Crashfest blev det, men mer om det senare:
Eftersom jag lovat att hjälpa blaskan Bike lite under helgen under endurancet så fick jag möjlighet att träna på fredagen om jag ville, det behövdes.. Hade på Torsdagen inhandlat lite nya däck, Dunlop har kommit med "ballongslicks" för 17-tummare nu, lite samma princip som 16,5 tumstäck ligger bakom filosofin, bak är det enorma 195/70 som gäller nu.. 4925 kronor fattigare (två bakdäck, ett fram) gav jag mig således iväg till Åsen. Det visade sig att det höga bakdäcket ställde till det med mitt chassie, kraftiga ormningar i högfartarn upp till ejje samt i snabbvänstern innan depåböjen. Efter att ha sänkt hojen maximalt bak blev det nästan rätt (pushroden är nu hopskruvad max!) Ny drevning behövdes också, 14/42! Ny kedja på det givetvis, däcket tog i avgasröret..
Hojen ormade sig fortfarande en aning i högfartarn upp till ejje men jag orkade inte labba mer med chassiet, ev skulle jag höjt hojen lite fram..
Hade en tionde tid efter första kvalet på blygsamma 1:13,8 fick dock till ett par fria varv, massvis med trafik, tror det var 40 pers på kvalet, 8 skulle kvalas bort. Övertygad omatt det skulle gå bra mycket fortare på kval 2 så klämde jag på nytt däck bak men fick inte til ett enda fritt varv innan det började stänka vatten uppifrån så jag halkade ner i startlistan till en sammanlagd femtonde-tid.
tankade ut och i, samt tejpade fast bromsvätskebehållarn (egensnickrat fäste gav upp på kval två, behållarn hängde kvar i slangen tack och lov..) medan jag väntade på start, det var bara en knapp timme paus..
Racet blev egentligen ganska innehållslöst,jag tog några i starten och den efterföljande inbromsningen in i tröset, tappade ett par där åsså så plus minus noll tror jag det blev.. Låg sist i en klunga 3-4 hojar och lyckades ta mig förbi dom genom mer eller mindre lyckade bromsningar in i ejje samt ner till tröset, tror jag klämde en på kortrakan mot hårnålen också, när jag väl kom loss så var det evigheter fram till nästa hoj, så det var bara att tuffa på. Hittade inte min depåskylt så jag visste inte om jag hade någon i bakhasorna. Sen började crasherna.. Under dom sista 10 varven var det gula flaggor till och från påföljande platser: I Tröset, (med ambulans på banan), i högfartsvänstern innan depåböjen (också ambulans) samt i ejje, där var det säkert 4 hojar av sammanlagt, bland annat pojkspolingen Thed Björk! På näst sista varvet bli jag givetvis ombromsad i tröset, lägger på en rem för att försöka ta tillbaka i ejje, men där var det givetvis gult. Följande varv i tröskurvan är jag för långt efter för att kunna göra något, går i mål på en elfteplats, bästa varvtid 1:12,85. Jag är ganskanöjd, hojen kunde dock blivit bättre chassiemässigt, tappade mycket i depåkurvan efter 10-12 varv kändes det som, det gick helt enkellt inte att köra fortare där, då bakdelen betedde sig mycket märkligt, det sladdade inte men en slags gungande uppträdde, misstänker att det är dämpningsrelaterat..
Bj.O.rn
Eftersom jag lovat att hjälpa blaskan Bike lite under helgen under endurancet så fick jag möjlighet att träna på fredagen om jag ville, det behövdes.. Hade på Torsdagen inhandlat lite nya däck, Dunlop har kommit med "ballongslicks" för 17-tummare nu, lite samma princip som 16,5 tumstäck ligger bakom filosofin, bak är det enorma 195/70 som gäller nu.. 4925 kronor fattigare (två bakdäck, ett fram) gav jag mig således iväg till Åsen. Det visade sig att det höga bakdäcket ställde till det med mitt chassie, kraftiga ormningar i högfartarn upp till ejje samt i snabbvänstern innan depåböjen. Efter att ha sänkt hojen maximalt bak blev det nästan rätt (pushroden är nu hopskruvad max!) Ny drevning behövdes också, 14/42! Ny kedja på det givetvis, däcket tog i avgasröret..
Hojen ormade sig fortfarande en aning i högfartarn upp till ejje men jag orkade inte labba mer med chassiet, ev skulle jag höjt hojen lite fram..
Hade en tionde tid efter första kvalet på blygsamma 1:13,8 fick dock till ett par fria varv, massvis med trafik, tror det var 40 pers på kvalet, 8 skulle kvalas bort. Övertygad omatt det skulle gå bra mycket fortare på kval 2 så klämde jag på nytt däck bak men fick inte til ett enda fritt varv innan det började stänka vatten uppifrån så jag halkade ner i startlistan till en sammanlagd femtonde-tid.
tankade ut och i, samt tejpade fast bromsvätskebehållarn (egensnickrat fäste gav upp på kval två, behållarn hängde kvar i slangen tack och lov..) medan jag väntade på start, det var bara en knapp timme paus..
Racet blev egentligen ganska innehållslöst,jag tog några i starten och den efterföljande inbromsningen in i tröset, tappade ett par där åsså så plus minus noll tror jag det blev.. Låg sist i en klunga 3-4 hojar och lyckades ta mig förbi dom genom mer eller mindre lyckade bromsningar in i ejje samt ner till tröset, tror jag klämde en på kortrakan mot hårnålen också, när jag väl kom loss så var det evigheter fram till nästa hoj, så det var bara att tuffa på. Hittade inte min depåskylt så jag visste inte om jag hade någon i bakhasorna. Sen började crasherna.. Under dom sista 10 varven var det gula flaggor till och från påföljande platser: I Tröset, (med ambulans på banan), i högfartsvänstern innan depåböjen (också ambulans) samt i ejje, där var det säkert 4 hojar av sammanlagt, bland annat pojkspolingen Thed Björk! På näst sista varvet bli jag givetvis ombromsad i tröset, lägger på en rem för att försöka ta tillbaka i ejje, men där var det givetvis gult. Följande varv i tröskurvan är jag för långt efter för att kunna göra något, går i mål på en elfteplats, bästa varvtid 1:12,85. Jag är ganskanöjd, hojen kunde dock blivit bättre chassiemässigt, tappade mycket i depåkurvan efter 10-12 varv kändes det som, det gick helt enkellt inte att köra fortare där, då bakdelen betedde sig mycket märkligt, det sladdade inte men en slags gungande uppträdde, misstänker att det är dämpningsrelaterat..
Bj.O.rn
Last edited:
