" Pressmeddelande
2007-09-20
E4 blir ännu säkrare med räfflor i vägrenen
Nästa vecka börjar Vägverket Region Sydöst arbetet med att fräsa räfflor i vägrenen på E4 mellan Norrköping och Linköping. - Vi gör detta för att förbättra trafiksäkerheten. Räfflorna ger en varningssignal åt förare som av någon anledning är på väg att lämna körfältet, säger Christer Holmström, projektledare Vägverket Region Sydöst.
På landets motorvägar har många fysiska säkerhetsåtgärder vidtagits för att förhindra att konsekvenserna av en olycka blir allvarliga. Det handlar bland annat om mitträcken och rensade sidoområden.
Samtidigt är Vägverkets ambition att gå ett steg längre och förhindra att olyckor sker. En vanlig typ av olycka på motorvägar är singelolyckor då föraren kör av vägen på grund av till exempel trötthet eller dålig uppmärksamhet. Räfflor i vägrenen har visat sig vara en effektiv åtgärd för att väcka förarens uppmärksamhet.
Arbetet med att fräsa räfflorna kommer att bedrivas som ett rörligt vägarbete. Förbi den drygt en kilometer långa arbetsplatsen är ett körfält avstängt. Arbetet börjar i Linköping och det kommer att ta drygt två månader att gå varvet runt.
- För att få ett säkert arbete både för dem som jobbar på vägen och för trafikanterna är det viktigt att man respekterar hastighetsnedsättningen förbi arbetsplatsen, säger Christer Holmström.
Vägverket Region Sydöst har tidigare fräst räfflor på E4 mellan Jönköping och Värnamo. Erfarenheterna från denna sträcka positiva. Längst erfarenhet av räfflor har man i Nordamerika, också där med goda erfarenheter.
Mer information: Christer Holmström, projektledare Vägverket Region Sydöst,
tel 036-19 21 73, 070-319 21 73"
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____21896.aspx
Visst är det bra.... NOT!
Varför skall alla satsningar riktas mot biltrafiken, inga funderingar kring oss 2-hjuliga fanatiker.
2007-09-20
E4 blir ännu säkrare med räfflor i vägrenen
Nästa vecka börjar Vägverket Region Sydöst arbetet med att fräsa räfflor i vägrenen på E4 mellan Norrköping och Linköping. - Vi gör detta för att förbättra trafiksäkerheten. Räfflorna ger en varningssignal åt förare som av någon anledning är på väg att lämna körfältet, säger Christer Holmström, projektledare Vägverket Region Sydöst.
På landets motorvägar har många fysiska säkerhetsåtgärder vidtagits för att förhindra att konsekvenserna av en olycka blir allvarliga. Det handlar bland annat om mitträcken och rensade sidoområden.
Samtidigt är Vägverkets ambition att gå ett steg längre och förhindra att olyckor sker. En vanlig typ av olycka på motorvägar är singelolyckor då föraren kör av vägen på grund av till exempel trötthet eller dålig uppmärksamhet. Räfflor i vägrenen har visat sig vara en effektiv åtgärd för att väcka förarens uppmärksamhet.
Arbetet med att fräsa räfflorna kommer att bedrivas som ett rörligt vägarbete. Förbi den drygt en kilometer långa arbetsplatsen är ett körfält avstängt. Arbetet börjar i Linköping och det kommer att ta drygt två månader att gå varvet runt.
- För att få ett säkert arbete både för dem som jobbar på vägen och för trafikanterna är det viktigt att man respekterar hastighetsnedsättningen förbi arbetsplatsen, säger Christer Holmström.
Vägverket Region Sydöst har tidigare fräst räfflor på E4 mellan Jönköping och Värnamo. Erfarenheterna från denna sträcka positiva. Längst erfarenhet av räfflor har man i Nordamerika, också där med goda erfarenheter.
Mer information: Christer Holmström, projektledare Vägverket Region Sydöst,
tel 036-19 21 73, 070-319 21 73"
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____21896.aspx
Visst är det bra.... NOT!
Varför skall alla satsningar riktas mot biltrafiken, inga funderingar kring oss 2-hjuliga fanatiker.
