Räfflor i vägbanan???

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
" Pressmeddelande
2007-09-20
E4 blir ännu säkrare med räfflor i vägrenen
Nästa vecka börjar Vägverket Region Sydöst arbetet med att fräsa räfflor i vägrenen på E4 mellan Norrköping och Linköping. - Vi gör detta för att förbättra trafiksäkerheten. Räfflorna ger en varningssignal åt förare som av någon anledning är på väg att lämna körfältet, säger Christer Holmström, projektledare Vägverket Region Sydöst.

På landets motorvägar har många fysiska säkerhetsåtgärder vidtagits för att förhindra att konsekvenserna av en olycka blir allvarliga. Det handlar bland annat om mitträcken och rensade sidoområden.
Samtidigt är Vägverkets ambition att gå ett steg längre och förhindra att olyckor sker. En vanlig typ av olycka på motorvägar är singelolyckor då föraren kör av vägen på grund av till exempel trötthet eller dålig uppmärksamhet. Räfflor i vägrenen har visat sig vara en effektiv åtgärd för att väcka förarens uppmärksamhet.

Arbetet med att fräsa räfflorna kommer att bedrivas som ett rörligt vägarbete. Förbi den drygt en kilometer långa arbetsplatsen är ett körfält avstängt. Arbetet börjar i Linköping och det kommer att ta drygt två månader att gå varvet runt.
- För att få ett säkert arbete både för dem som jobbar på vägen och för trafikanterna är det viktigt att man respekterar hastighetsnedsättningen förbi arbetsplatsen, säger Christer Holmström.

Vägverket Region Sydöst har tidigare fräst räfflor på E4 mellan Jönköping och Värnamo. Erfarenheterna från denna sträcka positiva. Längst erfarenhet av räfflor har man i Nordamerika, också där med goda erfarenheter.

Mer information: Christer Holmström, projektledare Vägverket Region Sydöst,
tel 036-19 21 73, 070-319 21 73"

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____21896.aspx

Visst är det bra.... NOT!

Varför skall alla satsningar riktas mot biltrafiken, inga funderingar kring oss 2-hjuliga fanatiker. :mad:

När denna underbara idé genomfördes på väg 26 mellan Mariestad och Gullspång fick Vägverket vackert krypa till korset när närboende vaknade av brummet av fyllon och fartdårar som körde över de fräsigt frästa räfflorna. Intet ont anande bilister och andra vägfarare blev kulsprutade av stenskott från hela toppbeläggningen som luckrades upp av räfflorna.

I somras omasfalterades hela sträckan till en kostnad av minst 5 miljoner kronor. Verkar som de glömt att berätta om denna enorma succé :)

När denna underbara idé genomfördes på väg 26 mellan Mariestad och Gullspång fick Vägverket vackert krypa till korset när närboende vaknade av brummet av fyllon och fartdårar som körde över de fräsigt frästa räfflorna. Intet ont anande bilister och andra vägfarare blev kulsprutade av stenskott från hela toppbeläggningen som luckrades upp av räfflorna.

I somras omasfalterades hela sträckan till en kostnad av minst 5 miljoner kronor. Verkar som de glömt att berätta om denna enorma succé :)

Ska bli kul att se hur mycket plogbilen kommer ta med sig av asfalten här uppe till vintern....jävla nötter.

Skumt, det finns en sträcka med frästa spår utanför min födelseort där jag aldrig hört talas om liknande problem. Inget problem att köra hoj över dom frästa spåren. Visst det låter men inget att bry sig om....

Skumt, det finns en sträcka med frästa spår utanför min födelseort där jag aldrig hört talas om liknande problem. Inget problem att köra hoj över dom frästa spåren. Visst det låter men inget att bry sig om....

Inte för att jag vet ett smack om asfalt, men att fräsa räfflor kanske fungerar mer eller mindre väl på olika typer av beläggning.
Gissning från min sida.

Inte för att jag vet ett smack om asfalt, men att fräsa räfflor kanske fungerar mer eller mindre väl på olika typer av beläggning.
Gissning från min sida.

Troligtvis, därför min kommentar att det faktiskt fungerar om förutsättningarna är dom rätta. Ljudet när man kör över dom med bilen skulle väcka en björn, så något liv kan säkert räddas i långa loppet.

Upplys en trött motorcyklist, varför är det inte, ur ett MC-perspektiv, jättebra att de fräser räfflor? Visserligen är det inte så vanligt med ofrivillig sömn när man sitter och ylar på en plastgris, men de flesta av oss kör väl också bil ibland.

