Pumpa tillbaka oljan från turbon...

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
...ska jag göra. Har denna pump liggandes, vad tror ni, går det att göra ett täcklock för att täcka orginal halvmåneformade öppningarna, och göra 2 nya på sidan av pumpen?

Bifogat

• DSC00001.jpg
    DSC00001.jpg
    128 KB · Visningar: 97
  • DSC00002.jpg
    DSC00002.jpg
    119.5 KB · Visningar: 98
Håller också på med turbo och min plan är att montera turbon högre än vad returen blir så det blir fallhöjd. Tror att trycket till turbon pressar tillbaka det utan problem.

kraschandburn skrev:
2683781 Håller också på med turbo och min plan är att montera turbon högre än vad returen blir så det blir fallhöjd. Tror att trycket till turbon pressar tillbaka det utan problem.

Så har jag haft tidigare, men med ett uppflyttat styrhuvud och mycket sänkt (en dragbike) så får det inte plats....eller för STORT aggregat?!

Pumpa olja

är väll inga problem med en sånn pumpoch ett täcklock tänk bara på att täta pumpaxeln annars lär det läcka den vägen, och det vill man ju inte.

Axeln i turbon ska ligga ca 5 cm över oljenivån.
Då behövs ej någon pump. Oljetrycket finns innan turbon men inte efter.

Last edited:
Wibbe skrev:
2683769 ...ska jag göra. Har denna pump liggandes, vad tror ni, går det att göra ett täcklock för att täcka orginal halvmåneformade öppningarna, och göra 2 nya på sidan av pumpen?

Svårt att bedömma hur stor pumpen är och med vilken hastighet den skal snurra, men den ser ut att vara STOR för ändamålet.

Är det inte risk för att pumpen tar mer olja från turbon än va den andra pumpar till den?

Svar NEJ

Det funkar inte

Du får göra en " puck" av aluminium som passar mot hålen i pumpen
Sen får du göra anslutningar för slang i denna

Dessa ovala hål i pumpen är kritiskt viktiga att dom är exakt plaserade
för att få pumpverkan
Lite som slidmatning på en tvåtaktare

Annars är dom jäklit bra dom dära pumparna

Vart ska du driva den? vevaxeln eller?

andersson turbo skrev:
2684700 Svar NEJ

Det funkar inte

Du får göra en " puck" av aluminium som passar mot hålen i pumpen
Sen får du göra anslutningar för slang i denna

Dessa ovala hål i pumpen är kritiskt viktiga att dom är exakt plaserade
för att få pumpverkan
Lite som slidmatning på en tvåtaktare

Annars är dom jäklit bra dom dära pumparna

Vart ska du driva den? vevaxeln eller?

Anade att det kunde vara så, anledningen att jag funderade på var just för att slippa bygga mer åt sidan.

Japp, vevaxeln får stå för driften. Tror du axeln går att bearbeta så den passar i insexskruven?

Det blir ju ett litet tråg med avluftning mellan pump och turbon, så den inte suger lagerdelen tom på olja.

Wibbe skrev:
2684937 Det blir ju ett litet tråg med avluftning mellan pump och turbon, så den inte suger lagerdelen tom på olja.
Hmmm, det där kanske behövs? Jag funderar på att byta till en något större turbo på min hoj, och då vetefan om fallet på oljan räcker. Så jag tänkte kanske investera i en Mocal-pump eller liknande. Då ska jag kanske ha ett extra tråg med avluftning? Bara en liten burk med avluftning, och där oljan från turbon går in en liten bit över röret ut som pumpen suger i? Har jag fattat rätt?

lahi skrev:
2685140 Hmmm, det där kanske behövs? Jag funderar på att byta till en något större turbo på min hoj, och då vetefan om fallet på oljan räcker. Så jag tänkte kanske investera i en Mocal-pump eller liknande. Då ska jag kanske ha ett extra tråg med avluftning? Bara en liten burk med avluftning, och där oljan från turbon går in en liten bit över röret ut som pumpen suger i? Har jag fattat rätt?

Jag hade det tänkt mig en liten behållare med olja in i överkant, plus en avluftning i överkant som man sätter en slang på och drar upp en bit, och olja ut till pumpen i botten.

lahi skrev:
2685140 Hmmm, det där kanske behövs? Jag funderar på att byta till en något större turbo på min hoj, och då vetefan om fallet på oljan räcker.

Eller så passar du på att snida ihop ett nytt 4-1 grenrör i rostfritt samt kapar ramröret och flyttar upp härligheten, du behöver du inte bekymra dig ju...

PS: Jag vet en som kan hjälpa dig...:tungan

Wibbe skrev:
2686749 Jag hade det tänkt mig en liten behållare med olja in i överkant, plus en avluftning i överkant som man sätter en slang på och drar upp en bit, och olja ut till pumpen i botten.
Nästa gång du är nykter i garage så kan du kolla in -92an snett emot Marklund bygge från hedenhös men funka bra med pumphus i tänd kåpan och luft/olje låda under snurran.Har du fått hem den STORA turbon nu eller?

Borde det inte funka lika bra med en vakuumpump på vevhusventilationen och oljereturen ovan oljenivån? Trycka eller suga är ju igentligen samma sak.

jojje1963 skrev:
2688813 Borde det inte funka lika bra med en vakuumpump på vevhusventilationen och oljereturen ovan oljenivån? Trycka eller suga är ju igentligen samma sak.

Trycka och suga är två helt olika saker.:tuttar :D

:) Det känns olika men det är samma. Försök sugagrejen i vakuum så ska du få se

Så här såg mitt "mellankärl" ut. En liten avluftningsslang högst upp och utgång till pumpen i botten. Funkade inte utan detta.

Bifogat

• kärl.jpg
    kärl.jpg
    115.7 KB · Visningar: 214
jojje1963 skrev:
2688813 Borde det inte funka lika bra med en vakuumpump på vevhusventilationen och oljereturen ovan oljenivån? Trycka eller suga är ju igentligen samma sak.

Teoretiskt ska det funka,men det förutsätter ju att du har en motor som är tät, utan genomblåsning och du måste ju ändå dit med en pump.

Iofs så får du ju en del andra fördelar på köpet:tummenupp.

Du behöver inte ens ha returen ovan oljenivån.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti