Putsa portningen.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nästa steg med att iordningställa gamla rejshojen blir o putsa/snygga till portningen, samt helst rengöra/slipa ventiler. Jag vill göra så mkt som möjligt själv, men har väl ingen direkt erfarenhet av detta!

Fråga: Vad finns det för tips på att snygga till portningen och är det mer lönt att lämna bort jobbet om jag ändå ska slipa till ventiler oxå?

20151016_115828.jpg
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Portningen avslutar jag med 80-papper. http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0215.shtml

Behöver det göras ett ventiljobb? Har du provat om ventilerna läcker mha t.ex. T-röd?

Tackar tackar för länken.. :tummenupp Okey 80 papper.. Ska försöka hitta lämpligt verktyg att gå på med i själva utförandet/slipmomentet! Jag har inte gått på med T-röd på ventilerna. Jag har bara hunnit notera att de ser lite mörka ut.

Om man ser på bilden i 1:a inlägget är det en "ruggig rand som en svetsfog. Är/ser det normalt ut det där? (det är den jag vill putsa/slipa bort och få slätt!
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Randen kommer från gjutningen och är helt normal. Det gör varken till eller från flödesmässigt att slipa ner den för den är så pass liten i förhållande till portens storlek.

Portningen avslutar jag med 80-papper. http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0215.shtml

Behöver det göras ett ventiljobb? Har du provat om ventilerna läcker mha t.ex. T-röd?

Sen är det väl så att det är mindre risk att soppan kondenserar på väggarna om ytan är grov?
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Finns väl ingen anledning att putsa den kanalen, för effektens skull.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Kanonbra svar.. Då kan jag släppa de funderingarna :tummenupp
 
Last edited:

Nikk0

Topplocksrenoverare
Gick med
8 Jun 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 f4 -00
Jag kör alltid med filad yta i dom värsta topparna.

Hur långt har motorn gått? sporthojar med runt 3-4000 mil brukar alltid vara slut i styrningarna o säten... även dåligt centrerat säte är vanligt. Men motorerna går förvånansvärt bra ändå.

evotopp.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top