Punkaspray/punkaskum ?

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Har försökt laga mitt bakdäck med sk vulkplugg efter en incident med en spik utan att få tätt skiten..

undrar om ngn har erfarenhet med punkaspray/skum, måste flytta hojen ngr km och undrade om det håller att pumpa i punkaspray/skum för att täta ?

Vulkpluggen sitter i och det läcker minimalt..

Jag har pyspunka på mitt bakdäck och har rätt mycket mönster kvar. Är det en bra idé att försöka laga det med punkaspray framåt våren? Eller kan jag få problem med obalans etc?

Jag har pyspunka på mitt bakdäck och har rätt mycket mönster kvar. Är det en bra idé att försöka laga det med punkaspray framåt våren? Eller kan jag få problem med obalans etc?

Det du får problem med är däcksverkstan när du byter däck:D dom brukar inte gilla att rengöra en fälg nedsmetad med punkaspray. Man får inte obalans av punkaspray, används det som det är tänkt nödlösning vid punktering så fungerar det helt ok

Det du får problem med är däcksverkstan när du byter däck:D dom brukar inte gilla att rengöra en fälg nedsmetad med punkaspray. Man får inte obalans av punkaspray, används det som det är tänkt nödlösning vid punktering så fungerar det helt ok

nja, se till att säga till den däckgubbe som ska lägga om att det är skum i för jag själv har varit däckgubbe och inte fått tillsagt att det är däck och man är lite snabb och ska trycka bort däcket från fälgen medans luften pyser ut så brukar det spruta skum och då blir man förbannad men annars väntar man lite så är det lugnt:)

ja hade punkaspray i ena framhjulet på bilen pegueot 206, o ja visste att de va sista hösten me dom däcken o de e ju synd o ba slänga dom!
så ja satsade på en lång o smärtsam burnout me handbroms i, de resulterade i att punkasprayen antingen tjockade ihop sig, eller blev flytande igen pga värmen som blev, o ja stälde bilen ganska kort därefter o nästa dag kunde du inte köra fortare än 50 utan att knappt kunna hålla i ratten, sen kollade ja ju(fick ta reservdäcket) o då var de en ca 3cm hög "knöl" mitt på däcket som var stenhård:confused:

men skit i o burna så funkar de kalasbra!:yoparty

Förutom att bli sprejad av skum brukar inte däcksgubbarna gilla punkaspray, drivgasen är (oftast?:va) brännbar och det händer att det smäller när dom körs i däckmaskin. Tydligen så allvarligt att dom vill ha punkasprayen från marknaden.

Men som en sista utväg, kör hårt och byt däck :)

Punka spray är en nödlösning när du står vid sidan av vägen och måste ta dig till en verkstad, alltså ingen permanent lösning. Vad jag har hört/läst ang. att det smäller när man hanterar hjul med spray i så har det varit när fälgen har svetsas med däck på.

Förutom att bli sprejad av skum brukar inte däcksgubbarna gilla punkaspray, drivgasen är (oftast?:va) brännbar och det händer att det smäller när dom körs i däckmaskin. Tydligen så allvarligt att dom vill ha punkasprayen från marknaden.

Men som en sista utväg, kör hårt och byt däck :)

Jo brandrisken är säkert varför dom vill ha bort det.:rolleyes:

Mina erfarenheter av "punkaspray" är bara bra, har alltid med en flaska vid långresa, och det har hänt att den har kommit till användning.
Har hört att däcksfolket inte gillar punka pray, men det är inte sant, killen på "kocksgatan" hade inga problem när jag lämnade in ett bakdäck med 2 st flaskor insprutade (stor skruv i däcket).
Nu har jag egna däcksmaskiner i garaget, och skiftade ett punka prejat bakdäck (mitt eget), som hade rullat en 100 mil efter punkan, och det fanns inget skum i däcket, det enda som var i däcket 1-2dl grå/brun vätska (som nu ligger på mitt garagegolv), och det var inget skit på fälgen.
Dom olyckor som har hänt, verkar var i samband med svetsning och däck lagade med punka spray, men det kan inte vara ett problem om man kränger av däcket.

Jag skiftar ditt däck även om det "lagat" med punka spray, skicka PM

Jag tolkar svaren som att det nog trots allt är bättre att pumpa med jämna (och täta) mellanrum och skita i punkaspray.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard