Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De kommer aldrig vid samma varvtal. De _kan_ inte ens komma vid samma varvtal. Mavridet kommer alltid vid ett lägre varvtal än maxeffekten. Hur mycket lägre beror på hur brant vridet sjunker ovan varvtalet för maxvrid.URRninja skrev:Nja, det du får ut om du sätter in maxeffekten och maxvridet (antar att det är de siffrorna du tänkte sätta in) i formeln blir inte rätt för de kommer i regel inte vid samma varvtal. ....
Robban_C skrev:De kommer aldrig vid samma varvtal. De _kan_ inte ens komma vid samma varvtal. Mavridet kommer alltid vid ett lägre varvtal än maxeffekten. Hur mycket lägre beror på hur brant vridet sjunker ovan varvtalet för maxvrid.
Hur säker är du på 36 hk v 11500 ? Det vrid du räknar fram är lite i bästa laget för en 125a fr -92 (om det var den siffrorna gällde). I synnerhet som max.vrid är större än vridet v max.effekt.RgOlsson skrev:36 * 7025 / 11500 = :kocko 21,99 ca 22NM har ja i min lilla Sak![]()
![]()
Ok; hur mycket lägre vid toppeffekten ?cRoC skrev:Vridet brukar ligga runt 20nm på en 125a.
Robban_C skrev:De kommer aldrig vid samma varvtal. De _kan_ inte ens komma vid samma varvtal. Mavridet kommer alltid vid ett lägre varvtal än maxeffekten. Hur mycket lägre beror på hur brant vridet sjunker ovan varvtalet för maxvrid.
Momentet måste då falla fullständigt, typ som när övervarvningsskyddet säger ifrån. Dvs den grafiska kurvan måste falla lodrätt.RG500-Johannes skrev:Det går teoretiskt att ha maxvrid och maxeffekt på samma punkt, men du måste ha en momentkurva som dalar extremt mycket efter maxeffekt/maxmomentpunkten. Det händer inte så ofta... /J
Robban_C skrev:Momentet måste då falla fullständigt, typ som när övervarvningsskyddet säger ifrån. Dvs den grafiska kurvan måste falla lodrätt.
Faller den inte lodrätt så sammanfaller inte varvtalen heller. Men de är ju givetvis väldigt nära varandra om kurvan faller mycket brant.
ulf_lundin skrev:Fast det är väl inget svårt att få momenttoppen att sammanfalla m effekttoppen; bara ställa ner varvtalsstoppet tillräckligt.![]()
ps.undrar fortfarande vad Skorvkalle egentligen ville veta. ds.
Robban_C skrev:Det stämmer tamejfan.
En liten fundering bara:
I diagrammet ovan är hastighetsökningen linjär och effekten konstant men då borde väl momentkurvan vara en rak, fallande linje? Den är inte rak i diagrammet. Den planar ut med ökande varvtal. Det ser ut som om det i kurvans förlängning skulle bli en rätt flack kurva. Stämmer den bakomliggande formeln?
ulf_lundin skrev:Stackars SkorvKalle.
Johannes:
1) dimensionsanalys ger sorten Nm/l; verkar bekant på nåt sätt.
2) Att en produkt (P) av 2 faktorer (n o M) är mer beroende av n än av M köper jag inte utan vidare. Inte ens om det är tvärtom.
/u
Nm/l ÄR ett tryck.RG500-Johannes skrev:1) (4 * Pi * M) / (100 * Vcyl) =
Där M är moment i Nm, Vcyl är slagvolym i liter.
2) (N * m) / (m * m * m) -> N/m^2 Det är ett tryck vi pratar om!
RG500-Johannes skrev:Nej, och det jag skrev stämmer inte riktigt heller; praktiska erfarenheter säger annorledes liksom... Vad diagrammet säger är ju att trots att du varvar så kommer du att behöva hålla momentet mer och mer för att bibehålla effekten.
Excelfilen är för stor för att lägga upp, PM:a er mailadress om ni vill ha den mailad.
/J
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |