Quickshift

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Hej alla forumvänner
Ni som har Quickshift på era hojar, hur funkar det ? Är det lika skonsamt för lådan som när man använder kopplingen ? Det finns som original tillbehör till min Honda och jag funderar på att köpa och montera det. Låter ju riktigt härligt när man kollar på Youtube :kär
 
Hur skonsamt det är beror på hur man ställer in timingen. Felinställd qs är inte alls snällt mot lådan.
 
Hur skonsamt det är beror på hur man ställer in timingen. Felinställd qs är inte alls snällt mot lådan.

+1 på den.
Men om man drar till det varvtal den är inställd på och växlar så är det fantastiskt behagligt.
Jag antar att det är en gathoj? Det är ju inget som hindrar dig att växla med koppling när du fisåker och kommer höja din creddighet vid rödljusrace.
 
Last edited:
.Aha, det är alltså inte bara köpa och montera. Måste göra nån sorts inställning också ? Kanske får ta ett snack med Hondacenter om att montera isf. :)
 
.Aha, det är alltså inte bara köpa och montera. Måste göra nån sorts inställning också ? Kanske får ta ett snack med Hondacenter om att montera isf. :)

Min satt på, inställd och klar men det är bryttid man ställer in.
Jag skulle tro* att det finns bra utgångsvärden för varje modell

* som i ”att inte veta”
 
Beroende på vilken qs du köper så finns det olika saker att ställa in. Vet att HM har en enkel modell som passar för gatbruk, tror att den levereras med fast inställda värden för tryck och bryttid, det som du kan ändra är nog om den ska vara "push eller pull". Kör själv med Cordonas qs på racehojen, på den kan man justera varvtal för aktivering, bryttid samt antal kg som måste appliceras på pedalen. Mina värden är 3000rpm, 65ms och 10 kg. Brytare måste beställas med antingen push eller pull beroende på hoj samt om du vill ha gatväxlat eller raceväxling. Tror att dessa värden funkar hyfsat på de flesta hojar.
Ring eller Maila till Grevens mc delar så kan de säkert kolla om det finns något som passar? Om du har Powercommander på hojen så finns deras qs som ofta bara är att koppla in i PC-enheten. Undrar hur Hondas modell funkar? Säkert inte billig iaf.
 
Last edited:
Enligt Hondacenter är original qs till min hoj bara att köpa och montera. Inga inställningar att fundera på enligt dom, det har Honda redan tänkt på från fabrik :) Ganska exakt 2500 spänn kostar den komplett, ganska billigt tyckte jag. Förvisso enbart uppväxling, men det räcker nog för mig och mitt körsätt. Blir nog en sån under våren :)
 
Enligt Hondacenter är original qs till min hoj bara att köpa och montera. Inga inställningar att fundera på enligt dom, det har Honda redan tänkt på från fabrik :) Ganska exakt 2500 spänn kostar den komplett, ganska billigt tyckte jag. Förvisso enbart uppväxling, men det räcker nog för mig och mitt körsätt. Blir nog en sån under våren :)

Helt klart ett bra pris! inget att tveka på, bara köra och stampa i växlarna :yoparty
 
Hmm? googlade Honda quickshift och hittade ett pris på 8463:- ursäkta men 2500 låter helt otroligt billigt?
 
Hmm? googlade Honda quickshift och hittade ett pris på 8463:- ursäkta men 2500 låter helt otroligt billigt?

Ja det priset fick jag till min hoj. Men den du googlade måste vara nån mer avancerad modell? Kanske bäst att beställa innan dom ändrar sig :)
 
Last edited:
Hoppade in lite på denna tråden. För en som aldrig använt quickshift, hur funkar det? Växlarna är som vanligt, 1:an neråt omresten uppåt? När använder man kopplingshandtaget? Bara när man ska köra iväg på 1:an? Kanske låter som helt korkade frågor. Men har ingen aning.
 
Hoppade in lite på denna tråden. För en som aldrig använt quickshift, hur funkar det? Växlarna är som vanligt, 1:an neråt omresten uppåt? När använder man kopplingshandtaget? Bara när man ska köra iväg på 1:an? Kanske låter som helt korkade frågor. Men har ingen aning.

En sensor bryter tändningen en millisekund när du växlar, vilket minskar slitage på växellådan när du ”crossväxlar”.

Jag använder oftast kopplingen ändå, men jag kör som en gammal gubbe.
 
Till Nils P som frågade:

Skriver några ord men vill inte verka föreläsande och är ingen expert och har inte använt det på bana.

Jag kör med Healtech quickshifter på Busan.
(Den bryter tändningen) Var en hel del laborerade med inställningarna i appen innan jag fick det att fungera hyfsat med så lång bryttid som möjligt, typ 140ms på alla växlar. Jag vet, det är inte optimalt men skickar ut lite extra oförbränd soppa som ger en ljusshow i mörker, åtminstone vad jag vill tro.🤣
Man kan programera varje växel individuellt.

