Putsa upp alusving...

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Undrar hur man bäst går till väga för att få en alusving snygg igen ? Putsa ? och med vad i så fall ? :va

Ja förutsätter att slipa är uteslutet ? :va

Tips mottages tacksamt...

Det beror på om den är lackad eller ej. Är den lackad så bör du bara tvätta den och vaxa. Är den inte lackad kan du slipa med våtslippapper och putsa med autosol.

Sen beror det lite på vilken finish du är ute efter.

Sitter i samma sits med min Aprilia RS.
Tycker att ramen o svingen är matta och vill ha upp glansen på dom utan att behöva plocka av allt. Finns det nått medel eller liknande som man kan polera upp den med? Känner inte till hur den är ytbehandlad, någon som vet?

MVH//Erik

Frågan är hur putsad den ska vara för om den ska vara så som min är på bilden då får ni jobba ;):tungan

Bifogat

• CIMG1272.jpg
    CIMG1272.jpg
    256.7 KB · Visningar: 257
Jag har polerat lite stål och aluminiumdetaljer på min hoj och det är inget som är för svårt. Nu är jag inte en sån som jagar superresultat utan lite blankare och finare bara.
Jag har helt enkelt kört rent prylarna med stålborste och borrmaskin. Sen gått över till sliplamellrulle, sen handslipning med 240 våtslippapper och finslipning med 2000 våtslippapper. Sen polerat med en polertrissa och autosol.
2000 pappret är det som ger en slät yta men jag har inte lagt så mycket jobb med det då det inte tar nåt material. Så jag får inget superjämnt resultat utan lite ruggigt men blankt. Tar en kväll i garaget med bitarna lösa.
Kolla mitt garage där jag har lite bilder på polerade bitar.

Där fick man en del tips ja, för egen del handlar de mest om att få den ren och hyffsat fin. Inte polera upp den till nästan crome blänk. :D Handlar ändå bara om en Cross sving som kommer få sitt i allafall sen.

IMG_0634.jpg

Men låter som lite våtslip/stålborste(borrmaskin) och Autosol är lösningen i så fall om man bara vill ha den att sen annat än gammal och sliten ut.

Grym guide för putsning, men de var overkill för denna cykeln som jag tänker putsa. Kanske ta de på Gixxern till våren eller så kan de bli ett vinter bling projekt. :D

Där fick man en del tips ja, för egen del handlar de mest om att få den ren och hyffsat fin. Inte polera upp den till nästan crome blänk. :D Handlar ändå bara om en Cross sving som kommer få sitt i allafall sen.

IMG_0634.jpg

Men låter som lite våtslip/stålborste(borrmaskin) och Autosol är lösningen i så fall om man bara vill ha den att sen annat än gammal och sliten ut.

Grym guide för putsning, men de var overkill för denna cykeln som jag tänker putsa. Kanske ta de på Gixxern till våren eller så kan de bli ett vinter bling projekt. :D

Kan rekommendera att borsta finishen istället. Blir inte lika blankt, och inte heller lika känsligt för lite stenskott etc.

Börja me o göra rent me lite lacknafta o se ifall de duger efter de =)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard