Putsa portningen.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nästa steg med att iordningställa gamla rejshojen blir o putsa/snygga till portningen, samt helst rengöra/slipa ventiler. Jag vill göra så mkt som möjligt själv, men har väl ingen direkt erfarenhet av detta!

Fråga: Vad finns det för tips på att snygga till portningen och är det mer lönt att lämna bort jobbet om jag ändå ska slipa till ventiler oxå?

20151016_115828.jpg

Portningen avslutar jag med 80-papper. http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0215.shtml

Behöver det göras ett ventiljobb? Har du provat om ventilerna läcker mha t.ex. T-röd?

Tackar tackar för länken.. :tummenupp Okey 80 papper.. Ska försöka hitta lämpligt verktyg att gå på med i själva utförandet/slipmomentet! Jag har inte gått på med T-röd på ventilerna. Jag har bara hunnit notera att de ser lite mörka ut.

Om man ser på bilden i 1:a inlägget är det en "ruggig rand som en svetsfog. Är/ser det normalt ut det där? (det är den jag vill putsa/slipa bort och få slätt!

Randen kommer från gjutningen och är helt normal. Det gör varken till eller från flödesmässigt att slipa ner den för den är så pass liten i förhållande till portens storlek.

Portningen avslutar jag med 80-papper. http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0215.shtml

Behöver det göras ett ventiljobb? Har du provat om ventilerna läcker mha t.ex. T-röd?

Sen är det väl så att det är mindre risk att soppan kondenserar på väggarna om ytan är grov?

Kanonbra svar.. Då kan jag släppa de funderingarna :tummenupp

Last edited:
Jag kör alltid med filad yta i dom värsta topparna.

Hur långt har motorn gått? sporthojar med runt 3-4000 mil brukar alltid vara slut i styrningarna o säten... även dåligt centrerat säte är vanligt. Men motorerna går förvånansvärt bra ändå.

evotopp.jpg

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...