QUAD - Frågor

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har rätt dålig koll på quads. Det finns såna som arbetarna drar stockar med i skogen, busquads för gata med lågprofildäck och nån sorts cross quads.

Hur ser serviceintervallerna ut på dom här maskinerna? Är det måntro ett fordon man skulle kunna företa en längre resa med, säg 1000 mil? Vilken modell/sorts quad ska man ha då? Kan man köra med dom i 100 längre sträckor? Eller vad är det för marschhastighet som gäller för dessa maskiner?
 
En skogsquad som man drar stockar med, med större hjul (både för framkomligheten och för utväxlingen) kan gå hjälpligt att köra 80-90 med.

Farsan har en sån, och den kan man köra 80km/h med på transporter, men den är makalös i 10km/h i skogen.

På hårda vägar, speciellt asfalt vill den vandra lite i sidled på mönstret.

Sen beror det ju på terrängen om du behöver fyrhjulsdrift.
 
En skogsquad som man drar stockar med, med större hjul (både för framkomligheten och för utväxlingen) kan gå hjälpligt att köra 80-90 med.

Farsan har en sån, och den kan man köra 80km/h med på transporter, men den är makalös i 10km/h i skogen.

På hårda vägar, speciellt asfalt vill den vandra lite i sidled på mönstret.

Sen beror det ju på terrängen om du behöver fyrhjulsdrift.

Nja. Tror inte jag behöver 4x4.... Vill bara ha en rejäl maskin som man kan köra långt med utan att behöva skriva en massa.
 
Skramlaha Raptor har ju(eller i alla fall hade) 660-motorn från hojen XT.
Spana in serviceintervall för en XT och saken är biff.
 
Nja. Tror inte jag behöver 4x4.... Vill bara ha en rejäl maskin som man kan köra långt med utan att behöva skriva en massa.

En reggad 660/700 Raptor borde kunna gå långt utan skruva. Är väl samma motor som i XT-hojarna som går som budcyklar, borde tala för viss driftsäkerhet. Sen hur övriga Quaden är vet jag inget om.

Edit: Inte snabbast
 
OK. Finns det nåt som är lite biffigare, så att man får med sig lite pinaler?

Borde gå att bygga om/förstärka "bakramen" så du får med dig lite mer. Men vad behöver du ha med dig? Som på en "vanlig" mc-semester borde du ju kunna få med dig endel. Annars kanske en Jeep Wrangler är något:p
 
Borde gå att bygga om/förstärka "bakramen" så du får med dig lite mer. Men vad behöver du ha med dig? Som på en "vanlig" mc-semester borde du ju kunna få med dig endel. Annars kanske en Jeep Wrangler är något:p

Nja, det är quad som gäller. Ska man fixa spons så gäller det att göra nånting nytt.....
 
Ska du vara heftig så är det ju Raptor som gäller hur som helst. Plus att den går att gatregga enkelt om den inte redan är så, en hel del folk har reggat sina. Du kan ju alltid modda saker såsom du vill ha dem. Nu är jag ingen quad-konnässör men det finns mig veterligen inget färdigt för dina behov. Du får välja mellan att utgå från ett arbets-as eller en Raptor-dylik sak och sedan modifiera efter behov.
 
Har du någonsin kört fyrhjuling? Användningsområdet är inte helt likt en sporthojs.

Japp. Har kört sporthoj också.
En fyrhjuling kan mer liknas vid en bil. Och de flesta bilar har >litermotorer.
Visst, de är lite tyngre också.

Mja. Klart intressant. Ska läsa på lite mer tror jag.........
 
Men vad är det för fel på motorn. Bara 500cc? Varför har quads såna värdelöst små motorer?
Därför att de ska gå i skogen och vara ganska smidiga. Kollar du på t.ex. en traktor så har den också en ganska så låg siffra på antalet hästkrafter. För att inte tala om att högre effektuttag utsätter grejerna för större påfrestningar och brukar kräva tätare serviceintervaller.

Men det finns ju en del arbetsmaskiner på mellan 600 och 800cc. Kolla på t.ex. Honda TRX, Yamaha Grizzly, Can-Am Outlander, Suzuki King Quad, Polaris Sportsman etc. Lite osäker dock på vilka av de modellerna som man kan få som vägreggade och om man i så fall kan få det genom en svensk generalagent eller om man måste köpa en maskin som är importerad på något annat sätt.