Fungerar bäst vid högre varvtal på majoriteten av växlarna och du måste ha last och hålla gasen stumt. Kopplingen använder du som vanligt från stillastående och jag brukar undvika quickshifter mellan 1an och 2an, inte för att det inte går men brukar inte gasa helvete på 1an så ofta.

Använder du quickshifter till Powercommander så är det soppan som bryts och inte tändningen. (Om du använder deras dvs)
Min Healtechdosa köpte jag begagnad på Ebay och sen köpte jag kabelkit nytt från Bikers Need. (Dosan är universal=samma till alla. Kabelkit, modellspecifikt)
 
Last edited:
Sedan måste du oavsett vänja sig vid hur just DIN quickshifter fungerar. Samt då justera vid behov om möjlighet finns.

Ryktesvis har Ducati V4 och BMW S1000 mycket fint fungerande QS (har provat BMW). Jag har det på min GSA också men där krävdes det lite vana för att få ryckfria växlingar - men det funkar mumma när man väl kan.
 
Hoppade in lite på denna tråden. För en som aldrig använt quickshift, hur funkar det? Växlarna är som vanligt, 1:an neråt omresten uppåt? När använder man kopplingshandtaget? Bara när man ska köra iväg på 1:an? Kanske låter som helt korkade frågor. Men har ingen aning.
I vilken riktning du lagt växlarna spelar ingen roll, vad jag vet finns det sensorer som mäter både på tryck- och dragsidan på stötstången till växelpetaren så det är inställningssak ifall du köper rätt grejor.

Vad jag vet säger man bara quickshift om att växla upp, finess för att kunna växla ner utan koppling ska kallas blipper och en sådan har jag aldrig provat.
 
Först och främst kan det vara bra att kolla om det är QS för både upp- och nerväxlingar eller bara uppväxlingar. Rent generellt brukar det funka ungefär så här (för fabriksmonterade system):

Uppväxling: Vid acceleration är det bara att peta in nästa växel utan att använda kopplingen. Observera att det brukar krävas tillräcklig acceleration för att det skall bli ryckfritt. Du skall alltså inte släppa gasen eller försöka växla när du kör i jämn hastighet. Använd kopplingen vid start från 1:an, ev även mellan 1:an och 2:an (känn dig fram om det funkar).

Nerväxling: om QS-systemet har denna funktion brukar man växla ner genom att släppa på gasen helt (så att man motorbromsar) och därefter peta in föregående växel utan att använda kopplingen.
 
Har kört med quickshift både upp och ned, på bana och gata. Generellt tycker jag det funkar bäst på bana när man gasar fullt. Full gas tills shiftlight blinkar ilsket rött då trycker man bara i nästa växel och det går hur fint som helst.
På gata om man inte ger precis allt och gasar till rödmarkeringen så blir det mest ryckigt, föredrar att använda kopplingen på gata för komfort. Gäller även vid nedväxlingar.
 
Har kört med quickshift både upp och ned, på bana och gata. Generellt tycker jag det funkar bäst på bana när man gasar fullt. Full gas tills shiftlight blinkar ilsket rött då trycker man bara i nästa växel och det går hur fint som helst.
På gata om man inte ger precis allt och gasar till rödmarkeringen så blir det mest ryckigt, föredrar att använda kopplingen på gata för komfort. Gäller även vid nedväxlingar.

Beror nog mycket på typ av hoj. På min hoj som är relativt gatbetonad så funkar nedväxling väldigt smidigt alltid medan uppväxling funkar bäst över typ 5000 rpm. Använder nästan bara kopplingen i stan vid uppväxling i lägre hastigheter och vid start.
 
Last edited:
Min ZX10R har grym QS, mjuk o fin både upp och ned, inget ryckande.
Den va bra på min ZX6R jag hade innan men på denna är den jäkligt mjuk.

Däremot min R1250GSA, den är inte rolig, trög och osmidig/ryckig.
Generellt tycker jag växellådan är klonkig och osmidig även med koppling men är väl för att min ZX är så mjuk som jag är bortskämd kanske.
 

Så här kan det gå när Quickshift inte fungerar​

1) Vad som hände var att den lägre växeln inte gick i utan han hade kvar den högre växeln och när gasblippen kom för att öka varvet så hastigheten och varvet passade med den lägre växeln så låg den högre växeln i och farten ökade (när han vill sänka farten) med krasch som följd.
2) Annat exempel med samma Honda årgång 2017 Kraschen kommer vid 1:50. Växlar med men får inte i den nya växeln utan lådan fastnar mellan 2 växlar. Så kallad falsk Nolla.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top