Rädda ful kolfiber framskärm

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag blev jätteglad när jag såg att det satt en äkta kolfiber framskärm på min nyinköpta YZF 750 men inte lika glad över skicket på den. Jag är inte så familjär med kolfiber så jag undrar om nån vet om man bara kan slipa ner detta och polera upp eller om det inte går att fixa till?
Bilder postade.
 

Bifogat

  • IMG_20240823_211229.jpg
    IMG_20240823_211229.jpg
    2.4 MB · Visningar: 82
  • IMG_20240823_211238.jpg
    IMG_20240823_211238.jpg
    2.2 MB · Visningar: 83
Slipa lätt o lacka - helst med 2k-lack (bryts inte ner av solljus)
Går också att slipa i steg ner till 2000 grovlek o sedan polera, men är det en tunn skärm så är du nere o jobbar i själva fibern vilket kan göra att stråna reser sig
 
Ännu vet vi inte hur kolfiberpartiklar påverkar lungor och hälsa.

Skydda sig och omgivningen som om man jobbade med asbest...?

Nöja sig med våtslipning?


Nej, jag vet inte. Den som har bättre insikt kan antingen utveckla eller avfärda mig.
 
En båtbyggare skulle förmodligen slipa ner lite och lägga på ett nytt lager kolfiber och epoxi och köra in skärmen i en vacuumpåse för att suga ut alla luftbubblor.
Det som är grå/vitt på bilden, är det bara uppruggad epoxi eller är kolfibern skadad också?
 
En båtbyggare skulle förmodligen slipa ner lite och lägga på ett nytt lager kolfiber och epoxi och köra in skärmen i en vacuumpåse för att suga ut alla luftbubblor.
Det som är grå/vitt på bilden, är det bara uppruggad epoxi eller är kolfibern skadad också?
Klarlack används eftersom epoxi gulnar i solljus
 
Svårt att säga skicket på bild men lätt slipning och klarlack gör underverk om den inte är nött ner i fibrerna.
 
Ok, låter som att man kan slipa och klarlacka och få den att se bra ut igen så jag provar det. Jag vet inte hur djupt det vit-gula går faktiskt men det är ju ett tjockt nog lager klarlack att man inte känner fibrerna från ovansidan iallafall så det borde finnas lite att ta av.
 
Jag skulle tro att det är plastat med polyester. Epoxi skulle inte bli sådär fult.
 
Är kolfibern i sig OK, framskärmen håller inte på att gå sönder, är det väl bara slipa, grundlacka och måla över med valfri täckfärg, blått, rött, gult eller nått annat som syns bra.
Vill du behålla kolfiberutseendet så finns det visst "kolfiber" folie.
 
Ännu vet vi inte hur kolfiberpartiklar påverkar lungor och hälsa.

Myndigheter har i alla fall en åsikt, för det är hårda regler som gäller, både vad gäller fibertrådar och epoxy.

Om kolfiberdelar har kraschats så att kolfiberväven har slipats ned så finns inga andra alternativ än att lägga på ny väv. Försvagad, ja visst. Men fortfarande högre hållfasthet än att bara göra en kosmetisk reparation som inte innehåller kolfiber.
 
En uppdatering. Jag orkade inte börja slipa på denna så jag testade och stryka den med förtunning med en pensel och voila! Alla missfärgningar borta. ska man få den superfin så bör man nog slipa och lacka den men jag nöjer mig nog med detta. Supernöjd.IMG_20250618_195506.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top