Såg att man iaf fick lasta ca 130kg på lastbågarna på Yamahas större Grizzlymodeller.

Det brukar även kunna finnas lastbågar till såna modeller som Raptor 660 och liknande, men kan inte tänka mig att man får lasta så mycket på de. De modellerna har även nackdelen att ha en stel bakaxel.

Utan att veta exakt vad du ska göra så tror jag det är någon slags vägreggad "arbetsmaskin" du ska ha. T.ex. om du ska köra en soloresa tur och retur till något avlägset hörn av världen. Ska du däremot köra ett ökenrally så kanske en piggare och lättare "crossmodell" är att föredra.

Har du inga speciella planer så är det väl fortfarande ingen svensk som genomfört Dakarrallyt på fyrhjuling. Däremot har jag för mig att två rullstolsburna svenska killar körde något regnskogsrally på Indonesien eller något på fyrhjuling för några år sedan.
 
Oj, nu kom mitt första inlägg på SH!
...visste inte riktigt om man var välkommen hit eller ej då man ju knappast åker sporthoj, men har noterat att det är rätt många som åker offroad så ikväll reggade jag mig!

Quads ja.

Yamaha Raptor 700 har samma motor som XT660:n men serviceintervallet uppges till 240 mil, sen om man enbart åker landsväg kan man säkert sträcka ut det en del till, men knappast till 1000 som ju XT:n har.
Att marscha i 100 är inga problem, men att åka 1000-milarundor tillhör nog det lite mer ovanliga.
Dock fanns de ju med i de sista upplagorna av Dakar, så...
Skall man åka på allmänna vägar så måste de ju vara reggade för det, och då får man vända sig till andra än Yamaha.
De fordonsombyggs av några olika företag och säljs sen under andra namn, tex Dresel osv.

Sen har vi ju de sk "arbetsmaskinerna" som oftast kallas ATV.
De är större och oftast utrustade med lastrack och inkopplingsbar fyrhjulsdrift.
De som oftast nämns först när man pratar prestanda och vägåka är Can-Am som då har modellerna Outlander och Renegade drivna av en 800 kubiks V-tvin från Rotax på typ 65-75 hästar beroende på årsmodell.
Automatdriften sköts av en CVT-låda där en rem är grundstenen.
Denna rem håller typ 1000 mil, så skall man på långtur bör man alltså ha rem, verktyg och kännedom om hur bytet går till med sig.
Även dessa maskiner klarar lätt en marschhastighet på 100.

Men ingen av dem är så komfortabla som en tvåhjuling.


Sen om man vill ha det värsta som går att få vägreggat så återstår väl egentligen bara EATV.

www.eatv.de

Det finns i nuläget två stycken på Blocket:

http://www.blocket.se/kronoberg/EATV_950_SM__varldens_snabbaste_lv_quad__27873558.htm?ca=21&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Ovrigt_Eatv_950_SM_20151251.htm?ca=21&w=3&last=1


Detta projekt känns minst sagt intressant och jag hoppas att du håller oss väl uppdaterade i vad som sker!
 
Oj, nu kom mitt första inlägg på SH!
...visste inte riktigt om man var välkommen hit eller ej då man ju knappast åker sporthoj, men har noterat att det är rätt många som åker offroad så ikväll reggade jag mig!

...

Yamaha Raptor 700 har samma motor som XT660:n men serviceintervallet uppges till 240 mil, sen om man enbart åker landsväg kan man säkert sträcka ut det en del till, men knappast till 1000 som ju XT:n har.
Välkommen :hej

Varför är det så kort serviceintervall på Raptorn egentligen (framförallt jämfört med en XT)?
 
Jag vet faktiskt inte varför, men generellt så rullar ju en fyrhjuling trögare och väger mer än en tvåhjuling och är därför betydligt lägre utväxlad, så det kan ju bero på det.
Annars är faktiskt Raptor 700 den quad som har mest generöst serviceintervall!
Den länkade Eatv:n med sina 750 mil är alltså inte medräknad.
Flertalet fyrhjulingar har intervall på mellan 50 och 100 mil, så nog sticker Raptorn med sina 240 ut lite grann.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top