/perris

Ska bli kul att se hur mycket plogbilen kommer ta med sig av asfalten här uppe till vintern....jävla nötter.
Men det finns väl räfflor frästa från Östersund och öster ut på rv87 (mot Stugun). Där tror jag iaf att det har fungerat bra.

Upplys en trött motorcyklist, varför är det inte, ur ett MC-perspektiv, jättebra att de fräser räfflor? Visserligen är det inte så vanligt med ofrivillig sömn när man sitter och ylar på en plastgris, men de flesta av oss kör väl också bil ibland.

/perris

Jag är lika nyfiken vad som är problemet...?

Plogbilen kommer med största sannolikhet inte att ta med sig något av asfalten. Räfflorna är ju nedfrästa, dvs lägre än "normalkörbanan". Har inte sett tillstymmelse till bortplogat material på sträckor där dessa räfflor finns.

Det går också utmärkt att köra över dessa räfflor med hoj i 200+ om man inte ligger med knäskrap förstås. Det sista har jag inte provat men då blir det nog spännande.
Dessutom finns ju bara räfflorna ut mot väggrenen så vad ska man egentligen där att göra, se den delen av vägen som avåkningszon istället.

Plogbilen kommer med största sannolikhet inte att ta med sig något av asfalten. Räfflorna är ju nedfrästa, dvs lägre än "normalkörbanan". Har inte sett tillstymmelse till bortplogat material på sträckor där dessa räfflor finns.

Det går också utmärkt att köra över dessa räfflor med hoj i 200+ om man inte ligger med knäskrap förstås. Det sista har jag inte provat men då blir det nog spännande.
Dessutom finns ju bara räfflorna ut mot väggrenen så vad ska man egentligen där att göra, se den delen av vägen som avåkningszon istället.

Vi har räfflorna i mitten av vägbanan, det funkar lika bra där :)

Ja åker över dedär fina räfflorna varenda dag eftersom de finns både på mitten o i väggrenen på E18 här som ja åker te jobbet, de va lite småläskigt med hojen första gången men de e ingen fara.
O det har nästan räddat mitt liv ett par ggr när ja sitter o sover påväg hem från jobbet :D

:va

Jag måste missa något.
Vad är problemet med att de sågar lite i väggrenen??
Det är väll inga tokstollar här som faktiskt kör på väggrenen på motorvägen, eller??

Åker man motard över räfflorna vibrerar det lite mindre om man träffar rätt... Så det är rätt okej..

PutteLiten: Jorå, förut fanns det en skylt mellan strängnäs och stockholm som sade 'Räcke saknas'... Kanske för att folk är för slöa o svänga så dom bara drar mot räcket i kurvan...

:rolleyes:

Finns ju en anledning till att jag börjat ta tåget till jobbet i stället för att bilpendla...
Jag mår betydligt bättre nu när jag slipper pendla mellan skräck, förbannelse och förlorat hopp om mänskligheten varje morgon...

Nu kan jag ju istället hoppas på att få trängas lite tätt med hon den där snygginen som brukar hoppa på bussen vid hållplatsen efter mig... :hihi

:hej

Problemet med räfflorna på den väg jag kört på härleds till att beläggningen var gammal och av en sort som inte passade sig för ingrepp. Där var det livsfarligt. Asfalten luckrades upp och låg överallt där den inte skulle ligga.

Klistrar in svaret jag fick av en herr Löfqvist på Vägverket angående detta:

"Tack för din fråga om räfflorna.

Pressmeddelandet du hänvisar till handlar om fräsning av bullerräfflor på vägrenen på motorvägen E4.
Här i västsverige har vi under sommaren gjort samma sak på E6:an från Skånes läns gräns till Göteborg och även norrut från Göteborg till Uddevalla, sammanlagt bortåt 200 km sträcka.

Alla internationella studier, framför allt från USA, visar att räfflorna i vägrenen dramatiskt minskar antalet singelolyckor. De olyckor som förhindras är de med förare som har somnat eller är på väg att somna. Samma typ av räfflor börjar komma även i övriga Europa bl a i Tyskland.

De räfflor som gjordes i mitten. bl a på väg 26 tror vi har samma effekt med den stora skillnaden att även förhindra mötesolyckor.
Mötesolyckor leder nästan alltid till svårt skadade eller dödade människor. Fleråriga studier från USA visar även här på en väldigt stor minskning av mötesolyckor (och som en bonus även singelolyckor till vänster).

