulf och Johannes kanske kan kolla om jag resonerat rätt.

RG500-Johannes skrev:
Nej, och det jag skrev stämmer inte riktigt heller; praktiska erfarenheter säger annorledes liksom... Vad diagrammet säger är ju att trots att du varvar så kommer du att behöva hålla momentet mer och mer för att bibehålla effekten.

Excelfilen är för stor för att lägga upp, PM:a er mailadress om ni vill ha den mailad.

/J

Vill du att produkten av två faktorer ska vara konstant så måste ju den ena faktorn öka lika mycket som 1/"den andra faktorn" ökar, dvs 1/"den andra faktorn" är linjär. I detta fallet vill du alltså att 1/momentet ska vara linjärt och då måste momentet vara proportionellt mot 1/varvtal. Därför planar givetvis i det här fallet momentkurvan ut mot 0 när varvtalet ökar. Om du, som det föreslogs ovan skulle ha en linjärt fallande momentkurva skulle du ju vid ett visst varvtal ha negativt moment, och det är ju galet!

Elementärt min käre motorcyklist.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...