Oj, nu kom mitt första inlägg på SH!
...visste inte riktigt om man var välkommen hit eller ej då man ju knappast åker sporthoj, men har noterat att det är rätt många som åker offroad så ikväll reggade jag mig!
Quads ja.
Yamaha Raptor 700 har samma motor som XT660:n men serviceintervallet uppges till 240 mil, sen om man enbart åker landsväg kan man säkert sträcka ut det en del till, men knappast till 1000 som ju XT:n har.
Att marscha i 100 är inga problem, men att åka 1000-milarundor tillhör nog det lite mer ovanliga.
Dock fanns de ju med i de sista upplagorna av Dakar, så...
Skall man åka på allmänna vägar så måste de ju vara reggade för det, och då får man vända sig till andra än Yamaha.
De fordonsombyggs av några olika företag och säljs sen under andra namn, tex Dresel osv.
Sen har vi ju de sk "arbetsmaskinerna" som oftast kallas ATV.
De är större och oftast utrustade med lastrack och inkopplingsbar fyrhjulsdrift.
De som oftast nämns först när man pratar prestanda och vägåka är Can-Am som då har modellerna Outlander och Renegade drivna av en 800 kubiks V-tvin från Rotax på typ 65-75 hästar beroende på årsmodell.
Automatdriften sköts av en CVT-låda där en rem är grundstenen.
Denna rem håller typ 1000 mil, så skall man på långtur bör man alltså ha rem, verktyg och kännedom om hur bytet går till med sig.
Även dessa maskiner klarar lätt en marschhastighet på 100.
Men ingen av dem är så komfortabla som en tvåhjuling.
Sen om man vill ha det värsta som går att få vägreggat så återstår väl egentligen bara EATV.
www.eatv.de
Det finns i nuläget två stycken på Blocket:
http://www.blocket.se/kronoberg/EATV_950_SM__varldens_snabbaste_lv_quad__27873558.htm?ca=21&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Ovrigt_Eatv_950_SM_20151251.htm?ca=21&w=3&last=1
Detta projekt känns minst sagt intressant och jag hoppas att du håller oss väl uppdaterade i vad som sker!