Pumpgräns

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Sitter och klurar lite på ett turbobygge. Har kommit på en fråga som jag inte hittar något svar på. Vad händer om man kommer utanför pumpgräns? Det enda jag kan finna är. Det kan bli skador på turbo och motor. Ja ja...
Men vad händer? :confused:

Och en sak till. Jag har en gammal T3a liggande, men hur vet man vilket trim det är på den? Mäta, kluriga koder? :3freak

Ronny Nordgren skrev:
Hej ved är det för hoj du tänkt överladda.. Men T3 turbon bör du nog inte använda dig av..
//R

-69 Opel Kadett :lol
Ett galet projekt som inte ska ut på gatan.

OK, Varför skulle inte en T3 vara lämplig till en hoj då, om man får vara dryg och fråga :tungan

Ronny Nordgren skrev:
Blir nog perfekt till buuuusssssssssss Opel`n
//R :tungan
Buss och buss?
Är du medveten om att dessa små och lätta bilar lagligt kan regbesiktigas med 180 hk?
Dvs om man har rätt hjulaxlar, kardantunnel och kylarbalk/front.

En Kadett med 180 pållar rör friskt på sig. Iofs inte med hojmått mätt men hur många samtida Svenne-bilar hänger på en sån Kadett tror du?
Och 180 är besiktningsgränsen. Efter besiktning så kan man vrida på ännu mer......

Mats, go for it! :tummenupp

Edit:
Pumpgränsen är där turbon försöker trycka ur sig mer luft än motorn tar emot. Det kan resultera i skador på impellern (ex vis böjda blad). Betvivlar att det skulle kunna ge motorskador såvida inte impellern "förökar sig genom delning". :)
Blev så uppspelt av Kadetten att jag glömde frågan. Ibland är man rätt :kocko :)

Last edited:
Pumpgränser och exakt vad som händer är ett rätt fett område, jag kan kanske hjälpa till att fylla på en liten bit här iof.

Som Robban var inne på så är pumpning alltså ett fenomen som inträffar när kompressorn har ett så pass högt tryckförhållande och lågt massflöde att kompressorn inte kan arbeta längre. Generellt sett finns det två olika ställen och mekanismer med olika respektive områden i kompressormappen där vi får problem.

1. Inducer stall. Detta sker vid tryckförhållanden typiskt upp till ca 2. Mekanismen är enligt följande: luften som kommer in mot kompressorhjulet har en rätt låg hastighet på grund av det relativt låga massflödet, kompressorn arbetar mot ett högt tryckförhållande (vilket direkt resulterar i ett högt turbinvarvtal). Detta innebär att vinkeln med vilken luften kommer in mot bladen är för snäv och du får avlösning på baksidan av bladen. Ett visst mått av backflöde inträffar också. En annan version (rotating stall) på detta kan vara om du har en störning i kompressorinloppet så utlöser detta att avlösningen sker på ett visst ställe innan det sker överallt, virvelbildningen som bildas av avlösningen tar upp en viss yta och massflödet i övriga delar av kompressorn får ta emot ett högre massflöde vilket gör att dessa andra delar ej pumpar. Dock återhämtar sig det pumpande delen av kompressorn efter att den har roterat en bit, därav namnet rotating stall.

2. Diffuser stall. Detta sker när diffusionen havererar i diffusorn och ett backflöde inträffar. Detta sker i området där kompressormappen har en "tugga" urtagen i övre vänstra hörnet.

Verkningsgraden sticker också rejält med pumpning naturligtvis.

Vad gäller trim så är det på Garrettarna enligt följande:

100 * (inloppsdiameter^2)/(utloppsdiameter^2)

Så det är bara att mäta.

Känns som att T3:an mest är gammalt junk iof.

/J

RG500:
Tack för ett utomordentligt bra svar. :tummenupp Ska läsa det där några gånger till så fattar jag vad du menar också. :D

Vad det gäller min gamla T3 som ligger och skräpar, så får man ta det för vad det är. Nu ska vi öva lite på den. SÅ blir det ett lite seriösare bygge på hojen senare.

RG500-Johannes skrev:
Pumpgränser och exakt vad som händer är ett rätt fett område, jag kan kanske hjälpa till att fylla på en liten bit här iof.

Som Robban var inne på så är pumpning alltså ett fenomen som inträffar när kompressorn har ett så pass högt tryckförhållande och lågt massflöde att kompressorn inte kan arbeta längre. Generellt sett finns det två olika ställen och mekanismer med olika respektive områden i kompressormappen där vi får problem.

1. Inducer stall. Detta sker vid tryckförhållanden typiskt upp till ca 2. Mekanismen är enligt följande: luften som kommer in mot kompressorhjulet har en rätt låg hastighet på grund av det relativt låga massflödet, kompressorn arbetar mot ett högt tryckförhållande (vilket direkt resulterar i ett högt turbinvarvtal). Detta innebär att vinkeln med vilken luften kommer in mot bladen är för snäv och du får avlösning på baksidan av bladen. Ett visst mått av backflöde inträffar också. En annan version (rotating stall) på detta kan vara om du har en störning i kompressorinloppet så utlöser detta att avlösningen sker på ett visst ställe innan det sker överallt, virvelbildningen som bildas av avlösningen tar upp en viss yta och massflödet i övriga delar av kompressorn får ta emot ett högre massflöde vilket gör att dessa andra delar ej pumpar. Dock återhämtar sig det pumpande delen av kompressorn efter att den har roterat en bit, därav namnet rotating stall.

2. Diffuser stall. Detta sker när diffusionen havererar i diffusorn och ett backflöde inträffar. Detta sker i området där kompressormappen har en "tugga" urtagen i övre vänstra hörnet.

Verkningsgraden sticker också rejält med pumpning naturligtvis.

Vad gäller trim så är det på Garrettarna enligt följande:

100 * (inloppsdiameter^2)/(utloppsdiameter^2)

Så det är bara att mäta.

Känns som att T3:an mest är gammalt junk iof.

/J

Hehe gäller å hålla tungan rätt i mun när du skriver om " utlöser och avlösningar"
annars kan det ju bli helt fel haha :D :kocko

oki då dåligt skämt men ja kunde inte låta bli

andersson turbo skrev:
Hehe gäller å hålla tungan rätt i mun när du skriver om " utlöser och avlösningar"

...som flickan sa... :hihi

(med risk för fet-banning)

/J

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa