Pumpgränser och exakt vad som händer är ett rätt fett område, jag kan kanske hjälpa till att fylla på en liten bit här iof.
Som Robban var inne på så är pumpning alltså ett fenomen som inträffar när kompressorn har ett så pass högt tryckförhållande och lågt massflöde att kompressorn inte kan arbeta längre. Generellt sett finns det två olika ställen och mekanismer med olika respektive områden i kompressormappen där vi får problem.
1. Inducer stall. Detta sker vid tryckförhållanden typiskt upp till ca 2. Mekanismen är enligt följande: luften som kommer in mot kompressorhjulet har en rätt låg hastighet på grund av det relativt låga massflödet, kompressorn arbetar mot ett högt tryckförhållande (vilket direkt resulterar i ett högt turbinvarvtal). Detta innebär att vinkeln med vilken luften kommer in mot bladen är för snäv och du får avlösning på baksidan av bladen. Ett visst mått av backflöde inträffar också. En annan version (rotating stall) på detta kan vara om du har en störning i kompressorinloppet så utlöser detta att avlösningen sker på ett visst ställe innan det sker överallt, virvelbildningen som bildas av avlösningen tar upp en viss yta och massflödet i övriga delar av kompressorn får ta emot ett högre massflöde vilket gör att dessa andra delar ej pumpar. Dock återhämtar sig det pumpande delen av kompressorn efter att den har roterat en bit, därav namnet rotating stall.
2. Diffuser stall. Detta sker när diffusionen havererar i diffusorn och ett backflöde inträffar. Detta sker i området där kompressormappen har en "tugga" urtagen i övre vänstra hörnet.
Verkningsgraden sticker också rejält med pumpning naturligtvis.
Vad gäller trim så är det på Garrettarna enligt följande:
100 * (inloppsdiameter^2)/(utloppsdiameter^2)
Så det är bara att mäta.
Känns som att T3:an mest är gammalt junk iof.
/J