Räfflorna på 26:an har vi haft problem med av två orsaker:
Flera boende utmed vägen har upplevt bullerstörningar trots att mätningar från både Sverige och Finland har visat att bullret inte skall vara störande längre än 100 meter från vägen, vilket har varit normalt skyddsavstånd. För att möta den kritiken har vi numer ett skyddsavstånd på minst 150 meter och ofta närmare 180 meter från vägen till bebyggelse från räfflad vägsträcka.
Efter kritik har vi lagt igen räfflor på långa sträckor, dyrt men.....

Det andra problemet har varit uppslagna hål i asfalten där det varit räfflat. Det är vissa typer av äldre beläggningar som drabbats av detta. Den erfarenheten har vi med oss till kommande arbeten och undersöker noga i vilket skick asfalten är.

Tittar man på det samhällsekonomiskt så räcker det med att om en enstaka olycka har undvikits så har räfflan "betalat sig bra".
Det är omöjligt att jämföra enstaka sträckor på kort tid, men det finns ganska många mil mitträfflor nu så om några år bör vi ha en bra statistik på effekten på trafiksäkerhet."

Nya stolligheter

Nu ska man börja Räffla MITT I KÖRFÄLTET :va Effektivt dolt på VVs hemsida http://www.vv.se/templates/page3____25681.aspx

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____25693.aspx

Vart fan skall vi motorcyklister köra ?? Nollvisionen verkar betyda 0 motorcyklar på våra vägar... :huvet

Passerade denna vägsträcka idag, och dom hade målat streck mitt i körfältet så jag gick in på VV´s sida och sökte info... tog ett tag att hitta dessa stolligheter.. Vad skall vi säga om detta ??? Är SMC informerade ??

*klipp*
Nytt utvecklingsprojekt på E10 i region norr
Räfflad körfältsmitt

Bakgrund
Sedan år 2005 har Vägverket räfflat vägars mittlinje på en sträcka av totalt 350 mil väg. Räfflingen har visat sig ge goda resultat och antalet olyckor med svåra skador och dödlig utgång har minskat med 10-15 procent. Även våra nordiska grannländer har börjat använda sig av räfflad mittinje.

Teststräcka Avvakko – Skaulo
Vägsträckan mellan Avvakko och Skaulo är för smal för att räfflas i vägmitt, därför gör Vägverket ett försök med räfflor i körfältsmitt på sträckan. Försöken med räfflor kommer att
pågå under ett år från 1 oktober 2008 till och med oktober 2009. Efter testperioden kommer Vägverket att utvärdera försöket.

Utvecklingsprojekt
Det är inte möjligt att räffla en väg på mitten, som är smalare än 7.5 meter på grund av bussars och lastbilars komfort. Vägverket har nu påbörjat ett utvecklingsprojekt med syfte att hitta
effektiva åtgärder för att öka trafiksäkerheten på 2- fältsvägar med bredder mellan 6-7,5 meter och hastigheter med 90 och 100 km/timmen. Åtgärden innebär att Vägverket räfflar körfältets mitt.Tester i simulatorer visar att trafiksäkerheten ökar, då de frästa räfflorna ger föraren indikation i form av ljud och vibrationer, att fordonet ärpå väg att köra av vägen eller att komma över i mötande körfält.

Räfflornas utformning
Räfflan utformas som en urfräsning med cirka 1 cm djup och med mått enligt figur 2.

Tillfällig lösning
Åtgärderna med räfflad körfältsmitt är en tillfällig lösning, tills en permanent ombyggnad av vägen kommer till stånd. Vägverket driver just nu en förstudie som kommer att ge förslag till permanenta lösningar. Förstudien beräknas vara klar december 2009.

Information
Boende i närområde, arbetsplatser, kommunen, räddningstjänst och olika trafikantgruppers intresseorganisationer kommer att få information, främst via direktutskick, annonsering i dagstidningar,
informationstavlor vid den aktuella vägsträckan och Vägverkets webbplats

Bifogat

• Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    175.8 KB · Visningar: 171
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    90.5 KB · Visningar: 92
Last edited:
Nu ska man börja Räffla MITT I KÖRFÄLTET :va

Det är ju lysande, så då när folk somnar bakom ratten vaknar dom av att det bumpar satan under högerhjulen och väjer då naturligtvis vänster?

En stund senare när man har vaknat till eller frontalkrocken med timmerbilen är över inser man sitt misstag, man skulle ha svängt åt det håll det guppade!

Förövrigt måste det fungera lysande stora delar av året då groparna är fulla av vatten och det fryser på...

Måste väl vara bättre än mitträcken? med frästa spår mellan körfälten

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...