Räjzar du med tandskydd

Rejzar du med tandskydd

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Varför har man tandskydd?
Ok, om man kör cross eller liknande men annars. :va

Har testat tandskydd då jag använt det i andra sporter jag utövat men har aldrig tyckt om det under hjälmen.
Sen kan man också undra hur vanligt det är med skador i munnen orsakade av krascher, jag har aldrig lyckats bita mig i tungan eller slå ut några tänder och känner heller ingen som gjort det då de åkt i intergalhjälm. En del av hjälmens uppgift är ju att skydda just ansiktet och har man en korrekt spänd hjälm av rätt storlek så skall ansiktet vara skyddat tillräckligt.

Nyteknik skrev:
2208250 Jag har inte sett någon annan än Rossi köra med något som liknar en tandskena.
Lindström kör med det

Boris JR skrev:
2208264 Har testat tandskydd då jag använt det i andra sporter jag utövat men har aldrig tyckt om det under hjälmen.
Sen kan man också undra hur vanligt det är med skador i munnen orsakade av krascher, jag har aldrig lyckats bita mig i tungan eller slå ut några tänder och känner heller ingen som gjort det då de åkt i intergalhjälm. En del av hjälmens uppgift är ju att skydda just ansiktet och har man en korrekt spänd hjälm av rätt storlek så skall ansiktet vara skyddat tillräckligt.
Sydde de inte ihop käken på Lindström i Veidec för ett par år sedan, vet dock inte om den skadan kom från nån vurpa med mc:n

Jag har sett några som kör med tandskydd och har sett att Mitonga hade sånna i sitt sortiment för ett tag sen.

Jag har vurpat en gång så mitt visir gick in i hjälmen och bröt min näsa + spräckte läppen. Fick rätt ont i tänderna då och kan förstå att man har sånt skydd. Min im-mask skyddade lite då.

Jimmy Lindström slog ut ett par tänder vid en vurpa på Knutstorp.

samuel w skrev:
2208266 Lindström kör med det

Sydde de inte ihop käken på Lindström i Veidec för ett par år sedan, vet dock inte om den skadan kom från nån vurpa med mc:n

Jo jag kom på att han demolerade ansiktet rätt illa på knutstorp
:gnissla . Någon som vet vad som orsakade alla ansiktskadorna?

Briljanto skrev:
2208173 Kanske för att man inte vill bita av sig läpp, tunga mm vid en eventuell hårdklotning
Precis. För om man klotar hårt på bana så skyddar ju lite plast på tanken din läpp :rolleyes:

Edit: Jaha tandskydd. :rofl
Hehehe. sorry.

Boris JR skrev:
2208288 Jo jag kom på att han demolerade ansiktet rätt illa på knutstorp
:gnissla . Någon som vet vad som orsakade alla ansiktskadorna?

Var på ett kval har jag för mig. Jimmy kommer ut från depån med nya regndäck monterade och kör fullt direkt och kommer ca 1 1/2 kurva innan han vurpar. Han åkte in i muren som är på högersidan. Hjälmen sprack av smällen trots att det var en bra hjälm och modell.

yonsson skrev:
2208291 Precis. För om man klotar hårt på bana så skyddar ju lite plast på tanken din läpp :rolleyes:

Edit: Jaha tandskydd. :rofl
Hehehe. sorry.
Jag läste med, "Tankskydd"

Fattade ingenting först:P MEN! sen gick de upp ett ljus när man kollade lite närmre på vad de stog=)

Undrar om inte ERICKSSON här på forumet slog i hjälmen i styrkronan vid en vurpa och slog sig rätt bra i ansiktet på Knutstorp när han körde där i VEIDEC? 2003 har jag för mig. Kommer inte ihåg om han slog ut några tänder.

Jimmy Lindström bröt käkbenet vid den kraschen. Det räddade honom också från värre skador (hjärnskakning, nackskador) enligt läkarna. Så det var tur att inte hjälmen var styvare och höll...

Tandskyddet kan väll vid extremfall även skydda mot hjärnskakning som jag förstått det.

/Joakim

Är det inte en bettskena som Rossi har? Många gnisslar tänder och biter så tuggmusklerna domnar när de koncentrerar sig och/eller tar i för allt vad de förmår. Jag är själv en sådan person. Skenan hjälper, vissa, mot att spänna sig och det sparar tänderna.

PMR skrev:
2208396 Är det inte en bettskena som Rossi har? Många gnisslar tänder och biter så tuggmusklerna domnar när de koncentrerar sig och/eller tar i för allt vad de förmår. Jag är själv en sådan person. Skenan hjälper, vissa, mot att spänna sig och det sparar tänderna.

Jag gör tvärtom, iallafall när jag kör cross. Har kommit på mig själv köra med öppen mun många gånger, vilket ofta resulterar i att man får äta en hel del grus. Det händer mest under tävling när man är väldigt koncentrerad under en längre tid. Någon som har samma problem?

PMR skrev:
2208396 Är det inte en bettskena som Rossi har? Många gnisslar tänder och biter så tuggmusklerna domnar när de koncentrerar sig och/eller tar i för allt vad de förmår. Jag är själv en sådan person. Skenan hjälper, vissa, mot att spänna sig och det sparar tänderna.

Vilken tur då e man inte ensam om o bita ihop tänderna när man kör...

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back