räcker 100NM

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
tjena

har en liten fråga ang bakhjulet jag tog av bakhjulet för byta däck sen när jag skulle montera tillbaka den så lästa jag att bakhjuls mutter skulle spännas med 100NM men när jag gjorde det så kändes det helt för lite. för om jag tog en spärrnyckel så kunde man dra minst ett varv till utan att anstränga sig.

behöver lite tips eller råd om det ska den bara spännas med 100NM och kanske lägga lite locketit.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Om det du skriver stämmer så är din momentnyckel trasig.

Man ska alltid prova nyckeln i skruvstädet innan för att känna om det känns någorlunda rätt, samt alltid släppa på fjäderspänningen när den inte används.
Jag drar åt bakhjulet lagom hårt, som på bilen typ och säkrar med ny sprint.
Och självklart känner jag på det hela efter en tur.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Håller med, låter som din momentnyckel är trasig.

För att reda ut det lite, 100NM är altså 10KG med 1meter hävarm, blir 20KG med 0,5meter hävarm och har du en spärrnyckel som är ca 25cm lång från centrum av muttern blir det 40kg du ska dra med.

så vet du ungefär hur det ska kännas
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
Håller med, låter som din momentnyckel är trasig.

För att reda ut det lite, 100NM är altså 10KG med 1meter hävarm, blir 20KG med 0,5meter hävarm och har du en spärrnyckel som är ca 25cm lång från centrum av muttern blir det 40kg du ska dra med.

så vet du ungefär hur det ska kännas

ok men kan man lägga lite locktit
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
ok men kan man lägga lite locktit

ska inte behövas (om det inte står i manualen), men om det får dig att koncentrera dig mer på vägen framför dig och inte sitta och vara paranoid för att bakhjulet ska lossna så visst kan du det :tummenupp
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Om du är stor och stark- ta i så du blir en smula röd i nyllet. Är du liten och klen - ta i så du får ett kalsongbyte på kuppen.




Alltså - jag brukar dra åt ordentligt plus att det hamnar en saxpinne genom muttern som extra låsning.

Lita inte på din momentnyckel
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Om du är stor och stark- ta i så du blir en smula röd i nyllet. Är du liten och klen - ta i så du får ett kalsongbyte på kuppen.




Alltså - jag brukar dra åt ordentligt plus att det hamnar en saxpinne genom muttern som extra låsning.

Lita inte på din momentnyckel

har för mig sukka inte använder saxpinne, tror inte det sitter nån på min TL iaf :va
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Nehej, det är väl olika...Kawasaki tänkte ett steg längre bara!:D
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
Om du är stor och stark- ta i så du blir en smula röd i nyllet. Är du liten och klen - ta i så du får ett kalsongbyte på kuppen.




Alltså - jag brukar dra åt ordentligt plus att det hamnar en saxpinne genom muttern som extra låsning.

Lita inte på din momentnyckel

ja men kan man inte dra för hårt så man skadar hjullager kanske
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
ja men kan man inte dra för hårt så man skadar hjullager kanske

ingen som vet :)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
ja men kan man inte dra för hårt så man skadar hjullager kanske

Oftast går det inte att skada hjullagret om du inte drar VÄLDIGT hårt, för det är vanliga spårkullager och dom har en centrumbana som är gjord av solitt stål och inte deformeras speciellt lätt.

På min blejd är det 113Nm på bakhjulsbulten, jag som är liten och klen får dra en del för att uppnå det.
Oftast är ju bakhjulsmuttern dessutom en låsmutter eller har en sprint för att säkra den.

Sen är det ju mest horisontal belastning på axeln, så det behövs ju inte så mycket för att låsa den.
 

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Ort
Malmö
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
Oftast går det inte att skada hjullagret om du inte drar VÄLDIGT hårt, för det är vanliga spårkullager och dom har en centrumbana som är gjord av solitt stål och inte deformeras speciellt lätt.

På min blejd är det 113Nm på bakhjulsbulten, jag som är liten och klen får dra en del för att uppnå det.
Oftast är ju bakhjulsmuttern dessutom en låsmutter eller har en sprint för att säkra den.

Sen är det ju mest horisontal belastning på axeln, så det behövs ju inte så mycket för att låsa den.

ok tack
så om man drar med en vanlig spärrnyckel tills det känns ok så är det bra
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
ja men kan man inte dra för hårt så man skadar hjullager kanske

ingen som vet :)
Nej, du kan inte dra sönder lagren eftersom du har distanser i navet som tar upp dom krafterna. Glömmer du en sån och tar i för kung, fosterland och havande drottning så kan lagren mycket väl ryka innan du har tagit bort depåstödet däremot.

har du ett spärrskaft på 25 cm så kan du inte dra för hårt med en hand, förutsätter att du är normalt byggd.
Dessutom är det stor risk att man drar sönder spärrskaftet med såna övningar. För att dra åt och lossa (den sista/första biten) bör man använda ett kraftskaft istället.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top