punka i höghastighet :S

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
En rosa
:näsblod
ute o åkte på en favvo väg slingrig där man kan bränna på...låg väll en ca 180-200...o märker att hojjen e ostabil som fan, tänker nått e fel...(doh)
kommer hem o ser att bak däcket e helt platt... hur fan märker man inte att man har fått punka:S:näsblod :confused:
känns som ja haft jävligt tur att ja hållt mig på vägen iaf kunde gått riktigt illa
nån som vart me om nå likande äckligt nu när man tänker i efterhand på va som kunde hänt

det kankse var lite smått pyspunka under färden. så du kanske inte märkte det förräns rejält med luft va borta... det är värre då det smäller i däcket, som det gjorde på min bil förra veckan. jag bara stannade o hoppade ur bilen.

*jaaa ja trodde faktiskt att hela bilen skulle sprängas i bitar, det lät iaf så
:hihi

på min pappas hoj så smällde bakdäcket! men som tur var så körde han rakt fram så det hände inget men han blev lite skitnödig kan jag säga :näsblod

Karhu skrev:
2433842 :näsblod
ute o åkte på en favvo väg slingrig där man kan bränna på...låg väll en ca 180-200...o märker att hojjen e ostabil som fan, tänker nått e fel...(doh)
kommer hem o ser att bak däcket e helt platt... hur fan märker man inte att man har fått punka:S:näsblod :confused:
känns som ja haft jävligt tur att ja hållt mig på vägen iaf kunde gått riktigt illa
nån som vart me om nå likande äckligt nu när man tänker i efterhand på va som kunde hänt

Det har hänt mig också, påväg hem från sviestad åkte jag och sege ikapp lite, kände att hojen började gå tungt liksom, så jag släppte gasen och då vart det lite scary.. fick styra emot kasten lite, men lyckades få stopp på den.. tvärslut på luft i bakhjulet, det här hände i c:a 200 också..

Jag hade ingen ventilhatt på bakhjulet, tror att det kan ha varit det som gjorde det, men är inte säker! Hursom så va det bara pumpa luft å åka vidare!

Jag fick punka på mitt framdäck när jag körde första gången förra året. Var på bana iof. Körde 9 varv på Assen och allt fungerade bra tills dess att jag kände det styrde lite konstigt på gaspådrag ut ur 2 svängar. Eftersom jag hade haft fjädringen på service dagen innan så trodde jag först att något var fel på inställningarna. I en hård inbromsning 2 svängar efter att jag kände att den styrde konstigt så gick jag omkull. Däcket hoppade då av fälgen på ena sidan. Landade mjukt i en avåkningszon. Var i en rätt snabb sväng. Känner jag något liknande en annan gång kommer jag defenitivt kolla däcken direkt! :)

Punka på framdäcket i fart måste ju typ vara det näst värsta man kan råka ut för när man kör i godan ro.
Jag kom hem en gång i min ungdom när jag varit och fräst med min gsxr 750 och såg något som blänkte på bakdäcket, någon slags silverplatta ca 6-7mm i diameter. Pillade lite på det men den satt som berget. Hämtade en polygrip och bände till min förvåning ut en 4 tums spik ur bakdäcket. Luften försvann omgående.
Undrar just hur sladdrig hojen skulle blivit i 170 utan luft i bakdäcket. :D

I slutet av 70:talet så körde jag en Yamaha TX 750, och fick punka på bakdäcket tre gg i rad, när vi i klubben i Skövde skulle fika i Hjo, vi var ett helt gäng, men bara jag fick punka jämt, så numera passar jag mig för att åka och fika i Hjo, det finns andra ställen att fika på. :D

Första punkteringen är också den (hittills) värsta. Tourade genom Patagonien (två veckors misshandel av en XT600) 2003 och det var på sista etappen innan målet för resan som bakhjulet sprängdes på spårig asfaltsraksträcka.

Kände innan smällen att hojen var lite konstig... den spårade och kändes... helt enkelt konstig. Trodde först att det berodde på asfalten, men när hojen började "vicka på rumpan" ställde jag mig på bromsen. Fick ned hastigheten från 110 till runt 80 innan showen började.

Kombinationen en ovan förare och en hög tyngdpunkt gjorde att jag rasade åt sidan direkt... lyckades dock på något sätt få upp hojen igen, varpå den rasade åt andra hållet. Detta upprepades tills jag konstaterade att jag låg i mötande körfält och snart skulle få möte... brottade då ut hojen mot vägrenen där vi gjorde varsitt vackert magplask. Hojen gled på ena packväskan och jag på magen. Klarade mig helt utan skador... helt otroligt. :tummenupp

Den här bilden togs så fort mina två reskamrater upptäckte att jag saknades... det vill säga runt 15 till 20 minuter efter kraschen.
http://dis.dsv.su.se/~gustav-r/FOV1-00026699/imagepages/image32.htm
(VM i friskrivning: innan skyddsklädesgnället börjar vill jag tillägga att jag den här resan var jättespontan (tre dagar från idé till avfärd) och att jag nu alltid kör med full skyddsutrustning.)

Just ja, anledningen till kraschen var att jag fått in en spik i däcket. Troligtvis när vi tankade någon minut tidigare.

Upptäckte en skruv i framdäcket när jag skulle tvätta hojen för några veckor sedan. Vet inte vad som hade hänt om jag inte hade upptäckt detta. Skruven var rejält stor. För ett par år sedan fick jag punka på framdäcket. Även då var det en stor träskruv vilket jag upptäckte mitt i en rondell när framdäcket plötsligt var tomt. Jag var nära att köra in i räcket. Tur att det inte gick så fort den gången. Tur båda gångerna!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back