PwerComander USB färdiga mappningar?

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Alex 6R skrev:
Så det ÄR ingen skillnad på svensk o US modell då? förutom språket?

Bara ännu en myt. Det existerar ingen "svensk modell". Däremot har de mycket mer etanol i amerikat. Och det gör en amerikansktillverkad mapp något lite annorlunda än en svensk. Sannolikt är felkällor p g a annat mycket större. Hojar är ofta väldigt olika i usa p g a deras hårdare avgaskrav. Men det påverkar inte powercommandern som inte har med saken att göra.

edit: Oerhårt vacker avatar. Får lust att köpa sådana kallingar till mig själv.

Last edited:
Nej ingen skillnad, jag har http://www.powercommander.com/315-411.shtml hemma för omg lev.

Alex 6R skrev:
Jag köpte hojen med helsystem o kn-filter. tänkt o köpa snart, bara hitta en till rätt pris och svensktillv. med svensk manual.

SuperbikeRoger; Så det ÄR ingen skillnad på svensk o US modell då? förutom språket?

@ Teo: är din gixxer orginalutförande? jag tänkte på org mappen som lg i PC3an?

Är den svår att koppla in och förstå sig på mjukvaran i datorn?

lr lägger man bara över mappen o PC3o kopplar in den? kan man den själv via pc?

Alex 6R skrev:
Är den svår att koppla in och förstå sig på mjukvaran i datorn?

lr lägger man bara över mappen o PC3o kopplar in den? kan man den själv via pc?

Lätt som en plätt!
Monteringen tar typ 20 minuter, och sen installerar du en programvara i en PC med USB port, tankar ner den färdiga mappningen, och för över den till Powercommandern... =O)

Macke skrev:
Lätt som en plätt!
Monteringen tar typ 20 minuter, och sen installerar du en programvara i en PC med USB port, tankar ner den färdiga mappningen, och för över den till Powercommandern... =O)

..och sedan återstår bara att få den lilla manicken att förstå hur mycket gas man har.

vad menar du med det?

det gör den väl auto??

alex

OK trodde att allt sånt vat färdigt i mappen som lades in i PC3an

lr menar du när man mappar själv??

alex

Det finns ingen TP info i mappen. Mappens data relaterar till rpm och TP. Alltså måste PC;n relatera till rpm och TP och på samma sätt som mappen gör.

TP? throttle position?

vad betyder det för mig? och alla andra som lägger över "sin" mapp från nätet till PC3an, ¨måste alla ställa TP? aldrig hört innan.

mvh alex

#Olsson# skrev:
Det finns ingen TP info i mappen. Mappens data relaterar till rpm och TP. Alltså måste PC;n relatera till rpm och TP och på samma sätt som mappen gör.

Detta sätts (väl) bara en gång och ändras ju inte om man laddar PC´n med en ny mapp, right?

Så har jag fattat det iaf.

Så om man har en helt ny PC3a så måste man sätta Throttle Position en gång för alla?? om jag fattat rätt.

Alex 6R skrev:
TP? throttle position?

vad betyder det för mig? och alla andra som lägger över "sin" mapp från nätet till PC3an, ¨måste alla ställa TP? aldrig hört innan.

mvh alex

Throttle position - stämmer.

Måste och måste? Tänte bara att om man är intresserad av att investera 3500 för något - så kanske man även har intresse av att använda den på det sätt som den är konstruerad att fungera. Man behöver bara se till att när man kör så mappas 0% faktisk TP med PC;ns 0% TP. På samma sätt gör man med 100%. Det finns en meny i programvaran där det justeras.

är det en svår procedur? lr står det hur man går till väga i manualen?

häls alex

finns det ingen sida på nätet som beskriver hur man gör? helst svensk

Lämnade in min Gixxer på Din MC Rotebro för bänkning och mappning. Enl Lelle där så bör man bänka och få en individuell mapp för så bra inställning som möjligt då TrottelPositionsSensorn kan stå nån grad olika från hoj till hoj. Den mapp som låg i skulle vara 'den rätta' för min hoj m helsystem, filter mm men jag fick 11 hästar mer på topp efter bänkning!!! Dock är jag inte ett dugg nöjd med hur den svarar på gasen efter bänkningen

Effektkurva i tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=40787

Last edited:
Alex 6R skrev:
är det en svår procedur? lr står det hur man går till väga i manualen?

häls alex

finns det ingen sida på nätet som beskriver hur man gör? helst svensk

Det är ju olika manualer för de olika mc-modellerna men oftast är de bara att ignorera helt.

Koppla upp pc;n med en dator o starta applikationen. Ta någon spänningskälla där du steglöst kan generera 0-5 V eller så. Generera samma spänning över pc;ns TPS-kabel och jord som du får från TPS och jord vid körning @ 0% resp 100% TP. När du justerat in rätt spänning klickar du i applikationen för 0 resp 100%. Klart.

ok lät lite overkill för mig, men det kanske är lättare än det låter.

gör verkligen alla detta som installerar nya powercommander, bara undrar?

om man inte gör det, är PC3an helt meningslös?

@Macke; har du gjort så med din powercommander?

mvh Alex

hehe förvisso..

Ska jag tolka det som att det är ett måste då...

häls alex

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...